Dollar kursen (stige/falde?)
Fra : Peter Jensen

Dato : 29-11-04 15:44

Hej,

Vil kursen på Dollar stige eller falde over de næste ca. to år? Nogle vil
sikkert ryste på hovedet over mit spg., men der må da være nogle af jer
kloge hoveder som ikke laver andet end investering hele dagen som kan
"sandsynlig gøre" om kursen vil stige eller falde? Overvejer at købe for et
fem-seks cifre beløb Dollars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-04 15:52

Peter Jensen wrote:

> Vil kursen på Dollar stige eller falde over de næste ca. to år?

Ja!

> Overvejer at købe for et fem-seks cifre beløb Dollars

Forhåbentlig en investering, som du har råd til at miste en stor del af?
Jeg læste i en eller anden avis for nogle dages siden, at en ekspert
mente, det ikke var utænkeligt, at kursen skulle helt ned på 4 kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Peter H

Dato : 29-11-04 17:30

Ja jeg investerer hele dagen og er blevet rig af ikke at have en mening om
noget men alene gå ud fra hvordan det plejer at forholde sig i den
finansielle verden og dollarens fald eller stigninger er rent gætværk og det
er ikke nok at have ret, det er ligeså vigtigt at komme ud på det rigtige
tidspunkt og være ydmyg.

Du kommer ingen vejen uden spredning; Nu har du tilfældigvis opdaget af
dollaren er faldet meget i forhold til en eller anden anden valuta, måske
Danske Kroner.
I 70erne og startfirsene så vidt jeg husker, så gammel er jeg heller ikke,
var dollaren nede i 4.89kr og var ellers fra 5-6 kr i årevis.

Da ubalancerne vist er større end i 80erne i den amerikanske økonomi, olie i
Rusland begyndes at afregnes i EURO fremfor dollar, olie på tegnebrættet
snart afregnes i gulddinarer i mellemøsten, at guldbørser worldwide har
indført gangbare guldmønter og er indført i fjernøsten, Rusland, Kina etc
viser mistillid til dollar og med større ubalancer end i 70 og 80erne tror
jeg på lavere dollarkurs end dengang - dvs 4,5 om nogle år. Men den
sandsynlighed er næppe over 50% og det er gambling og lotto at investere i
een god ide; det skal mange til og derfor fejler alle begyndere fordi de
tror på få ideer, dollaren eller vestas eller noget andet. Rent statistisk
vil nogle begyndere have held, for af 9 vil 3 komme ud med gevinst og af de
3 vil 1 senere være vinderen og han tror han er noget særligt, men det er
ren statistik. Den der gentagene gange kan performe er vinder og det kan
jeg. Det er rent helt hvis man rammer rigtigt med dollar, vestas, bavarian
osv., men det er ikke held hvis man kan få en portefølje af gode papirer til
at stige og det er en spredning i sikre papirer og obligationer.
Jeg gearer iøvrigt også, men istedet for at putte små penge i usikre ting,
putter jeg lånte penge i sikre ting, herunder value, obligationer og lavt
prisfastsatte aktier, hvis sum stiger. Og vi snakker om store stigninger,
idag ca 1%. men i gennemsnit 0,1-0,2% pr dag set over flere år. Modsat de
andre går jeg efter små gevinster og ikke de store, idet 10 små gevinster er
mere forudseeligt end 1 stor, når 10 små svarer til 1 stor. Derfor nyder jeg
godt af risikopredning og kunne aldirg drømme om at interesserer mig for en
enkelt selskab eller een valuta. Men du ret nybegynder med den indstilling,
ikke sandt, og hvis jeg snart ikke får modspil af nogle af læserne, så
skriver jeg ikke mere.

PH

Fra : Anders Mørk

Dato : 30-11-04 10:03

> [...]
> kloge hoveder som ikke laver andet end investering hele dagen som kan
> "sandsynlig gøre" om kursen vil stige eller falde? Overvejer at købe for

Hvis jeg var dig ville jeg holde lidt igen med at købe dollar... Jeg optog
selv et lån i dollar til omkring 6,00 kr. pr. dollar og jeg satser
umiddelbart på at konvertere det til et lån i kroner omkring 5,30 kr. pr.
dollar. Jeg vil dog stadig mene at dollaren godt kunne falde yderligere.

Venligst,
Anders

Fra : Ivar

Dato : 04-12-04 13:41

Peter Jensen skrev:

> Overvejer at købe for et
> fem-seks cifre beløb Dollars

Det ville jeg ikke gøre. Dollaren vil stige, hvis der sker en ændring
der gør det mere attraktivt at eje dollar. Hvis USA's negative handelsbalance
bliver ved med at stige, kan jeg ikke se en grund til at dollaren skulle
blive mere værd. Hvis de hæver renten vil dollaren naturligvis stige, men
sikkert kun kortvarigt.
Alt er selvfølgeligt gætværk. Hvis der er tiltro til dollaren, vil den stige, så
spekulationer styrer lige så meget som alt andet.
At dollaren i en årrække har kostet 6-7 kr er ingen hindring for, at den om
nogle år måske finder et naturligt leje omkring 4-5 kr (eller måske 9-10 kr)

Ivar Magnusson

Fra : Peter H

Dato : 04-12-04 15:47

Der kan ske alt muligt med dollaren, ved forøget tiltro, mistillid,
spekulationer, rentefald, rentestigninger og beslutninger vi ikke er herre
over.
Den der helt sikkert tjener på dollarens fald eller stigninger er banken,
der tager et gebyr samt forsikringstageren, altså den der udsteder optioner
eller termingsforretninger eller veksler for dig. Vi ved intet om, om
dollaren skal ned eller op, eller som en anden skrev, at EUROen er på
topppen. Hvor ved han det fra? Eller at dollaren har bundet? Det sagde man
sikkert også for 3 mdr siden og for 6 mdr siden og for 12 mdr siden osv.

Nej vi ved intet, men vi ved at dem der tjener er dem, der veksler og giver
en mulighed for termningsforretninger, men vores fortjeneste kan ligge i at
vi udsteder både en købs og salgsoption på dollar, så har vi tiden med os og
har mere end 50% sandsynlighed for at tjene, omvendt kan man være uheldig
men en risikospredning i dollar, euro, GBP, CHF etc, så mininerer vi
risikoen for tab og styrker sandsynligheden for fortjeneste.

Jeg tror intet om dollaren, men jeg ved at flertallat plejer at tage fejl,
især banker, så hvis stemningen hos bankerne er fald for dollaren, så er
dette allerede indkalkuleret i kursen, og derved er der større sandsynlighed
for stigninger - og omvendt. Hvis BØRSEN tror at dollaren snart vil stige -
så falder den. osv

PH

Fra : Steen Johansen

Dato : 05-12-04 23:17

> [...]
>

> Ivar Magnusson
>
> Det er lige sagen, jeg har satset 4 gange og alle gange har det ikke gået
som "præsten siger"
MvH Steen