Ny runner med tun.
Fra : K.

Dato : 28-11-04 15:46

Jeg har lige købt mig en ny Gilera Runner knallert-30 med et tunsæt på.
Cylinder, stempel, topstykke, udstødning.
Den kører og trækker rigtig godt, men skal køres forsigtigt til har jeg fået
at vide.
I den forbindelse er jeg blevet rådet til at køre med 2 % fuldsyntetisk olie
i benzinen, og ikke køre længere strækninger med fuld gas de første 5-600
km.
Hvilket lyder fornuftigt nok, men bør jeg egentlig blive ved med at køre med
den olie blanding, eller kan jeg roligt holde op med det efter 5-600 km. ?

Hvis jeg skal fortsætte med større mængde olie i benzinen end det den selv
blander fra olietanken, vil det så ikke være muligt at justere på den mængde
som den selv tager fra tanken?
Det ville unægtlig være nemmere end at skulle håndtere olie hver gang jeg
tanker.

Min cylinder er blevet forøget fra 38mm til 47mm, så vidt jeg ved, men har
ikke kunnet få at vide hvor mange cc den nu er. Er der nogen der kan svare
på det?

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 20:21

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse
> [...]
> med
> den olie blanding, eller kan jeg roligt holde op med det efter 5-600 km. ?

Hold da fast 2% er godt nok ikke meget. Min FS1 skal have 4% i flg.
instruktionsbogen og med 7.5 HK tun bør den have 5%.
Da jeg kørte motocross blandede vi også 4% olie i.

Men hvad ved jeg om moderne knallerter

--
Tom

Fra : Helle & Lennart

Dato : 28-11-04 21:27

?

> [...]
> instruktionsbogen og med 7.5 HK tun bør den have 5%.
> Da jeg kørte motocross blandede vi også 4% olie i.

Det der menes er at der skal 2 % olie i benzinen og så blander motoren den
mængde i som den ellers ville gøre. Dvs. at den kommer over 2 %

Lennart

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 29-11-04 09:10

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg skal fortsætte med større mængde olie i benzinen end det den selv
> blander fra olietanken, vil det så ikke være muligt at justere på den
mængde
> som den selv tager fra tanken?

Det kan man sagtens. Der hvor kablet til oliepumpen går ind sidder der en
kabel opstrammer. Hvis du ser på oliepumpen/skiven der drejer og ser omkring
kl. 9 på den (altså hvis det havde været en ur skive) kan du se to streger
der ud for hinanden. Hvis du justerer ind så de to huller gaber 1-2mm så får
den lige en sjat ekstra benzin. Man kan sagtens stramme for meget så pas på
:) Pas på du ik drejer den forkerte vej og derved løsner så så den får minde
olie. Det ville ikke være så heldigt :)

> Det ville unægtlig være nemmere end at skulle håndtere olie hver gang jeg
> tanker.

Principielt ville det da klart være det bedste at blive ved med at blande.
Går ud fra din maskine er ret lovlig ud over det så der er ikke nogen dele
der bliver presset til det yderste så når du er færdig med tilkørslen så
bare hold op med at hælde ekstra olie i tanken.

> Min cylinder er blevet forøget fra 38mm til 47mm, så vidt jeg ved, men har
> ikke kunnet få at vide hvor mange cc den nu er. Er der nogen der kan svare
> på det?

70cc

Mvh.
Hans-Jacob