Hvordan forbinder jeg to computere
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 17-05-01 21:44

En iMac rev. A og en Performa 6200. iMac'en har ethernet, og Performaen har
fået et tilføjet. Hvad skal jeg bruge af software på begge computere, hvis
jeg vil lave et netværk? Hidtil har det ikke virket for mig.
Jeg vil senere sætte de to mac'er til min mors PC, som får kabel-internet,
således at tre computere kan gå på internettet på samme linie. Er det ikke
muligt? Og hvad kræves af alle tre?

- - -

På forhånd tak.

Henning "Garder" Poulsen

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 17-05-01 22:21

Henrik Münster skrev sjovt nok om det samme problem som jeg på samme tid vel
at mærke.
Vi skal herhjemme kobles på www.esenet.dk, og vi køber et enkeltbrugermodem,
i håb om at man med hub/switch kan forbinde yderligere to computere, så alle
kan komme på nettet. På samme tid. Jeg følger lige med i Münsters tråd i
stedet for. Han har skrevet problemet mere udførligt.

Hilsen

Henning Poulsen

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 18-05-01 19:09

Du skal bare have et crossover-kabel mellem de to og lade dem kommunikere over
appletalk hvis arkivdeling er sat til.

M.v.h.

Jesper

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-05-01 22:55

Henning Vestergaard Poulsen <henningp@telefona.dk> wrote:

> [...]
> således at tre computere kan gå på internettet på samme linie. Er det ikke

Den lette løsning er, at anskaffe en såkaldt HUB (nærmeste PC
forhandler), et kabel til hver mac og noget router software til din mors
PC. Jeg ved ikke lige hvad der findes af router software til Windows
(formoder jeg), men hvis du får lov, kan du evt. udskifte hendes PC med
en mac, med IP NetRouter installeret. Ellers, sæt PC softwaren op iht.
manualen, slut alle enheder til hub'en, også kabel modemet. Giv mac'erne
en eller anden IP adresse (f.eks. 10.1.1.2 og .3), og når PC'en er
forbundet vil disse også kunne komme igennem.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-05-01 00:32

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [klip]

> Giv mac'erne
> en eller anden IP adresse (f.eks. 10.1.1.2 og .3), og når PC'en er
> forbundet vil disse også kunne komme igennem.

Er det ikke det mest almindelige at give adresser der hedder
192.168.xxx.xxx?

Eller bruger man 10.x.x.x adresser i et internt netværk?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-05-01 00:40

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Er det ikke det mest almindelige at give adresser der hedder
> 192.168.xxx.xxx?
>
> Eller bruger man 10.x.x.x adresser i et internt netværk?

Jo, det er vist rigtigt nok, men principielt gør det ingen forskel da
din interne maskiner ikke ses uden for netværket. Dog skulle du
tilfældigvis lede efter en maskine i det store udland, med et internt
IP, så ved jeg ikke hvad der sker.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-01 00:56

In article <1etmqlk.1vkswey1h83asgN%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk>,
roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Er det ikke det mest almindelige at give adresser der hedder
> 192.168.xxx.xxx?
>
> Eller bruger man 10.x.x.x adresser i et internt netværk?

Begge dele er defineret som IP-adresser til et lokalnetværk. Der er et
IP-segment til der er til internt brug, men jeg kan ikke lige huske
hvilket.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 20-05-01 08:03

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Er det ikke det mest almindelige at give adresser der hedder
> 192.168.xxx.xxx?
>
> Eller bruger man 10.x.x.x adresser i et internt netværk?

De korrekte adresse at benytte i et privat netværk er:

24 bit netværk (A Blok):

10.xxx.xxx.xxx

20 bit netværk (16 sammenhængende B Blokke):

172.16.0.0 - 172.31.255.255

16 bit netværk (B Blok):

192.168.xxx.xxx
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.