Skærme
Fijala 3554
Fladskærn irriterer øjnene
Fra : Jørgen

Dato : 26-11-04 14:18

Jeg har siddet i timevis ved den gamle 17" glasskærm uden at have mærket
nogen gener, men i samme øjeblik jeg fik min 17" fladskærm, fik jeg
voldsomme irritationer i øjnene (Jeg er snart 70 år). De starter efter 15-20
min, og de forsvinder først en halv times tid efter, at jeg har slukket for
skærmen. Jeg har konsulteret både optiker og øjenlæge, og begge har
foreskrevet Computerbriller. Det har jeg så fået lavet. Fladskærmen er jo
lidt længere væk. end den gamle skærm var.

Computerbrillerne hjælper mig ikke. Jeg havde en teori om, at fladskærmen
udsendte en anden slags lys end den vanlige. F.eks. en masse ultraviolet
lys, som er usynligt, men sikkert godt kan irritere alligevel, men
fagfolkene afviste det med bestemthed. De siger begge, at det kun har med
focusering og afstand at gøre.

Nu har jeg eksperimenteret med at hænge 4 lag transparent indpakningsfolie
op foran skærmen. Den slags, man bruger til vin- og blomstergaver. De første
to dage var jeg generne kvit, men nu er der lidt igen, så jeg prøver nu med
6 eller 8 lag plastfolie. Jeg er stadig overbevist om, at mine øjengener
skyldes en eller anden skadelig udstråling fra fladskærmen. Ved siden af min
fladskærm hænger et almindeligt 20" farveTV. Når mine øjne er tilskrækkeligt
irriterede, slukker jeg computeren og tænder for TV og ser film. Efter en
tid forsvinder øjengenerne igen, selv om jeg ser TV.

Er der andre her, der har gjort de samme erfaringer med lys fra fladskærm,
så fortæl om dem her.

Mvh Jørgen

--
Ustandseligt tagdryp på en regnvejrsdag og
trættekær kvinde ligner hinanden. (Ordsp. 27,15)

Fra : Peter J

Dato : 26-11-04 14:35

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev

> Jeg har siddet i timevis ved den gamle 17" glasskærm uden at have mærket
> nogen gener, men i samme øjeblik jeg fik min 17" fladskærm, fik jeg
> voldsomme irritationer i øjnene (Jeg er snart 70 år).

Kører du samme opløsning med 17" CRT-skærmen og den nye 17" Fladskærm? En
17" fladskærm skal køre i sin beregnede opløsning, hvilket vil sige
1280*1024 billedpunkter... Kører du i en lavere opløsning bliver billedet
forvansket, hvilket nemt kan trætte øjnene.

Omvendt, kører du i 1280*1024, bliver tingene på skærmen måske så små, at du
anstrenger øjene for at se dem. En TFT skærm er som regel også mere lysstærk
end en almindelig CRT-skærm. Sørg derfor for, at få indstillet lysstyrken så
den ikke er for kraftig og at have masser af lys omkring dig, når du
arbejder ved den.

Jeg har ikke selv de problemer med min fladskærm, som du nævner - tværtimod.
Selvom jeg tidligere havde en fremragende Sony CRT-skærm, slapper mine øjne
mere af med den nye og superskarpe TFT-skærm.

Og lige til sidst: Din teori om, at dine øjne skulle blive generet af nogle
"magiske", usynlige stråler holder ikke. Lyset i en fladskærm produceres af
nogle små lysstofrør, som udsender samme type lys som en elspare-pære. Til
gengæld genererer elektron-kanonen i en CRT-skærm en masse stråler, som
sikkert kan virke generende.

mvh
Peter

Fra : Jørgen

Dato : 26-11-04 17:10

> [...]
> 1280*1024 billedpunkter... Kører du i en lavere opløsning bliver billedet
> forvansket, hvilket nemt kan trætte øjnene.

Jeg har lige checket: Det ER en TFT skærm, og der nævnes opløsningen
1280*1024.
På min glasskærm kørte jeg med 800*600. Med fladskærmen gik jeg op til
1024*768. Nu har jeg sat den op til 1280*1024, og jeg må sige, at det er
sandelig blevet småt. Jeg passer min øjenlæge, og jeg passer mine briller,
så mine briller er optimale. Men vi kan ikke komme udenom, at der er stor
forskel på øjnene på en 30-årig og en 70-årig. Nu prøver jeg, om 1280*1024
giver mere ro på trods af de små typer.

> [...]
> end en almindelig CRT-skærm. Sørg derfor for, at få indstillet lysstyrken

> den ikke er for kraftig og at have masser af lys omkring dig, når du

Nu har jeg sat styrken ned fra 85% til 50%. Det er næsten ikke til at se
forskel.

> [...]
øjne
> mere af med den nye og superskarpe TFT-skærm.

Du siger, dine øjne slapper af nu. Det vil sige, at jeg slet ikke er alene
med den slags problemer.

> [...]
> gengæld genererer elektron-kanonen i en CRT-skærm en masse stråler, som

Tja, tja. De usynlige stråler er ikke så magiske endda. Jeg var ikke klar
over, hvordan lyset dannes i en fladskærm. Men lysrør er i høj grad baseret
på UV-lys, men inden lyset er trængt igennem lyspulveret og glasrøret, er
det uskadeligt. Så det er nok ikke der, vi skal søge mit problem. Det vil
sige, at mine eksperimenter med klar film/folie overhovedet ikke vil give
mig et resultat? Jeg har ellers også lige købt et par polariserende
solbriller, men det ser ikke ud til at løse nogle problemer.

Nu har jeg lidt at gå videre med. Tak skal I have.

Mvh
Jørgen

Fra : Zulu

Dato : 26-11-04 17:34

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskel på øjnene på en 30-årig og en 70-årig. Nu prøver jeg, om 1280*1024

Du kan ændre skriftstørrelse, DPI osv så skriften og ikonerne ikke er småt/
små.

Skriftstørrelse:
Højreklik på skrivebordet -> egenskaber -> Udseende -> Avanceret
her kan du ændre skriftype og skriftstørrelse for en lang række windows
elementer.

En anden løsning:
DPI
Højreklik på skrivebordet -> egenskaber -> indstillinger -> avanceret ->
Generelt
Her kan du ændre DPI (dot per inch). Default er 96 prøv fx at sætte den på
til 120.

Zulu

Fra : Jørgen

Dato : 26-11-04 18:54

> [...]
> Generelt
> Her kan du ændre DPI (dot per inch). Default er 96 prøv fx at sætte den på

***********************
ZULU, du er genial. Så er der jo ikke flere problemer, ser det ud til. Så
mangler jeg bare at konstatere, at jeg igen får ro i øjnene.
Tak.
Mvh Jørgen

Fra : Inge

Dato : 27-11-04 17:50

DPI

> ***********************
> ZULU, du er genial.

Hej
Det vil jeg godt tilslutte mig. jeg har osse siddet og knebet øjnene i og de
sved som bare pokker. jeg har en Acer 1721, men det har virkelig hjulpet at
sætte dpi til 120. Så tak for det.

mvh
Inge

Fra : Zulu

Dato : 28-11-04 17:22

Inge wrote:

> [...]
> i og de sved som bare pokker. jeg har en Acer 1721, men det har
> virkelig hjulpet at sætte dpi til 120. Så tak for det.

Det var så lidt. Jeg er glad for at kunne hjælpe... :)

Zulu

Fra : Zulu

Dato : 28-11-04 17:18

Jørgen wrote:

> ***********************
> ZULU, du er genial. Så er der jo ikke flere problemer, ser det ud
> til. Så mangler jeg bare at konstatere, at jeg igen får ro i øjnene.

Det var så lidt. :)

Jeg har hørt om mange, der har været bange for at købe TFT-skærme, bl.a. på
bærbare, med for høj opløsning, men det er noget pjat!
Højere opløsning er ALTID bedre. Man skal blot lige gøre en lille indsats
selv for at få det til at blive helt optimalt for en selv.

Min kæreste syntes fx at 1400x1050 var for småt på hendes bærbare, så vi
satte os og legede lidt med indstillingerne for skrifttype mm.
Efter min mening får man det bedste resultat ved kun at ændre skrifttyperne
et par niveauer op og lade DPI stå til default.
I IE kan man også sætte skrifttypen op. Det gøres nemmeste ved at holde CTRL
nede og så kører et par hak med hjulet på musen. Alternativt kan man også
sætte det op under Vis -> Tekststørrelse.

Grunden til at jeg helst ikke vil rode med DPI er at det kan gøre ikoner og
billeder lidt mere grynede at se på. Prøv fx at kikke på ikonerne nede i
systemtray ved hhv. 96 DPI og 120 DPI. De er klart pænest ved 96 DPI.

Men rod lidt med det, så finder du helt sikkert en løsning, der passer dig.

Zulu

Fra : Zulu

Dato : 26-11-04 14:38

> [...]
> foreskrevet Computerbriller. Det har jeg så fået lavet. Fladskærmen er jo
> lidt længere væk. end den gamle skærm var.

Prøv at skrue lidt ned for lysstyrken (brightnes) på skærmen.
Se om det ikke hjælper.

Zulu

Fra : Jørgen

Dato : 26-11-04 16:37

> Prøv at skrue lidt ned for lysstyrken (brightnes) på skærmen.
> Se om det ikke hjælper.
>
> Zulu

Det var mit allerførste forsøg. Ved leveringen var brightness stillet til
85%. Jeg kørte nedad og nedad, dag efter dag, indtil jeg kom til 15%. Da var
den for mørk, og irritationen var som den hele tiden havde været. Så gik jeg
op til 85% igen med et brag. Det var skønt, og øjenirritationen var den
samme.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 26-11-04 14:56

On Fri, 26 Nov 2004 14:17:49 +0100, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>tid forsvinder øjengenerne igen, selv om jeg ser TV.
>
>Er der andre her, der har gjort de samme erfaringer med lys fra fladskærm,

Altså en fladskærm belyses bagfra af et snoet neon-rør, så vidt jeg
ved. Pixels ligger i overfladen af skærmen, 1280x1024 låger, og de
lukker op og i, samt har faktisk 3 farveceller i hver pixel, så vi får
farverne med.

Jeg kunne tænke mig 2 ting, som kan irritere dig (jeg sidder selv på
job hele dagen og mere ved en 19" fladskærm):

1) fladskærme kan lyse med stor intensitet. Skru ned for denne, og ned
for kontrasten. Prøv evt. med solbriller uden at stille på noget.

2) en 17" fladskærm er designet til 1280x1024 opløsning, hvor den har
langt det bedste billede. Hvis du kører med dette, så er det
antageligt en højere opløsning end på din gamle 17" skærm. Det kunne
tænkes, at dine øjne anstrenges herved.
En 19" fladskærm er også designet til 1280x1024, og det er noget
større detaljer på sådan een.

Nu kan jeg jo forstå, at du ikke er så bange for at miste
forplantningsevnen. Men der er ellers mange som gemte sig bag flere
lag panserglas med de gamle CRT skærme, - og som nu bruger ingenting
med fladskærme.
Det var jo elektronstrålerne, man gemte sig for. De bombarderer en CRT
skærm på indersiden, hvorfra skærmen emitterer fosforrescens.

Prøv det med solbrillerne ! evt udenpå skærmbrillerne.

mvh

John

P.S. med andre ord har jeg antydet, at en 17" fladskærm ikke er
særligt velegnet til gamle øjne. Udfra den betragtning, at en
fladskærm _skal_ anvendes ved sin medfødte opløsning, her 1280x1024.
Det er altså dårlig optik, så det batter, at ændre opløsning. Det
bliver 'pudset i leverpostej'. Det kan man hurtigt konstatere ved at
prøve det af. Tager et øjeblik.

En bedre løsning er en 19" fladskærm ved 1280x1024.

Den ekstreme løsning er en 20" fladskærm. Den er med 1600x1200
opløsning, men kan anvendes ligeså vel ved 800x600 også. Dette er
nemlig den halve opløsning, og her går pixels i overfladen jo også
perfekt op i tallet, 800 versus 600.

800x600 er supervga opløsning: på en 20": voila !

20" fladskærme fås faktisk nu til den dobbelte pris af en 17" (omkring
6000 kr). Det er billigt i forhold til tidligere tiders 25000.

Man kan ikke foreslå den samme halve opløsning ved 1280x1024, for hvad
skal man med 640x512. Ja, prøv det da bare.

Fra : Jørgen

Dato : 26-11-04 17:46

> 1) fladskærme kan lyse med stor intensitet. Skru ned for denne, og ned
> for kontrasten. Prøv evt. med solbriller uden at stille på noget.

Det har jeg gjort nu, men de solbriller, jeg har købt, er polariserende, og
det er ikke lykken. Du skal bare se, hvilke utilsigtede farvespil, det kan
afstedkomme.

> [...]
> tænkes, at dine øjne anstrenges herved.
> En 19" fladskærm er også designet til 1280x1024, og det er noget

Ja opløsningen er meget højere, synes jeg.
Til min reserve i kælderen har jeg købt en 15" fladskærm. Det vil da gå helt
galt. Nå, det skal også kun bruges, hvis noget går kaput på den store
maskine.

> [...]
>
> Prøv det med solbrillerne ! evt udenpå skærmbrillerne.
>

> En bedre løsning er en 19" fladskærm ved 1280x1024.

Ja det forstår jeg, men så er vi også der, hvor kronerne begynder at rulle
hurtigt.

Tak for svaret.
Mvh Jørgen

Fra : Niels Solskin

Dato : 04-12-04 21:50

Hvis det er meget generende - kan du evt. blive hjulpet af nogle
øjendråber
der hedder oculac - fåes i håndkøb på apoteket. Hjælper mod udtørrede
øjne.
Du har ikke skiftet dit generelle lys = lamper i.f.m. at det nu er
blevet
Vinter og dermed mørkere ???

Bedste hilsner

Niels