Havedam??
Fra : Allan og Susanne And~

Dato : 17-05-01 22:05

Hejsa .
Jeg er ved at skulle etablere en havedam i størelsen 5 X 2,3 M. Altså ca
4500 Liters Bassin, og mangler nogle gode råd m.h.t. Pumpe, Filter, mm.
f.eks er der nogle gode mærker af pumper eller hvad størelse filter og pumpe
skal jeg vælge.
Jeg regner med at der skal være et vandfald på ca. 70 -80 cm i højden.
Er der andre gode råd m.h.t. kanter,planter,fisk,opstart, mm modtages de
meget gerne.
På forhånd mange tak.
Allan.

Fra : Allan og Susanne And~

Dato : 19-05-01 15:58

Er der ikke nogle der ligger inde med gode råd og tips

Fra : havesider.dk

Dato : 20-05-01 03:14

"Allan og Susanne Andersen" <al-sa@andersen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:9e625u$ku3$1@news.inet.tele.dk...
> Er der ikke nogle der ligger inde med gode råd og tips

Har du set www.havesider.dk afsnittet Udformningog
anlæg/Havebassinet, Havedammens planter.
afsnittet Havens pleje/havedammens pleje.

Med venlig hilsen
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-05-01 19:16

Allan og Susanne Andersen wrote:

> [...]
> Jeg regner med at der skal være et vandfald på ca. 70 -80 cm i højden.
> Er der andre gode råd m.h.t. kanter,planter,fisk,opstart, mm modtages de

Du skal huske en flad undervands kant, til sumpplanter.

Du skal huske at binde en snor i åkannerne så at du kan få dem op når de skal
klippes.

Fra : Mai-Brit

Dato : 19-05-01 19:52

Jeg har haft havebassin. Dengang jeg etablerede det, gjorde jeg den store
fejl ikke at bestemme hvilke planter, jeg ville have, inden vi gravede
hullet. Det viste sig, at langt de fleste, for mig interessante planter,
skulle stå på relativt lavt vand, så mit råd skal være: sørg for masser af
plads til sumpplanter.
God arbejdslyst
Mai-Brit

Fra : Nymphaeamanen.

Dato : 20-05-01 19:47

Hej Allan og Susanne.

Jeg vil gerne hjælpe med råd om pumper åkander vandplanter m.m. Jeg har
arbejdet med disse ting i mere end 30 år, men orker ikke at rode mig ud i en
længere debat her i dk. fritid hus og have, (selvom det netop er det der er
meningen.)
Emnet er så stort, og myterne så mange, så jeg vil foreslå den nemme måde:
mail mig hvis du/I har lyst, så kan jeg ringe, og I kan spørge. Jeg har i
øjeblikket over 300 forskellige vandplanter/nøkkeroser som jeg kan fortælle
om.

Mvh Nymphaeamanen.

--

Allan og Susanne Andersen <al-sa@andersen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e1et9$441$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Michael & Heidi

Dato : 27-05-01 20:57

> [...]
> Jeg regner med at der skal være et vandfald på ca. 70 -80 cm i højden.
> Er der andre gode råd m.h.t. kanter,planter,fisk,opstart, mm modtages de

om havebassiner.
mvh michael