Hvordan man anskaffer sig umiddelbart uove~
Fra : Armand

Dato : 28-11-04 11:17

Som tyskerne siger (og hvad vi mangler en praktisk oversættelse af på
dansk): Frohes Advent!
Med første søndag i advents komme, er det ikke længere uvelset at snakke
om det tilstødende jul, hvilket giver mig mulighed for at aflevere mit
årlige pip i den forbindelse:
Husk nu at skrive alt det værktøj, som i igennem sæsonen har undveget at
købe p.g.a. prisen, på ønskesedlen til juletræets bunddække!
Hvis ikke i kommer frem med gode kontante ønsker ender det sikkert med de
sædvanlige med bløde pakker, og ærlig talt hvad er en sweater i forhold
til et topnøglesæt.
Scan reklamestakkens indhold for udgivelser fra byggemarkeder og
biltilbehørs-forretninger og find de gode tilbud der giver dig mere
værktøj indenfor samme gave-prisramme og server dem for den nærmeste
familie.

Hvis man trænger til at give sig selv en adventsgave, vil jeg gøre
opmærksom på at Fakta i denne uge har hhv. et 1/2" og et 1/4" topnøglesæt
til hver en hund.
Begge er ganske basic á en skraldenøgle med en normal spændvidde af toppe
(også incl. 12mm, som jeg tidligere har gjort opmærksom på at man som ejer
af en japaner skal sikre sig!), det lille i tilgift en tilsvarende mængde
af toppe monteret med div. skruetrækker, unbrako og torx -størrelser - Men
ganske uden alskens forlænger-stykker og T-greb!

Jeg har også jævnligt citeret en leder i et mc-blad for udtalelsen: "det
billigste værktøj vil ofte vise sig at være det dyreste" (underforstået at
det dyre holder hvor det billige går til og man alligevel ender med at
købe dyr/kvalitet senere!). Disse to sæt ser trods deres discount-herkomst
ikke så ringe ud endda og jeg har for nysgerrighedens skyld, såvel p.g.a.
den kendsgerning at jeg længe har irriteret mig over at mit eget 1/4"-sæts
indhold af skruetrækker/unbrako består af almindelige bits der monteres i
en 1/4"-adapter, købt mig det lille sæt. Men det usandsynligt at jeg vil
nå at komme med evtl. negative erfaringer omkring holdbarheden inden at
tilbuddet er væk, så tag forbi fakta og dan jer jeres eget indtryk af
sagerne!

Et andet tip fra weekendens reklamestak, er det 6-stk's Bahco
skruetrækker-sæt som Silvan har på forsiden af deres tryksag til 170.-!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 28-11-04 13:24

Armand wrote:

> Som tyskerne siger (og hvad vi mangler en praktisk oversættelse af på
> dansk): Frohes Advent!

Hvad er der galt med God advent eller Glædelig ...

> Et andet tip fra weekendens reklamestak, er det 6-stk's Bahco
> skruetrækker-sæt som Silvan har på forsiden af deres tryksag til 170.-!

God idé for et tredie tip kunne jo være, at en mekaniker har to sæt
skruetrækkere: Det han/hun skruer med, og det han slår på - så nu kan han
bruge det gamle sæt til det

(Jeg siger med vilje ikke hun i sidste tilfælde, for det kunne hun aldrig
finde på

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 14:10

Armand skrev i meddelelsen ...

>Et andet tip fra weekendens reklamestak, er det 6-stk's Bahco
>skruetrækker-sæt som Silvan har på forsiden af deres tryksag til 170.-!

Glem ikke Biltema i den sammenhæng, men sorter i sagerne. Deres
skruetrækkere er noget juks, men torx/unbraco top-set fremragende, og deres
løse toppe ligner mistænkeligt et anerkendt tysk mærke. Det er stortset også
det eneste sted man kan få tolvkantede toppe nu om dage. Deres skraldenøgle
med "gammeldags" forskydelig firkant, tåler, i modsætning til mange andre,
at blive brugt.

Nej, jeg har ingen aktier i foretagenet, men jeg har kortvarigt været ansat
i et professionelt værktøjsfirma, og er forbavset over kvalitet/pris.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 28-11-04 16:45

Orla Pedersen wrote:

> Det er stortset også det eneste sted man kan få tolvkantede toppe nu om dage.

Nænner du at udsætte din kære mc's bolte for tolvkantede toppe

- ud over måske de sværest tilgængelige måske...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 17:14

Richard skrev i meddelelsen ...

>Nænner du at udsætte din kære mc's bolte for tolvkantede toppe

Ja da, kvalitetstoppe vel at mærke, det er en underlig misforståelse at en 6
kantet top skulle være mere skånsom ! Heldigvis er nye sekskantede toppe
udført således at de også "træder" nær kanterne af den sekskantede
møtrik/bolthoved.

>- ud over måske de sværest tilgængelige måske...

Eller plejllejerne på en XJ6, de er nemmerligen med tolvkantede møtrikker.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 28-11-04 18:28

Orla Pedersen wrote:

> Ja da, kvalitetstoppe vel at mærke, det er en underlig misforståelse at en 6
> kantet top skulle være mere skånsom !

Vel ikke så underlig, når den 6-kantede top af god kvalitet lægger an på
hele siden (x6) af bolten/møtrikken ifht. den 12-kantede, der kun lægger
an på i alt knap halvdelen og derved lettere glider rundt om hjørnet IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 20:50

> [...]
>an på i alt knap halvdelen og derved lettere glider rundt om hjørnet IMHO

Det gør den bestemt heller ikke, netop derfor har nyere kvalitetstoppe runde
"hjørner", så de træder et stykke fra spidserne af møtrik/bolthoved. Alle
toppe træder på seks linier, de gamle helt ude på spidserne så man var
sikker på at ødelægge cromen. Den traditionelle seks og tolvkantede top
træder først på en flade når møtrikken _er_ deformeret.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 28-11-04 21:41

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> "hjørner", så de træder et stykke fra spidserne af møtrik/bolthoved. Alle
> toppe træder på seks linier, de gamle helt ude på spidserne så man var

Altså i stedet for at lave en top, der passer eksakt ned over
møtrik/bolthovedet, hvilket vel alt andet lige skulle give det sikreste
greb?

- er det pga dimensionstolerancerne på bolt/møtrik, eller fordi det ville
være for dyrt at arbejde med så fine tolerancer ved fremstilling af
toppene?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 23:18

Richard skrev i meddelelsen ...

>Altså i stedet for at lave en top, der passer eksakt ned over
>møtrik/bolthovedet, hvilket vel alt andet lige skulle give det sikreste
>greb?

Jo-jo, men sådan er verden jo ikke lavet, derfor lever vi med tolerancer.

>- er det pga dimensionstolerancerne på bolt/møtrik, eller fordi det ville
>være for dyrt at arbejde med så fine tolerancer ved fremstilling af
>toppene?

Jeg tror nu nok at de fleste toppe, og andet værktøj rammer målene ret godt.
Det er en anden sag med bolte og møtrikker. Jeg har da set 13 mm. møtrikker
hvor en ½ tomme top passer perfekt, såe.... Når det kommer til specialbolte,
eller højstyrkebolte, så synes jeg nu egentlig tingene passer godt sammen,
og jeg må da indrømme, at jeg slet ikke kan se problemet ved de tolvkantede
toppe. Sidste bolt jeg måtte opgive, sad i udstødningsmanifolden på
skodamobilet, den knækkede uanset, og løsningen blev en opslidsning af
manifolden med vinkelsliber. Alternativet havde været at afmontere
manifolden, og bore boltresten ud, ikke f..... på vilkår om jeg gad En
fornuftig designer havde jo lavet gennemgående bolte på et sådant sted, dem
kan man jo bare knække.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 28-11-04 17:38

Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cocrpn$q5v$1@abbeden.bunk.cc...

> Nænner du at udsætte din kære mc's bolte for tolvkantede toppe

Talte lige antal klik på Fakta's 1/4" skraldenøgle: 24 stk pr omgang =
4stk pr side i hexagonen - Hvis en hvilkensomhelst anden skraldenøgle har
en inddeling der, som den, går op i 6, vil skraldens virkning til enhver
tid matche den fin-brugs mulighed du regner med at have qua dobbelt
hexagon :-|
Det ér en langt fornuftigere beslutning at focusere på de "hvælvede
hexagoner" der ikke træder på bolte/møtrikkers hjørner! Fakta-sættet jeg
købte har forøvrigt, omend ikke hvælvede men så, affasede/rundede hjørner,
der dels styrker toppen (á modvirker kærvvirknings-brud) og dels eliminerer
at toppen træder med det yderste af hexagonens hjørner!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 28-11-04 18:31

Armand wrote:

> Talte lige antal klik på Fakta's 1/4" skraldenøgle: 24 stk pr omgang =
> 4stk pr side i hexagonen -

Netop; så meget desto mindre grund til at bruge en 12-kantet top, hvor man
kan bruge skraldenøgle

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 20:36

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>der dels styrker toppen (á modvirker kærvvirknings-brud) og dels eliminerer
>at toppen træder med det yderste af hexagonens hjørner!

Nemlig, det er værktøjsgudernes gave til folket, og de tolvkantede jeg har
købt har også den feature. Spidserne på sekskanten røres ikke, men
selvfølgelig er trædefladen på de tolvkantede toppe mindre end på
sekskantede toppe, omend stadig på højde med en normal ring-gaffel nøgle.

Når man bruger det faste T-greb, så er tolvkantede toppe nu dejlige, og ret
beset så bruges et skralde-greb jo ikke til at løsne fastsiddende
bolte/møtrikker.

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-11-04 23:28

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> selvfølgelig er trædefladen på de tolvkantede toppe mindre end på
> sekskantede toppe, omend stadig på højde med en normal ring-gaffel nøgle.

Tanken med den type toppe er god nok. Men som det nævnes er tolerancerne på
møtrikkerne svingende. Og så bliver de en pestilens i dagligdagen. Bruges de
sammen med en luftnøgle skal man slå stort set hver møtrik ud af toppen. Og så
havner de som mine i en rodekasse under filebænken.

> Når man bruger det faste T-greb, så er tolvkantede toppe nu dejlige, og ret
> beset så bruges et skralde-greb jo ikke til at løsne fastsiddende
> bolte/møtrikker.

Og hvorfor er det så lige man ikke må bruge en skralde til at løsne og spænde
med?. Er det ordentlig kvalitet har det ingen betydning. Jeg har kørt med den
samme Facom skralde i over 20 år. Den har aldrig taget skade. Ej heller i en
nødsituation hvor det måtte briste eller bære. Der kom et rør på en meter på.
Den holdt.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-11-04 00:33

On Sun, 28 Nov 2004 23:28:28 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Orla.

> [...]
>nødsituation hvor det måtte briste eller bære. Der kom et rør på en meter på.

Det med skralden er et lævn fra gammel tid
Der er sket meget med materialer siden da, og alligevel sidder det
dybt i de fleste af os, at det gør man ikke.
Mine stjerne/gaffelnøgler med indbygget skralde holder til det
utrolige selv om de er er klejne at se på og ikke fylder meget mere i
"hovederne" end en normal stjernenøgle - og så er de klikløse.
Indkøbt hos Carl Rasmussen i Herlev.
Jeg har et lille Kongsberg topnøglesæt, størrelserne fra 5 mm og op
til 13 mm samt Unbrako til 8 mm, stjerne ig normale skruetrækkere som
toppe.
Det har virkelig imponeret mig meget.
Da vi skulle have boltene ud af XN85's turbo og tilhørende
udstødningsrør forlængede jeg den lille 13 mm nøgle med ½ meter rør.
Braget da den første bolt gav sig fik mig til at tro at toppen var
sprængt, men den holdt, og senere også til nabos XN85 hvor jeg vred en
8 mm stålbolt over med den.
Det er virkelig kram.
Jeg er meget enig i at godt værktøj er det halve arbejde, og at godt
værktøj i regelen er lig med høj pris.
Det er dog ikke altid tilfældet, men det kræver at man ser sig for.
Jeg har købt lange Unbrako ½" toppe i størrelsen fra 5 til 17 mm hos
Biltema.
De er beregnet til luftværktøj - Det er kram og ikke særlig dyrt.
Samme Biltema har også 12 kant sæt, også kram, og til den rigtige
pris.
Jeg har købt et sæt.

Man kan købe sig fattig i værktøj

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-11-04 19:24

Steen Gruby wrote:

> Det med skralden er et lævn fra gammel tid

Utvivlsomt. Det var min gamle mesters yndede kæphest. Han kunne dog ikke forklare
hvorfor hans egen Gedore/Hazet var dobbelt så lang som normalt. Hvis det ikke var
for at man netop kunne tage hårdt med den.

> Der er sket meget med materialer siden da, og alligevel sidder det
> dybt i de fleste af os, at det gør man ikke.

Der er sket en masse fra skraldenøglens barndom. Ligesom den med ikke at bruge
almindelige toppe på luftnøglen. Her til morgen startede jeg med at flække en
rigtig slagtop af anderkendt mærke.

> [...]
> De er beregnet til luftværktøj - Det er kram og ikke særlig dyrt.
> Samme Biltema har også 12 kant sæt, også kram, og til den rigtige

Netop Biltema overrakser mig meget. For et par år siden stod jeg og kikkede på
deres toppe. Det er forbandet svært at sige noget negativt om dem. I det hele
taget kan Biltema få et plus for deres varer. F.eks. deres viskerblade. For en
flad tyver, får du et viskerblad der slår anderkendte mærker. Og som koster det
femdobbelte. Nu er mine 2 år/25000km gamle. Og er stort set som nye.

> Man kan købe sig fattig i værktøj

Men det gør det sjovt at være fattig.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 21:54

Ib Jakobsen skrev i meddelelsen <41AB6949.62EA87F7@post.tele.dk>...

> [...]
ikke var
>for at man netop kunne tage hårdt med den.

Jamen, jeg har ikke noget bevis ! De er røget i jerndyngen for længe siden,
både Hero og de andre Harald Nyborg supertilbud. Min Kamaze fjedrer så meget
i klikmekanismen, at alene det afholder mig fra at prøve de helt store
momenter. Derimod virker Biltema's 3/8 envejsskralde, med forskydelig
firkant, meget kontant i sin mekanisme. Tænk sig, at vi engang fandt os i,
som privatpersoner, kun at have HN.

Nu er det jo i grunden sjældent ved tilspænding at det går galt, (nogle
momentnøgler har jo skralde), men snarere ved adskillelse af sammenrustet
l..., og der har jeg adopteret en helt anden destruktiv fremgangsmåde. For
hvem har noget at bruge en rusten møtrik/bolt til ?

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-11-04 22:55

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> momenter. Derimod virker Biltema's 3/8 envejsskralde, med forskydelig
> firkant, meget kontant i sin mekanisme. Tænk sig, at vi engang fandt os i,

Sjovt nok er mit 1/2" tolvkantede topnøglesæt fra HN. Men det er også over 30
år. Så det kan absolut ikke sammenlignes med det skrammel de sælger nutildags.

> [...]
> l..., og der har jeg adopteret en helt anden destruktiv fremgangsmåde. For
> hvem har noget at bruge en rusten møtrik/bolt til ?

En god boltsaks er sagen. Den kan sagtens flække en 12mm møtrik. Og en 6mm kan
aflives med en god bindetang. Hvis man da ikke kan knække lortet. Ikke altid der
er behov for barmhjertighed.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-11-04 23:11

On Mon, 29 Nov 2004 21:53:40 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>l..., og der har jeg adopteret en helt anden destruktiv fremgangsmåde. For
>hvem har noget at bruge en rusten møtrik/bolt til ?

En god mejsel, en stor hammer og et velrettet slag.
Hvis den ikke giver sig af det får den et par slag mere til den
flækker - Hvad skal man med en sur møtrik?
En god mejsel er sagen

Noget andet er så, at luftværktøj i regelen klarer selv de mest
genstridige bolte efter at de har søppet lidt WD40 til sig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 29-11-04 18:17

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41AA510C.7A014AE3@post.tele.dk...

> [...]
> heller i en nødsituation hvor det måtte briste eller bære. Der kom et rør på

Jeg tilslutter mig, og sad faktisk og vendte hvorledes jeg ville formulere
en modsigelse!
Allerede tilbage i min læretid, hvilket vil sige et 1/4 århundrede før Y2K,
hed det sig at "Tecos" ydede livsvarig garanti på deres skraldenøgler. Om
dette var fornødent hhv. muligt p.g.a. en anden
konstruktion/materiale/tolerence end tidligere ved jeg ikke :-/ Længe efter
hørte jeg at samme garanti skulle gælde for "Kamasa".
Selvom jeg ikke har været bevidst hård(*) mod de skraldenøgler der er
passeret gennem mine hænder gennem tiden, har jeg endnu ikke ødelagt en,
endsige set nogen ødelægge en :-|

Det med livsvarig garanti er det vel også så som så med:
Mit hidtidige 1/4" topnøglesæt er et "Boxer" købt i Silvan med pålydende
livsvarig garanti; men selvom jeg har sikret mig at gemme omslaget hvorpå
garantien er nævnt, tvivler jeg på at hverken Silvan (jeg er sikker på at
dén kvittering finder jeg ikke lige, her 10 år efter), eller "Boxer" (hvem
dét så end er, og hvis firma-navnet overhovedet stadig eksisterer) bliver
til at få i tale :-/
Med mere lødige mærkevarer, der findes i ethvert værktøjs-marked, er det
måske enklere hvis ellers garantien vitterligt er forekommende og ikke kun
håndværker-vås!

(*):
Netop p.g.a. at skralden i forhold til T-grebet har flerefold mulighed for
at finde en egnet position, er det ofte nødvendigt at benytte skraldenøglen
til såvel at løsne som at slut-spænde svært tilgælgelige bolte!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-11-04 19:28

Armand wrote:

> [...]
> at finde en egnet position, er det ofte nødvendigt at benytte skraldenøglen
> til såvel at løsne som at slut-spænde svært tilgælgelige bolte!

T-nøglen og "startsvinget" har jeg aldrig rigtigt brudt mig om. Skulle lortet
smutte ved man aldrig hvor man rammer. Udover det er et sted i ansigtet.

Ib Jakobsen

Fra : Ole Baun

Dato : 01-12-04 14:40

"Armand" skrev i en meddelelse news:coflhs$sqd$1@abbeden.bunk.cc...

- snip -

> [...]
> dét så end er, og hvis firma-navnet overhovedet stadig eksisterer) bliver

Hvis omslaget (hvorpå garatien er nævnt) gemmes var det da en idé, (ved
fremtidige anskaffelser), at klipse kvitteringen fast til denne.

Mvh
Ole Baun

Fra : anders majland

Dato : 01-12-04 23:13

> Hvis omslaget (hvorpå garatien er nævnt) gemmes var det da en idé, (ved
> fremtidige anskaffelser), at klipse kvitteringen fast til denne.

Og desuden lave en god fotokopi af kviteringen. På mange kviteringer bliver
skriften usynligt efter få år

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-11-04 19:17

> Et andet tip fra weekendens reklamestak, er det 6-stk's Bahco
> skruetrækker-sæt som Silvan har på forsiden af deres tryksag til 170.-!

Og T nøgler (unbracho) til en 10'er i rodekasserne i god nok kvalitet! (Dog
kun små størrelser).

Rittig

Fra : Rene Hansen

Dato : 30-11-04 06:52

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) skrev:
>Som tyskerne siger (og hvad vi
> [...]

Osv, osv i en uendelighed...
Min erfaring gennem aarene er, at billigt vaerktoej er bloedt som
varmt damelort.
Jeg har taget konsekvensen, og koeber kun (ufatteligt dyrt)
kvalitetsvaerktoej, for jeg gider faktisk ikke at skulle vaere
forsigtig fordi mit vaerktoej ikke rigtig kan taale at blive roert
ved.
OK, hvis jeg ved at et mere eller mindre specielt stykke vaerktoej
kun skal bruges en gang eller to, eller maaske ovenikoebet
modificeres kraftigt foer (en enkelt gangs) brug, saa kan det da
godt lige blive et stykke natpotteblik som man saa kan foraere til
skraldemanden bagefter...