Mini firewall ?
Fra : Christian

Dato : 27-11-04 23:44

Hej

Min situation er som hjemmebruger, T2adsl kunde uden router og på 1 pc
(xp sp1+)
Mine skills er moderate så vær venlig ikke at besvare voldsomt teknisk
indforstået.

Jeg er en af dem der har brugt Madsen´s disable_xp_services_.pdf og
Black Viper´s side og har kørt uden fw i snart et år.
Det har kørt fortrinligt.

Jeg har dog et enkelt afsavn.
Der kan være situationer ifbm. install af et ukendt program hvor det
ville være rart at få
en 'warning' om at pågældende prg eller 'service' vil en tur på nettet.

Findes der et lille fikst prg der kan dette ?
Kan det også blokere adgangen til nettet for pågældende ?
Evt. et 'let' lille prg. der lige kunne startes op når man er
i tvivl om et nyt prg.´s hensigter ?

Det skal sføli ikke bruge en masse ressourcer da jeg jo så ligeså godt
kunne installere sygate igen.

Jeg bruger i forvejen netlimiter(NL) - af andre årsager.
En fin lille bonusting ved NL er jo at man har et
overblik over hvad man har kørende der er/kan være på nettet.

Men NL rækker desværre ikke da et evt. program der vil på nettet i ½
sekund, selvsagt ikke er noget man bemærker.

Jeg er klar over at det ikke er smart at installere alt muligt og at man
bør ha´ en fornuftig række sikkerhedskriterier der skal være opfyldt
førend man giver et prg frie hænder
- men jeg tror mange kan genkende de 'tvivls-tilfælde' jeg taler om. (?)

Lettere OT:
Det skal siges at jeg er typen der hader at ha' unødvendigt
'ressource-snask' default i min sys tray (pt. kun AVG,NL,ICQ)
Så det er med våde øjne at jeg alligevel spørger..

Svar modtages med tak og venlige tanker

vh

--
/Christian

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-11-04 01:36

In article <41a90307$0$66405$14726298@news.sunsite.dk>, Christian wrote:
> Jeg har dog et enkelt afsavn.
> Der kan være situationer ifbm. install af et ukendt program hvor det
> ville være rart at få
> en 'warning' om at pågældende prg eller 'service' vil en tur på nettet.

Jeg faar en lidt daarlig smag i munden af dette. Hvorfor vil du koere
software, du reelt ikke stoler paa?

> Findes der et lille fikst prg der kan dette ?
> Kan det også blokere adgangen til nettet for pågældende ?

Jeg mindes, at ZoneAlarm kan goere noget ala dette, men det forhindrer
jo ikke et program i at laegge bagdoere i alle de andre programmer, du
udfoerer.

> [...]
> førend man giver et prg frie hænder
> - men jeg tror mange kan genkende de 'tvivls-tilfælde' jeg taler om. (?)

Jeg er meget i tvivl om, hvad du mener:

   1) Naar tante Oda sender et `sjovt program', du lige skal
   proeve?
   2) Naar du finder et stykke software paa nettet, du lige skal
   proeve?
   3) Naar naboens knaegt kommer forbi med den nyeste samling
   software paa en pirat-DVD?

Jeg har svaert ved at forstaa, at du har brug for denne funktionalitet,
hvis du i oevrigt stoler paa programmet, du koerer. Det kan du kun
goere, hvis du faar det fra en paalidelig leverandoer.

Hvis du koerer programmer, du reelt ikke stoler paa, saa er der for
mange maader at snyde dine modforanstaltninger paa.

Gruppens OSS er vaerd at laese, hvis du ikke allerede har gjort det.
Laes i hvert fald foelgende:

   http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#fw-malware

Men saet gerne en times tid af til at laese resten ogsaa.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Christian

Dato : 28-11-04 02:06

Michael Knudsen griflede den 28-11-2004 01:35:

> Jeg faar en lidt daarlig smag i munden af dette. Hvorfor vil du koere
> software, du reelt ikke stoler paa?

Ja, det tænkte jeg nok nogen i gruppen ville løfte øjenbryn over.

> Jeg mindes, at ZoneAlarm kan goere noget ala dette, men det forhindrer
> jo ikke et program i at laegge bagdoere i alle de andre programmer, du
> udfoerer.

ja, zonealarm mfl.
Nej, ok kan jeg godt se

> [...]
>    proeve?
>    3) Naar naboens knaegt kommer forbi med den nyeste samling

1) ikke helt det
2) f.eks.
3) hmm

> Jeg har svaert ved at forstaa, at du har brug for denne funktionalitet,
> hvis du i oevrigt stoler paa programmet, du koerer. Det kan du kun
> goere, hvis du faar det fra en paalidelig leverandoer.

Jeg stoler faktisk ikke på noget som helst software af princip.
Men min paranoia kunne måske mindskes hvis jeg kendte nok til
detaljerne. Det virker bare uoverskueligt for mig at tilegne mig
tilstrækkelig viden til at kunne minimere den noia.
Forslag til litteratur ?

> Hvis du koerer programmer, du reelt ikke stoler paa, saa er der for
> mange maader at snyde dine modforanstaltninger paa.

Hvilke programmer mener du da at man kan stole på ?
En betalt MS licens ?
Noget Linux halløj ?
Min bedste vens egne hjemmeprogrammerede sager ?

Jvf. min manglende faglighed på feltet, aner jeg ikke hvilke parametre
jeg skal benytte for at kunne dømme et stykke software trustworthy.

> Gruppens OSS er vaerd at laese, hvis du ikke allerede har gjort det.
> Laes i hvert fald foelgende:
>
>    http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#fw-malware

Jeg har med stor interesse læst det meste derfra før og havde skam også
siden i baghovedet ifbm. min post.
Dog hjalp det med en genopfriskning - tak for det.

--
/Christian

Fra : Jan V.

Dato : 29-11-04 09:19

"Christian" <Nothing@Here> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det også blokere adgangen til nettet for pågældende ?
> Evt. et 'let' lille prg. der lige kunne startes op når man er

Med XP SP2 er en lille Firewall med - og den skal nok advare hvis et eller
andet program forsøger at komme på nettet - noget a la ZoneAlarm, som jeg
fjernede ved installering af sp2- jeg gider heller ikke mere snask i min
systray end godt er.

Nu sidder jeg også bag ved en router/firewall, så jeg er nok ikke åben for
indgående angreb- nok mere ting der vil på nettet ud fra min PC, så jeg er
ikke så pjevset med at have state-of-the-art software firewall på min PC -
hvilket jeg ikke har fornemmelsen af at MS' Firewall er.

/Jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-04 10:22

Jan V. wrote:

> Med XP SP2 er en lille Firewall med - og den skal nok advare hvis et eller
> andet program forsøger at komme på nettet

Nej, den stopper kun trafik ind på computeren, ikke trafik, der vil ud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Jan V.

Dato : 29-11-04 11:14

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

DET forstår jeg ikke.

Første gang min IE/OE forsøgte at gå på, skulle jeg give tilladelse til at
de måtte gå ud af PC'en.

Tilsvarende har jeg et par spil, som gerne vil på nettet - og der kom den
også og spurgte pænt, om dette program måtte gå på nettet.

/Jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-04 11:35

Jan V. wrote:

> Første gang min IE/OE forsøgte at gå på, skulle jeg give tilladelse til at
> de måtte gå ud af PC'en.

Jeg tør ikke sige, hvad der er sket, måske der har været tale om en
forbindelse begge veje?

Du kan læse om Firewallen på:

http://support.microsoft.com/?kbid=843090

Og på:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2netwk.mspx#EEAA

--
Mvh. Kim Ludvigsen
13 gode grunde til at skifte til Firefox

Fra : Torben

Dato : 29-11-04 09:39

Måske lidt her. http://www.spywarefri.dk/startupmonitor.manual.htm
--
Mvh Torben

Fra : Christian

Dato : 30-11-04 07:31

Jeg siger mange tak for jeres bidrag.
Til Torpen: StartupMonitor var ikke helt ved siden af men dog ikke helt
det jeg søgte.

Ha en go dag

--
/Christian