er det ulovligt at grabbe til privat forbr~
Fra : Kong Kent

Dato : 17-05-01 22:09

Jeg har lige fået AudioCatalyst og har grabbet et par af mine egne skiver
(192bit), idet jeg ikke gider rende op og ned i huset efter skiverne når jeg
tilfældigvis skal bruge dem oppe ved computeren. Det 'rigtige' hifi-anlæg
står jo nede i stuen hvor det hører hjemme

Men er dette ulovligt? Må man ikke kopiere til sin egen computer? Det er jo
rent faktisk en kopi der ligger på HD.

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : John K

Dato : 17-05-01 22:28

> [...]
> står jo nede i stuen hvor det hører hjemme
>
> Men er dette ulovligt? Må man ikke kopiere til sin egen computer? Det er

Det er ulovligt endnu - men der er en lovændring på vej.

Se evt. tråden "Kopiering af CD'er til eget forbrug" fra den 15. maj.

Mvh

John K

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 18-05-01 10:53

"John K" <sydfynsfm@hotmail.com> wrote in message
> jeg

> jo
>

> Det er ulovligt endnu - men der er en lovændring på vej.

Ja, det er rigtig nok ulovligt at lave en digital kopi - som det f.eks. er
hvis man bruger AudioCatalyst til at grabbe/rippe som beskrevet ovenfor.
Men hvad nu hvis man tog en ekstern CD afspiller og satte den til en Line
indgang på lydkortet og så optog/overspillede sine CD'ere til computeren? -
Det må da i teorien være lovligt da det netop ikke er en digital kopi - det
er godt nok digitale medier i hver sin ende af processen, men i sidste ende
er det kopieringsmetoden der gælder og via en analog (line ind/udgang)
forbindelse så er det vel ikke en _digital_ kopi?

Er der ikke noget om det, eller er det lidt søgt?

/Thomas

Fra : John K

Dato : 18-05-01 22:18

> [...]
> forbindelse så er det vel ikke en _digital_ kopi?
>
> Er der ikke noget om det, eller er det lidt søgt?

Det vil stadig være ulovligt da der er tale om en kopi fra et digitalt medie
til et andet - uanset hvor mange analoge ind/udgange det har været igennem -
desværre...

Mvh

John K

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 19-05-01 14:44

> [...]
medie
> til et andet - uanset hvor mange analoge ind/udgange det har været

Aha... har du en lovmæssig reference for den påstand?

/Thomas

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 19-05-01 15:00

"Thomas Nielsen" <corno@*nospam*worldonline.dk> wrote in message

> Aha... har du en lovmæssig reference for den påstand?

Hmmm... lader til at jeg selv fandt den... i lov om ophavsret §12 stk. 2/4:
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne eksemplarer må ikke
udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

4) fremstille eksemplarer i digital form af andre værker, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af værket i
digitaliseret form.

Men, hvis man laver en digital eksemplarfremstilling på grundlag af en
_gengivelse_ i analog form (f.eks. kassette) så skulle det være lovligt.
Kræver nogle mellemstationer, men lovmæssigt set så er det ikke ulovligt at
optage en CD på et bånd hvorefter at optage båndoptagelsen over på sin
computer da det er den umiddelbare gengivelse af værket der lægges vægt på
og ikke den oprindelige form.

Hvad gælder der så egentlig for computer optagelser af f.eks. KabelTV via et
TV Grapper kort eller Radio via KabelTV/Selector?

Det er måske lidt meget off-topic til denne diskussionsgruppe... FUT:
dk.videnskab.jura

/Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-05-01 15:01

On Sat, 19 May 2001 15:43:31 +0200, Thomas Nielsen wrote:

> Aha... har du en lovmæssig reference for den påstand?

Kig i loven:

" Eksemplarfremstilling til privat brug

[...]

[...]

4) fremstille eksemplarer i digital form af andre værker, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af
værket i digitaliseret form."

Fra "Bekendtgørelse af lov om ophavsret":
<http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980070629-REGL>

Man kan vel komme uden om ved først at kopiere fra det digitale medie
til et analogt, og så derefter videre til digitalt igen (med deraf
følgende kvalitetstab); det kommer an på hvad "på grundlag af" præcist
indebærer.

Som amerikanerne plejer at skrive: Jeg er (absolut) ikke advokat...

Jeg har i øvrigt svært ved at se hvordan Politikens opreklamerede
påstand om at Napster bliver lovligt hvis Stk. 2. 4) ændres som
foreslået - man må stadig kun lave kopier til _sit private brug_...

Mvh.

--
"Some are born to sweet delight Adam Sjøgren
Some are born to endless night" asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 19-05-01 15:32

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message

> Kig i loven:

Ja, det gjorde jeg også lidt senere, som du kan se.

> [...]
> til et analogt, og så derefter videre til digitalt igen (med deraf
> følgende kvalitetstab); det kommer an på hvad "på grundlag af" præcist

Ja, det er jo så lige det der er spørgsmålet. Umiddelbart går begrænsningen
på den gengivelse man laver kopien ud fra og hvis det er det der "dømmes på"
så skulle det være lovligt at lave en båndkopi og derefter en digital kopi
af båndet.

/Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-05-01 16:25

On Sat, 19 May 2001 16:31:55 +0200, Thomas Nielsen wrote:

> [...]
> er det der "dømmes på" så skulle det være lovligt at lave en
> båndkopi og derefter en digital kopi af båndet.

Mmmh, helt enig.

Og det er jo hul i hovedet. Jeg kan ikke se at den foreslåede ændring
af 4) er andet end fornuftig (og overhovedet ikke "Napster-venlig").

Mvh.