lagkage
Fra : Kitti Egevang

Dato : 28-11-04 23:13

Hej gruppe.
Jeg skal holde fødselsdag for min datter på søndag.
Der skal vi have lagkage og varm chokolade, efter hendes ønske.
Men hun kan ikke fordrage kagecreme....
Er der nogen som har et forslag til hvad jeg så skal putte i??
Det skal lige siges at det SKAL være en chokolade-lagkage

Mange hilsner Kitti.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-11-04 23:29

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som har et forslag til hvad jeg så skal putte i??
> Det skal lige siges at det SKAL være en chokolade-lagkage

Flødeskum og bananskiver.

Hilsen Inger

Fra : hedegaard

Dato : 29-11-04 00:10

Flødeskum med hakkede mandler, pynt med chokoladeglasur drysset med
kokosmel - den er god!

Ellers laver jeg nogengange den med fløde med maste rutebiler i - jeg laver
den normalt med lyse bunde, men chokoladebunde kan garanteret også godt gå
an.

Vh Tina

Fra : Karina[6600]

Dato : 29-11-04 00:14

> Flødeskum og bananskiver.
>
> Hilsen Inger

Jah! Det er bare rigtig godt til chokoladebunde mmmmm... En sommervariant
kunne være karolines jordbærfløde mixet med små stykker rigtig jordbær i
lyse lagkagebunde... det er super..

Appelsin er oxo rigtig godt til chokolade..!

mvh
Karina

Fra : Marianne

Dato : 29-11-04 00:01

> Jeg skal holde fødselsdag for min datter på søndag.
> Der skal vi have lagkage og varm chokolade, efter hendes ønske.
> Men hun kan ikke fordrage kagecreme....

Camilla Pluns 'Ælle bælle frikadelle' har en skøn avocadolagkage, som man
sikkert fint kan lave med chokoladelagkagebunde. Ellers er det gode ideer i
'Kager der smager' (så har du også sikret fremtiden!)

mvh
marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-11-04 07:18

> Det skal lige siges at det SKAL være en chokolade-lagkage

Chokoladelagkagebunde smøres med abrikos- eller appelsinsyltetøj

"Rutebiler" knuses og blandes i flødeskum. Snasket smøres på bundene - slut
med et lag rutebilsnask på toppen.

Og hun kan selv lave den. Hun vil nok især more sig over at knuse rutebiler.

Knusningen foregår bedste ved at putte rutebilerne i en kraftig plasticpose,
vikle et viskestykke omkring posen og så igang med at hamre med noget solidt
og tungt. De skal kun knuses.... ikke pulveriseres totalt.

Mvh. Lisbeth

Fra : hedegaard

Dato : 29-11-04 18:22

> [...]
> slut
> med et lag rutebilsnask på toppen.
>
> Og hun kan selv lave den. Hun vil nok især more sig over at knuse

Ikke uden grund at vi kalder den med rutebilerne for SLAG-kage herhjemme
Tina

Fra : Ove Kristensen

Dato : 29-11-04 09:20

Hej Kitti !

Nu siger du at hun ikke kan li' kagecreme, men kan hun li' budding, så er
chokoladebudding jo en mulighed når det skal være chokoladelagkage

Med venlig hilsen og god dag
fra
Ove.

Denne mail er kontrolleret
med Norton Antivirus 2004.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 29-11-04 12:55

> Er der nogen som har et forslag til hvad jeg så skal putte i??
> Det skal lige siges at det SKAL være en chokolade-lagkage

hvad med en banan og nutella creme, det er bare at mose nogle bananer
med en god gang nutella, og lidt fløde. Og smages evt. til med
kakaopulver og sukker

MUMS

MVh
Kasper

Fra : Helle Petersen

Dato : 29-11-04 17:00

Mickeys kogebog har noget der engleguf...Er altid en succes:

Flødeskum, knuste makroner og revet nougat. Bland sammen og smør imellem
lagkagebundene.

Velbekommen
Helle

Fra : Kristina M. Sønderga~

Dato : 29-11-04 11:03

> [...]
> Er der nogen som har et forslag til hvad jeg så skal putte i??
> Det skal lige siges at det SKAL være en chokolade-lagkage

Hvad med en chokoladesmørcreme, evt. med lidt appelsin i?

/Kristina

Fra : Kitti Egevang

Dato : 29-11-04 19:29

Hej og tak for alle svarerne
Er der nogen som ved om chokolade-mousse evt. kan bruges mellem
lagkagebundende?
Eller bliver det for underligt?
Jeg tænkte et lag med noget appelsin-marmelade og et lag med
chokolademousse...

Mange hilsner Kitti.

"Kristina M. Søndergaard" <kristina_sondergaard@hotmail.com> wrote in
message news:41ab4ab5$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 01-12-04 00:51

Hej Kitti,

Jeg har selv tidligere fået en lagkage, der blot var lagt sammen med en
"creme" lavet af piskefløde og chokolade. Man varmer piskefløden op og
smelter chokoladen heri. Når dette er helt koldt piskes fløden (der nu er
dejlig ckokoladebrun) som man plejer og lægges mellem bundene. Hvis lagkagen
skal være helt brun, kan man jo vælge brune chokoladebunde. Jeg synes det
smager godt, hvis man bruger orange-chokolade.

Jeg har fundet følgende opskrift, som du kan gå ud fra:

http://www.tomschokolade.dk/recipe.asp?id=1472

Håber I får en god fødselsdag.

Mvh
Henrik J. Nielsen

Fra : Peter Westh

Dato : 01-12-04 01:47

"Henrik J. Nielsen" <news@hjn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kitti,
>
> Jeg har selv tidligere fået en lagkage, der blot var lagt sammen med en
> "creme" lavet af piskefløde og chokolade. Man varmer piskefløden op

<snip>

Jeg overvejede at foreslå det samme, men endte med at beslutte, at det nok
var for "voksent", til hvad jeg opfattede som en børnefødselsdag.

Men godt, det et det - det svarer nærmest til fyldet i en Sarah Bernhard
kage.

/Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-12-04 11:37

Peter Westh wrote:

> Jeg overvejede at foreslå det samme, men endte med at beslutte, at
> det nok var for "voksent", til hvad jeg opfattede som en
> børnefødselsdag.

Hvem siger, det er en børnefødselsdag? Det kan da være, Kittis datter er 45

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kitti Egevang

Dato : 01-12-04 11:43

Hej alle sammen.

Tak for alle svarerne.
Og til Kevin - min datter bliver 7 år

Hilsen fra Kitti.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-12-04 11:52

Kitti Egevang wrote:

> Og til Kevin - min datter bliver 7 år

Ok, det fremgik jo bare ikke

Og jeg vil da sige, at det først var da jeg blev en 15-18 år, jeg begyndte
at udvikle lede ved pulverkagecreme... Som lille elskede jeg det, nu synes
jeg, det hører til blandt de fuleste ting i verden.

Hjemmelavet kagecreme på fløde og et par gode vaniliestænger derimod! Guf!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 01-12-04 15:11

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvem siger, det er en børnefødselsdag? Det kan da være, Kittis datter er
45

Ja, det var det, der gik op for mig. Men min første intuition viste sig
altså at holde stik...

/P

Fra : Emil

Dato : 01-12-04 18:39

On Sun, 28 Nov 2004 23:12:35 +0100, Kitti Egevang wrote:

>Er der nogen som har et forslag til hvad jeg så skal putte i??
>Det skal lige siges at det SKAL være en chokolade-lagkage

Her er den ultimative opskrift på en chokoladecreme, som KUN
smager af chokolade:

Hervé This's chocolate Chantilly
http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4294671,00.html
Opskriften står nederst på siden.

Ingredienser:
200ml vand
225g best-quality bitter chocolade

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 02-12-04 05:50

On Sun, 28 Nov 2004 23:12:35 +0100, Kitti Egevang wrote:

>Der skal vi have lagkage og varm chokolade, efter hendes ønske.
>Men hun kan ikke fordrage kagecreme....

Så prøv:
A cake that wows three ways:
http://www.csmonitor.com/2003/0319/p21s01-lifo.html
Det er tre bunde, hvor den nederste er tilsmagt med
vanilje-essens, den mellemste med mandelcreme (marcipan) og den
øverste med cacao.
375 grader F er ca. 190 grader C.

Den varme chokolade som du vil servere til, skal så gøres en
anelse mere bitter/aromatisk, det er ret vigtigt. Det gør du ved
at tilsætte 1-1,5 teske (strøget) pulverkaffe pr. liter varm
cacao (chokolade).

Jeg lover dig, at denne servering vil blive et hit, både for børn
og voksne.
Og når man fylder 7 år, så føler man jo at være "næsten voksen".
Jeg ønsker hende og jer tillyke med dagen.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 02-12-04 06:03

On Thu, 02 Dec 2004 05:50:24 +0100, Emil wrote:

>A cake that wows three ways:
>http://www.csmonitor.com/2003/0319/p21s01-lifo.html

Den bør pyntes med nogle få blade citronmelisse for at opnå et
godt visuelt og appetitvækkende udtryk.

m.v.h. Emil