Hjælp - Hvordan laver jeg et Java program ~
Fra : Henrik

Dato : 29-11-04 13:09

Hej

Fra : Permand

Dato : 29-11-04 15:09

"Henrik" <hsx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Kan du bruge denne ?

import java.util.*;

public class CPR {
// format of danish CPR number:
// ddmmyy-nnnc
// where:
// dd = day
// mm = month
// yy = year
// nnn = sequence (includes century)
// c = checksum (includes sex)
private String number;

// constructor
public CPR(String number) {
this.number = number;
}

// check validity
public boolean isValid() {
int[] ix = { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 };
int[] c = { 4, 3, 2, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 };
if (number.length() != 11) {
return false;
}
if (number.charAt(6) != '-') {
return false;
}
for (int i = 0; i < 10; i++) {
if (!Character.isDigit(number.charAt(ix[i]))) {
return false;
}
}
if (dd() > 31) {
return false;
}
if (mm() > 12) {
return false;
}
if (century() == 0) {
return false;
}
int temp = 0;
for (int i = 0; i < 10; i++) {
temp = temp + c[i] * numericValue(number.charAt(ix[i]));
}
return ((temp % 11) == 0);
}
// check make/female
public boolean isMale() {
return odd(numericValue(number.charAt(10)));
}
public boolean isFemale() {
return even(numericValue(number.charAt(10)));
}
// get date of birth
public Date getBirth() {
int year = yy() + century();
int mon = mm() - 1;
int mday = dd();
GregorianCalendar temp = new GregorianCalendar();
temp.set(year, mon, mday);
return temp.getTime();
}
// get age
public int getAge() {
Calendar now = GregorianCalendar.getInstance();
Calendar born = new GregorianCalendar();
born.setTime(getBirth());
int result;
result = now.get(Calendar.YEAR) - born.get(Calendar.YEAR);
if (now.get(Calendar.DAY_OF_YEAR) < born.get(Calendar.DAY_OF_YEAR)) {
result--;
}
return result;
}

// standard methods
public int hashCode() {
return number.hashCode();
}
public boolean equals(Object o) {
if(o instanceof CPR) {
return number.equals(((CPR)o).number);
} else {
return false;
}
}
// get parts
private int dd() {
return Integer.parseInt(number.substring(0, 2));
}
private int mm() {
return Integer.parseInt(number.substring(2, 4));
}
private int yy() {
return Integer.parseInt(number.substring(4, 6));
}
// calculate century
private int century() {
switch (numericValue(number.charAt(7))) {
case 0 :
case 1 :
case 2 :
case 3 :
return 1900;
case 4 :
case 9 :
if (yy() < 37)
return 2000;
else
return 1900;
case 5 :
case 6 :
case 7 :
case 8 :
if (yy() < 37)
return 2000;
else if (yy() > 57)
return 1800;
else
return 0;
default :
return 0;
}
}
// odd/even
private static boolean odd(int v) {
return ((v & 1) == 1);
}
private static boolean even(int v) {
return ((v & 1) == 0);
}
// numeric value of char
private static int numericValue(char c) {
return (c - '0');
}
}

Fra : Henrik

Dato : 29-11-04 20:49

"Permand" <per400543@ofirmail.dk> wrote in message news:<41ab2d81$0$86727$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> else
> return 0;
> default :
> return 0;
> }
> }
> // odd/even
> private static boolean odd(int v) {
> return ((v & 1) == 1);
> }
> private static boolean even(int v) {
> return ((v & 1) == 0);
> }
> // numeric value of char
> private static int numericValue(char c) {

Ja, men jeg får en fejl ved kørslen: Exception in thread main
java.lang.NoSuchMethodError:main
Hvad gør jeg forkert?

Fra : Mads Bahrt

Dato : 29-11-04 23:26

Henrik wrote:
> Ja, men jeg får en fejl ved kørslen: Exception in thread main
> java.lang.NoSuchMethodError:main
> Hvad gør jeg forkert?

Din fejlmeddelelse indikerer at der ikke er nogen mainmetode i dit
program. Den følger ikke med i CPR-klassen, da denne ikke er ment til
selvstændig brug, men som en del af et større program. Har du nogen
erfaring med java overhovedet?

MVH
Mads

Fra : Henrik

Dato : 30-11-04 11:33

Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message news:<cog7h2$c1u$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> program. Den følger ikke med i CPR-klassen, da denne ikke er ment til
> selvstændig brug, men som en del af et større program. Har du nogen

Det burde jeg have, da jeg snart skal til examen, men jeg erkender at
hvad jeg ikke ved om Java, ville være godt at vide. Men jeg forstår
godt dit svar - så jeg vil forsøge at lave en main metode. Jeg kan jo
altid klippe fra en anden kode.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-11-04 15:13

hsx@ofir.dk (Henrik) writes:

> [...]
> hvad jeg ikke ved om Java, ville være godt at vide. Men jeg forstår
> godt dit svar - så jeg vil forsøge at lave en main metode. Jeg kan jo

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

Det lyder som om du måske skulle starte med "My first cup of Java".
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : RpR

Dato : 30-11-04 23:35

> Det lyder som om du måske skulle starte med "My first cup of Java".

Eller følge lidt bedre med i timen. Hvis du allerede nu er igang med
modulus-11 kontrol opgaven i datamatiker uddannelsen, og ikke ved at man
skal starte et program ud fra main metoden, så skal der saftsuseme læses
kraftigt på lektierne.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Mads Bahrt

Dato : 03-12-04 03:44

RpR wrote:

> [...]
> modulus-11 kontrol opgaven i datamatiker uddannelsen, og ikke ved at man
> skal starte et program ud fra main metoden, så skal der saftsuseme læses

Uden at vide hvad de bruger på hans udd., vil jeg bemærke at dette nogen
gange er problemet med folk der lærer java vha. bluej. Der kan man
instantiere objekter vha. en simpel gui, og derefter manipulere dem.
oftest kan disse folk gå et eller flere semestre uden at kunne skrive et
simpelt stand-alone program.

MVH

Mads

Fra : RpR

Dato : 03-12-04 15:50

> [...]
> instantiere objekter vha. en simpel gui, og derefter manipulere dem.
> oftest kan disse folk gå et eller flere semestre uden at kunne skrive et

Lyder ikke som datamatiker uddn. så, her blir vi fandme hørt i det vi skal
lære