Renter?
Fra : Hjalte

Dato : 30-11-04 01:18

Hej allesammen...

Kan i forklare mig hvordan man regner renter ud på et lån?

Hvis vi siger at jeg låner 15000 kr. med en årlig rente på f.eks 20 %
og afdrager med 500/måned.

Hvordan regner man så det ud?

kan man bruge en formel?

PS. det er lang tid siden, jeg har gået i skole, så i må meget gerne
forklare det på babysprog

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 30-11-04 06:11

En mulighed kunne være at lave en amortisationsplan

Så skriver du i 1. søjle lånets størrelse primo, derefter renter (dvs. 20 %
af primo), herefter en søjle med lånetsstørrelse ultimo og til sidst en
størrelse med afdrag

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-11-04 07:29

> [...]
>
> Kan i forklare mig hvordan man regner renter ud på et lån?
>
> Hvis vi siger at jeg låner 15000 kr. med en årlig rente på f.eks 20 %

Det skal du holde dig fra. Det er jo nærmest "stormagasinskontokortrenter"
Mener du "afdrager" (dvs at du betaler 500 kr plus påløbne renter) eller
"yder" (500 kr incl. renter) ?

Når du yder/afdrager per måned, skal du også beregne renter per måned, dvs.
en månedlig rente på 20 / 12 = 1.67% (læg mærke til hvor mange stormagasiner
osv "reklarmerer" med "Hos os kun 1,95% i rente pr. måned"

Hvis du mener "yder", går det således:
1. måned får du lagt 1/12 af 20% af 15.000 på, = 250 kr.
Du kommer med 500 kr, men da de 250 er renter, er _afdraget_ kun 250.
Næste måned er rente efter samme metode 245.83, så afdraget er 254.17
Første år er afdraget derfor lidt over 3.000
Af de knap 3.000 du betaler i renter, får du 1/3 tilbage, så din reelle
omkosting 1. år er omkring 5.000.

Normalt så kommer der også stiftelsesomkostninger, tinglysning,
administrationsomkostning osv på, og disse omkostninger er ikke
fradragsberettigede så vidt jeg husker.

Nico