Spm om olie og motorstop
Fra : Konstantin Barkaia

Dato : 29-11-04 13:12

Hej gruppe,

Jeg har købt en brugt scooter (PGO comet). Den har kørt ca. 10.000km.
Har ikke været tunet, men jeg tror at fatrspærerne er pillet af. Den
kører ca. 45-50km/t.

Jeg har to spørgsmål:

1) Jeg skal til at fylde noget olie på. Til det har jeg købt noget fuldt
syntetisk olie. Kan jeg bare hælde olien i olietanken eller skal den
først tømmes for det gamle olie. Jeg ved ikke hvilket olie der er i den nu.

2) Jeg var ude og køre 2 dage siden. Jeg havde kørt ca. 5min og da jeg
kørte op af en mindre halvstejl bakke gik motoren pludselig i stå. Den
gik i stå da jeg var på vej ned fra bakken. Lyset lyste men ingen lyd
fra motoren. Den kunne ikke kick startes igang igen. Jeg ventede ca. 2
min (mens jeg tjekkede benzin og olie) hvorefter den godt kunne starte.
Hvad kan grunden være til dette? Tilstoppet udstødning? jeg ved
pakningen er utæt men jeg ved ikke hvor længe den har været utæt. Det
skal desuden nævnes at det ikke er sket igen.

På forhånd mange tak.

Fra : Allan Riise

Dato : 29-11-04 11:26

Konstantin Barkaia wrote:
> [...]
> fuldt syntetisk olie. Kan jeg bare hælde olien i olietanken eller
> skal den først tømmes for det gamle olie. Jeg ved ikke hvilket olie der er

Hæld du bare olien i, men hvis du "ryster på hænderne, så vent til din
olielampe lyser, og hæld op til halv.

> [...]
> ved pakningen er utæt men jeg ved ikke hvor længe den har været utæt. Det
> skal desuden nævnes at det ikke er sket igen.

Hvis din udst. port er tilstoppet, så vil den trække som om at bremsen
hænger, den godt tage omdr. men vil ikke trække, men når du alligevel skal
sætte ny pakning i, så rens din prt, indefra, med et lille
stemmejern/skruetrækker, og afslut med minisliper.

Ang, det at den døde, det kan have været fordi at du har haft for lidt
"saft" i tanken, og når Scooten så tiltes så meget fremad på denne bakke,
kommer der ikke benzin ned til hanen, eller..

Det kan have været din ledning til tændspolen der lige skal sættes ordentlig
fast.

Det er så mine bud..

--
Allan Riise
"I know, you must be thinking for your self"

Fra : Konstantin Barkaia

Dato : 29-11-04 13:34

Allan Riise wrote:

> Hæld du bare olien i, men hvis du "ryster på hænderne, så vent til din
> olielampe lyser, og hæld op til halv.

Hvorfor kun op til halv?

> [...]
> sætte ny pakning i, så rens din prt, indefra, med et lille
> stemmejern/skruetrækker, og afslut med minisliper.

Ok, det vil jeg gøre. Jeg har også overfejet at brænde udstødningen når
den skal pilles af.

> Ang, det at den døde, det kan have været fordi at du har haft for lidt
> "saft" i tanken, og når Scooten så tiltes så meget fremad på denne bakke,
> kommer der ikke benzin ned til hanen, eller..

Den var da omkring halv fuld, men det kunne være. Bakken var ca 30-40
grader.

> Det kan have været din ledning til tændspolen der lige skal sættes ordentlig
> fast.

Tændrørshatten så ud til at side godt nok, men jeg har endnu ikke pillet
tændrøret ud for at se på den. Det kan også være den bare skal skiftes.
Jeg tvivler at den tidligere ejer har skiftet den.

> Det er så mine bud..

Jamen tak for det

Fra : Allan Riise

Dato : 29-11-04 11:54

Konstantin Barkaia wrote:

> Hvorfor kun op til halv?

Hvis olierne, hvad Jeg ikke har oplevet endnu, ikke skulle være kompatible,
så det begynder at "grumse" til, eller ligger laver "bobler" af evt.
additiver, så har du ikke spildt så megen olie, og der er ikke så meget at
rense op.

> Ok, det vil jeg gøre. Jeg har også overfejet at brænde udstødningen
> når den skal pilles af.

God idé, men ikke for meget sprit, og ikke for længe.

> Den var da omkring halv fuld, men det kunne være. Bakken var ca 30-40
> grader.

Og du lod den garanteret løbe ned på frihjul, inden du for alvor prøvede at
starte den, hvorfor du så et der kom benzin ud da du tjekkede, am i right ?

> Tændrørshatten så ud til at side godt nok, men jeg har endnu ikke
> pillet tændrøret ud for at se på den. Det kan også være den bare skal
> skiftes. Jeg tvivler at den tidligere ejer har skiftet den.

Njaae, det er nu mere den ledning der går fra tændingen op til tændspolen
jeg tænkte på.

Når du nu tjekker tændrøret så se lige på farven..

Grå, så får den for lidt benzin, Brun, ok mængde, Mørkebrun til sort, for
meget benzin.

Da du ikke ved hvordan den er blevet behandlet af den tidligere ejer, så
ville jeg også kigge på luftfilteret.
Det skal selfv. være rent, relativt, og ikke vådt.

> Jamen tak for det

np.

Fra : Konstantin Barkaia

Dato : 29-11-04 14:35

Allan Riise wrote:

> [...]
> så det begynder at "grumse" til, eller ligger laver "bobler" af evt.
> additiver, så har du ikke spildt så megen olie, og der er ikke så meget at

Ok, det tænkte jeg nok :)

> Og du lod den garanteret løbe ned på frihjul, inden du for alvor prøvede at
> starte den, hvorfor du så et der kom benzin ud da du tjekkede, am i right ?

Jo .. du har helt ret.

> Når du nu tjekker tændrøret så se lige på farven..
>
> Grå, så får den for lidt benzin, Brun, ok mængde, Mørkebrun til sort, for
> meget benzin.

yes yes .. jeg lånte en bog om mc-velligeholdelse på mit lokale
bibliotek, deri er der nogle gode billeder af tændrør.

> Da du ikke ved hvordan den er blevet behandlet af den tidligere ejer, så
> ville jeg også kigge på luftfilteret.
> Det skal selfv. være rent, relativt, og ikke vådt.

Det er også på min dagsorden, jeg vil bare først købe noget rensevæske
og noget filterolie. Den kan jo ligeså godt blive renset på samme tid.

> np.

Jeg takker igen

Fra : RpR

Dato : 29-11-04 14:09

> yes yes .. jeg lånte en bog om mc-velligeholdelse på mit lokale
> bibliotek, deri er der nogle gode billeder af tændrør.

Pas på, de fleste bøger tænker kun på 4-takts motorer, og så passer
billederne ikke for godt på 2-takterne.

Groft set er der tre måder et tændrør kan se ud på en 2-takter:

1. Sort = for fed blanding, dårlig olie, tilstoppet luftfilter eller
udstødning, tændrør med for højt glødetal
2. Brunt / mørkegråt = Perfekt
3. Hvidt = For mager blanding, motoren suger falsk luft et sted, tændrør med
for lavt glødetal.

Comet kører svjh. med et 6'er eller 7'er tændrør, om det er langt eller kort
gevind kan jeg ikke lige huske.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine