rullepølse ?
Fra : Søren Ramlov

Dato : 29-11-04 08:46

Hej
Er der nogle der kan fortælle mig hvordan man laver rullepølse
Jeg har et slag fra en gris.
Har hørt noget med at den skal ligge i lage nogle dage.
Samt at den efterfølgende skal koges.

Hvad gør jeg

mvh

Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-11-04 09:26

"Søren Ramlov" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle der kan fortælle mig hvordan man laver rullepølse

Jeg ved godt, man fra gammel tid har brugt slaget til rullepølse, men jeg
har nu altid foretrukket at hakke slaget og lave rullepølse af noget magert
stribet flæsk.
Husk under alle omstændigheder at vende kødet, så kødtrådene kommer til at
vende på langs i pølsen - ellers bliver det en sej affære.

Jeg har ikke skrevet mængdeangivelser ved krydderierne - det kommer jo lidt
an på, hvor stærk du ønsker pølsen. Men jo mere, du kommer på af løg eller
persille, jo vanskeligere bliver den at styre.

Rullepølse

1 slag eller et stykke stribet flæsk, der er flækket

bomuldsgarn

Fyld:

husblas

persille eller hakket løg

salt

sukker

kværnet peber

Saltlage:

125 g salt

25 g sukker

1 l vand

Bred kødet ud og skær det til, så det er nogenlunde firkantet. Læg stumperne
ind på eventuelle tynde steder.

Læg et lag husblas på - det må ikke rage udenfor.

Læg et godt lag persille/hakket løg på de tre fjerdele af kødet - hold den
fjerdedel, der er nærmest dig selv, fri for fyld.

Strø et godt lag peber på, godt med salt og en tsk. sukker eller to.

Rul kødet stramt sammen om fyldet - start med den ende, der er fjernest fra
dig selv, så du slutter med kødet uden fyld (fordi fyldet skal ligge inden i
pølsen, ikke halvvejs ude). Stop ind undervejs.

Tag et godt langt stykke bomuldsgarn og bind en knude omkring midten af
pølsen.

Snør garnet rundt om pølsen - STRAMT! - ud mod den ene pølseende med den ene
garnende, bagefter ud mod den anden pølseende med den anden garnende.

Fyldet vil nemt presses ud undervejs, men det stopper du bare ind igen (her
er brug for lidt fingerfærdighed eller måske et par hjælpende kødnåle til at
holde faconen).

Slå knuder, så garnet ikke vikler sig løst.

Læg rullepølsen i saltlage en tre-fire dages tid, kog den og lad den køle af
i kogevandet, f.eks. i en sandkageform - gerne med noget tungt (f.eks. en
anden form med en brikkarton juice) ovenpå.

Vent til næste dag - og så er den klar.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-11-04 09:29

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Snør garnet rundt om pølsen - STRAMT! - ud mod den ene pølseende med den
> ene garnende, bagefter ud mod den anden pølseende med den anden garnende.

Hov - glemte at skrive, at du skal snøre MED sammenrulningens retning,
ellers bliver det bøvlet.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-11-04 09:36

> [...]
> Jeg har et slag fra en gris.
> Har hørt noget med at den skal ligge i lage nogle dage.

Hej Søren,

Jamen det lyder jo herligt.
Jeg skal forresten selv ha' lavet en ny omgang rulledreng i denne uge. Du
gør følgende:

Kog en saltlage og lad den køle helt af. (Brug så meget salt at et æg kan
flyde). Hvis man ikke er til den "grå model", skal man bruge Nitritsalt (Du
kan muligvis tuske dig til en sjat hos din slagter) Jeg foretrækker den
naturlige udgave, som jo altså er lidt kedelig grå, men så ved jeg, hvad jeg
har. Slaget skal ligge nedsunket i slatlagen i køleskabet i 1-2 døgn alt
efter hvor tålmodig du er.

Inden du koger den skal der snittes tynde lommer i slaget (hvis ikke det
allerede er gjort), hak 1 stort løg og fordel på slaget. Kom peberplanding
på efter behag. (også jævnt fordelt - også inde i lommerne) Opblød ca. 5-6
blade husblas i koldt vand i et par minutter og læg dem ud over slaget (husk
lommerne. Rul slaget sammen og snør med ca. en cm. afstand - Så stramt
som muligt. Man kan bruge kødnåle til at hjælp til at holde i starten.
Rullepølsen koges i en stor gryde i ca. 1½ time og lad trække i ca. 45 min.
i vandet bagefter. Op ad gryden og i køleskab/fryser...

Rigtig god fornøjelse.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-11-04 22:23

On Mon, 29 Nov 2004 08:46:00 +0100, Søren Ramlov
<ramlovFJERN@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har et slag fra en gris.
> Har hørt noget med at den skal ligge i lage nogle dage.

Hej
Der er ikke noget i vejen med de andre opskrifter. Men den "rigtige"
slagter rullepølse bliver krydret med løg, hvid peber og allehånde.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-11-04 09:05

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget i vejen med de andre opskrifter. Men den "rigtige"
> slagter rullepølse bliver krydret med løg, hvid peber og allehånde.

Det ved jeg, men jeg bryder mig ikke om allehånde i den hjemmelavede . det
smager lidt for "julet", synes jeg. Og ja, i mit univers er peber = hvid
peber, så det glemte jeg at skrive.

Hilsen Inger

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-11-04 08:43

Thomas Hansen wrote:

> Der er ikke noget i vejen med de andre opskrifter. Men den "rigtige"

> slagter rullepølse bliver krydret med løg, hvid peber og
allehånde.

Tjaeh, i vores familie krydrer vi med sort peber og allehånde, ingen
løg. Din krydring smager sikkert også godt.

> /Thomas
> --
> "jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Når det gælder rullepølsekrydring *skal* man netop overdrive. Min
metode er at dække slaget med friskkværnet allehånde og derefter
dække allehånden med friskkværnet peber. Det lyder af alt for meget
men det er det ikke da det meste bliver væk i kogningen.

På denne måde får man en rullepølse hvor man stadig kan smage
krydringen modsat langt de fleste køberullepølser hvor producenten
holder lidt igen for ikke at fornærme nogen.

Ebbe

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-11-04 09:04

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

krydringen modsat langt de fleste køberullepølser hvor producenten
holder lidt igen for ikke at fornærme nogen.

Ja, der er mange måder at gøre det på. Krydringen af rullepølsen er jo der,
hvor man får sin helt egen udgave. Personligt bryder jeg mig ikke om
allehånde i rullepølse, men bruger det glædeligt i leverpostej. Til gengæld
kommer der altid hjemmelavet habaneropulver (chili) i. Det er et hit, men
skal gøres med varsom hånd...!!!
Hvid peber smager ikke af en dyt, efter min mening - men sådan er vi jo
forskellige.

--
Mvh. Renate

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-11-04 14:02

Renate Jacobsen wrote:

> Hvid peber smager ikke af en dyt, efter min mening - men sådan er vi
> jo forskellige.

Hmm... Jeg synes netop, hvid peber smager mere karakteristisk - mere syrligt
og "skarpt".... Men jo, vi er jo forskellige

Mvh
Kevin Edelvang