Hjææælp. hvordan skal læben vende på O-rin~
Fra : Moller

Dato : 29-11-04 20:37

Ja, så er den sgu gal... køber her 2 stks. O-ringe til kaliberen, da de
gamle er slidt godt op (mangler gummi osv.. men stadig tætte), så det ene
stempel blir hængende.

Efter montering skal der bremsevæske i, og hvad sker der ??? det vælter
med bremsevæske ud fra stemplerne.. ikke bare det ene af dem, næ nej, det
er skam fra dem begge to :(

Så nu er spørgsmålet... har jeg vendt de to o-ringe forkert ? og
hvordan skal de vende ??? der sider jo som sagt en læbe i den indvendige
del af de O-ringe... skal denne læbe vende udaf ? sådan at det er den som
stemplet rør først når jeg sætter det i igen ? eller skal denne vende
indaf ??

Jeg har som altid renset det hele, og brugt bremse fedt i gode mængder
:) og har aldrig oplevet noget lignende.. normalt er det stemplerne der
hænger eller andet hvis der monteres forkert, men ligefrem at det vælter
ud med bremsevæske er noget nyt for mig :(

VH
Lars Molnit
Som nu sider i Lyngby, uden bremser på den kære MZ :( æv æv.. må æde
sorgen væk... hvor er pizza guiden mon gemt væk ...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-11-04 21:10

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Efter montering skal der bremsevæske i, og hvad sker der ??? det vælter
> med bremsevæske ud fra stemplerne.. ikke bare det ene af dem, næ nej, det

O-ringe kan ikke vende forkert (men de kan være for små?).

Er det zimmerringe er det vel ikke svært at se hvordan de skal vende for at
et tryk lukker, fremfor åbner, læben? Eller?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Moller

Dato : 29-11-04 21:23

Preben Riis Sørensen wrote:

> O-ringe kan ikke vende forkert (men de kan være for små?).

Jo, de firkantet med en lille læbe...

> Er det zimmerringe er det vel ikke svært at se hvordan de skal vende for at
> et tryk lukker, fremfor åbner, læben? Eller?

Det er ikke simmeringe, men masive 4 kantet O-ringe med en lille læbe
indvendigt. Altså den type som bruges til stemplerne i de fleste kalibre.

VH
Lars Molnit

Fra : Gynex

Dato : 29-11-04 21:58

Mit bud er, at læben skal vende ind mod olien, således den tætner ekstra
meget mod stemplet, når der kommer tryk på olien.

---

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 22:05

Moller skrev i meddelelsen ...

> [...]
>del af de O-ringe... skal denne læbe vende udaf ? sådan at det er den som
>stemplet rør først når jeg sætter det i igen ? eller skal denne vende

Har caliperen separat støvhætte på stemplerne ? Eller er det mon meningen
at læben skal være "skraber" ligesom på en forgaffel ? Jeg har aldrig set en
læbe på en caliper o-ring, de plejer at have et kvadratisk tværsnit.

Jeg har dog til ærgrelse opdaget at støvhætterne er sparet væk på VTR'en,
og i et sådant tilfælde kunne en udad vendende læbe vel holde skidtet på
afstand.

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 30-11-04 11:29

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> at læben skal være "skraber" ligesom på en forgaffel ? Jeg har aldrig set en
> læbe på en caliper o-ring, de plejer at have et kvadratisk tværsnit.

   Ja, der er nogen flotte støvringe ude for enden af stemplerne ;) som
jeg nu har bestilt 2 nye af + 2 nye O-ringe fra tyskland af, så må vi se
om de kan levere noget der virker, frem for de danske leverandøre..

> Jeg har dog til ærgrelse opdaget at støvhætterne er sparet væk på VTR'en,
> og i et sådant tilfælde kunne en udad vendende læbe vel holde skidtet på
> afstand.

   Jeg er nu endt med at sætte de gamle ringe i, de er både blødere, og
0.3mm tykkere, men samme inder og yder diameter... så nu håber jeg bare
at dem fra tyskland vil virke som de skal. Har så tjekket efter i
bøgerne, og da min er en 91/92 model, så betyder det at jeg har stempler
der er ca. 2mm længere, pga anden type skive, men diameteren er den
samme, og det er samme varenummer på ringende, så jeg tvivler på at det
skulle være der problemet er.

   Den danske leverandør hentydet til at jeg har monteret dem forkert...
men det nægter jeg at tro på, for de gamle jeg har i er godt smadrede,
men lige meget hvordan jeg vender dem, så holder de tæt som ønsket,
deres eneste problem er bare at den ene bremse klods hænger lidt, og
derved trykkes skiven en smule til den ene side under bremsningen, og
deraf fås en svampede virkning. hmmm, nå MZ-b.de er rimelig hurtige, så
hvis jeg er heldig er delene der til weekenden, de har allerede send
mail om at ordre + betalings data er i orden, så hvis de gør som de
plejer, så sendes varende i dag :) 13€ incl. fragt for to ringe til
stemplerne + 2 støvringe + en beskyttelseshætte til udluftningsskruen :)
jo jo.

--
VH
Lars Molnit