Modulus 11 CPR check som kører i et java p~
Fra : Henrik

Dato : 27-11-04 20:18

Hej

Kan I hjælpe mig med at lave et Java program til at checke om et
tilfældigt indtastet cpr nummer er korrekt ved brug af modulus 11
metoden som er vist nedenunder?

CPR nummer: 1711968535
1*4+7*3+1*2+1*7+9*6+6*5+8*4+5*3+3*2+5*1 = 176
176 modulus 11 = 0
CPR nummer er ok.

På forhånd tak

Henrik

Fra : kgc

Dato : 29-11-04 09:24

Hej Henrik

> Kan I hjælpe mig med at lave et Java program til at checke om et
> tilfældigt indtastet cpr nummer er korrekt ved brug af modulus 11
> metoden som er vist nedenunder?
Hmm, formodentlig er cpr-nummeret ikke helt tilfældigt indtastet
- spøg til side.

Hvad mener du med at hjælpe dig? Kan du selv programmere i java, og
mangler bare et hint? Hvis det er tilfældet, så fortæl lidt om hvad du
har gjort og hvorfor du ikke kan få det til at virke, så er det lettere
at give dig noget brugbar hjælp.

Hvis ikke du selv kan kode, så er spørgsmålet nok forkert stillet - idet
du så søger en der kan skrive programmet for dig. I dette tilfælde må du
specificere hvad du skal bruge af grænseflade, og om du har lyst til at
betale for det (hvis du vil betale, er dette måske ikke den rigtige
gruppe?!).

> CPR nummer: 1711968535
> 1*4+7*3+1*2+1*7+9*6+6*5+8*4+5*3+3*2+5*1 = 176
> 176 modulus 11 = 0
> CPR nummer er ok.
Hvis cpr-nummeret indlæses som en String uden nogen skilletegn, altså
som i dit eksempel herover, kan du f.eks. vælge at benytte toCharArray()
for at få et array af tegn, som du kan gennemløbge og vha. Char.digit
med radix=10 kan konvertere til en integer (tjek java API'en). Derpå er
det blot at foretage beregningerne. Modulus (resten ved heltalsdivision)
beregnes med operatoren "%"

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Henrik

Dato : 30-11-04 11:35

kgc <news1@kaspershjemmeside.dk> wrote in message news:<41aadca0$0$20542$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> med radix=10 kan konvertere til en integer (tjek java API'en). Derpå er
> det blot at foretage beregningerne. Modulus (resten ved heltalsdivision)

Det er en hjælp i den rigtige retning. Tak

Fra : Henrik

Dato : 30-11-04 11:35

Fra : Henrik

Dato : 09-12-04 14:34

Uha... det her lugter lidt af een som ikke rigtig gider lave sin
opgave..... - kunne det være på akademiuddannelsen?

Også en Henrik