Ny som investor
Fra : Permand

Dato : 26-11-04 12:56

Hej I gruppen

Jeg har fulgt lidt med i gruppen , da jeg er begyndt at investere lidt.

Jeg er kunde i Skandia banken og bruger deres netbørs.

Som ny har jeg valgt lavrisiko indvesteringsforeninger i første omgang.

Men jeg vil godt høre om der er nogle gode steder for begyndere, så jeg kan
få en bedre ide om tingene før jeg smider penge ud på aktier.

Jeg er som sagt begynder , vil beholde beviser aktier i over tre år og går
primart efter lav risiko men med et afkast over 4 %..

Mvh Permand

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 26-11-04 13:58

"Permand" <per400543@ofirmail.dk> wrote in message

> Men jeg vil godt høre om der er nogle gode steder for begyndere, så jeg
kan
> få en bedre ide om tingene før jeg smider penge ud på aktier.

Lars Tvede "Børshandelens Psykologi", ISBN 87-7553-926-8,

og som modvægt til den,

Nassim Nicholas Taleb " Fooled by Randomness, The hidden role of chance in
life and in the Markets", ISBN 1-58799-184-5

Måske også:

Hersh Shefrin "Beyond Greed and Fear - understanding behavioural finance and
the psychology og investing", ISBN 0-19-516121-1

De fleste net sites representerer stort set alle varianter af de
taberstrategier og svindelnumre, der findes, så lidt opbyggelig litteratur
er nøvendig før man begynder at lytte til al den støj - og måske kan man
finde et par personer som faktisk ved hvad de snakker om; problemet er at de
kun poster sjældent.

Investering gjort rigtigt er kedeligt - det meste af tiden er det ikke værd
at sige noget.

> Jeg er som sagt begynder , vil beholde beviser aktier i over tre år og går
> primart efter lav risiko men med et afkast over 4 %..

Du skal kunne tjene mere end 4% p/a på aktier før det er risikoen værd -
aktier er langt mere risikable end obligationer.

En simpel strategi kunne være at købe de allermest volatile aktier for et
beløb svarende til afkastet på "de sikre investeringer"; hvis aktierne går i
Nul ville værdien af det samlede portefølje stadigvæk vokse år for år fordi
man stadigvæk betaler til det hver måned. Det siger lidt om hvor lille en
aktieandel man måske skal have

Fra : Permand

Dato : 26-11-04 14:17

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:co791m$41b$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...

> [...]
fordi
> man stadigvæk betaler til det hver måned. Det siger lidt om hvor lille en

Tak for hjælpen,, så har jeg lidt julelæsning

Det er nok en god ide at forberede sig grundigt inden jeg smider større
beløb ud på aktier. Jeg har læst noget om at 80 % af alle småinvestorer
taber penge på sigt ;-(

Mvh Permand

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-11-04 10:52

"Permand" <per400543@ofirmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok en god ide at forberede sig grundigt inden jeg smider større
> beløb ud på aktier. Jeg har læst noget om at 80 % af alle småinvestorer
> taber penge på sigt ;-(

Det er rigtigt -

Men - de fleste taber, paradoxalt nok, især fordi de ikke kan tåle at tabe
("det er jo ikke et tab før jeg sælger", "værdien er xxxx p.g.a.
en-lang-forklaring" høres en del)!

Næste fejl er at de ikke tør lade en gevinst køre heller, de sælger ved et
plus på nogle procent, når der ligger måske *hundreder* på bordet endnu (de
snakker ofte om "target price" og sådan noget)!

De køber en aktie, den falder fluks, de holder fast i den fordi "man har jo
ikke tabt før man sælger" og køber måske endda flere "fordi nu er den
billig" udfra en forestilling om at den pris de gav i for den første stak er
"den rigtige". Hvis de er heldige, stiger aktien igen og så snart de er i
plus, skynder de sig ud at sælge alt for breakeven.

Så kaster de sig over den næste "hotte aktie". (De virkelige tabere vil øge
risikoen dramatisk efterhånden som de bliver blanket af, med gearing,
shorts, store beløb på Warrants og alt muligt indtil de til sidst laver så
stort et krater i privatøkonomien at de ikke kommer igen. Der er eksempler
på nettet og de lyder skræmmende troværdige som "eksperter" hvis man ikke
ved så meget om aktier).

Hvis man ved hvad der er galt kan man fixe det,
Det er *her* et system kan hjælpe:

Hvis man *altid* sælger ved et fald på f.ex. 5% under f.ex. et 20 dages
glidende gennemsnit, alt afhængigt af hvad der er "normalt" for papiret,
kommer man ikke til at "blive gift med" en taber og man sælger automatisk
vindere *efter* at de har nået i det mindste en top (nogengange bliver man
smidt af for tidligt - men så kan man jo købe igen).

Bare een, simpel, regel eliminerer de to typiske "taber-syndromer" og
forbedrer odds'ene betydeligt.

En anden regel er at man ikke bør have flere penge i eet papir end at man
kan tage et 50% eller 100% tab - fordi man ellers bliver besat af at
overvåge aktierne hele tiden og ender med at reagere på tilfældige
kursudsving og tabe penge - og spilde tid foran computeren i stedet for at
lave noget fornuftigt. Under tre måneder er over halvdelen af
kursbevægelserne Støj!! Daglige priser ligger tæt på 100%.

Fra : Steen Johansen

Dato : 27-11-04 16:30

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
wrote in message the psychology og investing", ISBN 0-19-516121-1

Du var ikke hel gal på den med VWS
Pokkers
Mvh Steen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-11-04 10:22

"Steen Johansen" <steen.belle@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du var ikke hel gal på den med VWS

Nogen gange er man heldig - så det gælder om at vide nogenlunde hvor tit og
hvor meget så man kender odds'ene; hvis man kender odds'ene, ved man hvor
mange penge man skal risikere så porteføjlen stadigt vokser.

Med Vestas nu hvor alt er negativt for aktien *kunne* man måske købe for *et
lille beløb* Call's i Strike 70, Expiry 18 Marts 2005. Det skulle da være
sært hvis den ikke prøver at nå 70 igen!!

På længere sigt er det Dollaren, der forgifter VWS:

GE Wind "sænker" jo priserne hele tiden uden at gøre en smule for det, de er
blevet 30% "billigere" de sidste 2 år. VWS er i forvejen presset med et
overskud på kun 4% af omsætningen - vorherrebevares man kan jo næsten få
mere på en Obligation, så hvorfor spilde tid med at drive virksomhed - jeg
tror sagtens at USD kan komme ned i nærheden af DKK 4.00 og Kineserne virker
besluttet på at følge med hele vejen ned!

Det vil ikke bare gøre ondt på VWS - det vil være en plage for hele EU. Puts
på store virksomheder med solid indtjening i USD kunne være en mulighed for
lidt penge omkring regnskabstid, hvis de ikke har dækket valutaen ind.
Rygtet er at mange har budgetteret med en kurs på USD på 6.20 (AvAv).

Det gode ved det hele er at vores F1 lån heller ikke stiger hele næste år!

Med lidt mere ulykke for væksten i EU kan man endda måske få et 4% fast i
stedet for og være "short" 1.5 Mill i Obligationer når renten så til sidst
ryger op på de 8% igen for at dæmpe inflationen.

Fra : Steen Johansen

Dato : 29-11-04 17:54

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@diespammerdie.jensen.tdcadsl.dk>
wrote in message news:41aaea4c$0$22270$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[...]

Jeg er inde på at DKK 5.00 er den absalutte bund Thailand har slået bremsen
i og de er ellers altid med på USD
MvH Steen
Spørgsmål: Er VWS ikke et spørgsmål om følelser?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 30-11-04 19:57

> Spørgsmål: Er VWS ikke et spørgsmål om følelser?

Joh, Egentlig - det er det der gør den farlig

Fra : Anders Mørk

Dato : 30-11-04 10:24

> Nassim Nicholas Taleb " Fooled by Randomness, The hidden role of chance in
> life and in the Markets", ISBN 1-58799-184-5

Jeg vil gerne tilslutte mig anbefalingen af Talebs bog. Den er meget meget
god at blive klog af og ikke teknisk på nogen måde.

En anden bog som egentlig er meget interessant at læse selvom den mere
handler om den adfærd der skal til for at man på sigt bliver rig er "Rich
Dad, Poor Dad 2: Cash Flow Quadrant - Rich Dad's Guide to Financial Freedom"
af Robert Kyosaki. I princippet er det jo uhyggeligt simpelt, man skal have
flere kontanter ind hver tidsperiode end ud og kan man blive ved med det i
en årrække, så hober pengene sig jo op.

Og sidst men ikke mindst: "The Money Game" af Adam Smith. Dvs. ikke økonomen
Adam Smith... Bogen er skrevet af en der har haft mange år på Wall Street
til at lære, hvordan man gør og hvordan man ikke gør.

Venligst,
Anders

Fra : Peter H

Dato : 26-11-04 16:32

Der er masser af muligheder for at få 4-10% pa rimeligt risikofrit.

Grundreglerne kan man læse i DAF eller shareholders.dk. og består pudsigt
nok i lavrosikoinvestering samt spredning. Inv.foreninger der performer
ganske pænt med lav risiko er ALFRED BERG INVEST DANMARK, SEB INVEST
DANMARK, SPARINVEST VALUE AKTIER, NIELSEN GLOBAL VALUE.
Der er også mange obligationer, der giver 10-15% pa og en spredning i disse,
fx via SYDINVEST HØJRENTE, DANSKE INVEST HØJRENTELANDE etc er også med lav
risiko set over 3 år. Og men en spredning i nævnte 6 investeringsafdelinger
ligger du lunt i svinget med udsigt til 10% pa

Jeg giver dig helt ret i at som nybegynder tager man små og varsomme skridt
og og man køber ikke alt ind på en gang med gradvist. Mit kapitalpension er
opbygget over flere år og stiger efterhånden hverdag og der ligger

SEBinvest HIGH YIELD
SEBinvest EMERGING MARKETS
SPARINVEST DANSKE PROVINSBANKER
SPARINVEST PANTEBREVE
DANSEK INVEST HØJRETELANDE
SPARINVEST CUMULUS
7% STAT 2024
JEUDAN
SJÆLSØGRUPPEN
THRANE&TRANE
NKT
MÆRSK

Tag det som inspiration og spred dig i flere hundrede aktier eller
obligationer, således at summen stiger.
Du kan også købe 7% STAT 2024 og få 7% i rente pa. Det skulle være mærkeligt
at du ikke skulle opnå 4-7% pa i afkast, selvom kursen måtte falde, i så
fald skal kursen falde 21% for at klare breakeven. Og da der er gået mode i
at tro på rentestigninger så plejer markedet at reagere modsat moden, dvs
med rentefald forude. Det bedste eksempel er at nogen der ikke har forstand
på renter udtaler sig om det. som igår i TV hvor en pige udtalte sig om
kommende rentestigninger, det betyder FALD. Lige så vel som når taxamanden
tror på NASDAQstigninger, så betyder det på dansk, at der er fald forude

PH

PH

Fra : F.Larsen

Dato : 26-11-04 23:39

"Permand" <per400543@ofirmail.dk> wrote in message
> Jeg er som sagt begynder , vil beholde beviser aktier i over tre år og går
> primart efter lav risiko men med et afkast over 4 %..

Deltag/følg debatten her:
http://www.euroinvestor.dk/debat/debat.aspx

der er en del at hente :=)

--
Flemming

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-04 01:23

F.Larsen wrote:

> Deltag/følg debatten her:
> http://www.euroinvestor.dk/debat/debat.aspx

Men hvis man er begynder kan det være ekstremt svært at adskille gode
råd og det rene l***. Det vrimler med brugere, som er "eksperter", og de
fleste indlæg er mere udtryk for ønsketænkning end for realiteter.

Det ses for eksempel tydeligt på en dag som fredag, hvor Vestas udsendte
kvartalsorientering, og hvor mange gladeligt fortæller, hvor smarte de
er at købe aktier i Vestas, fordi de nu er blevet alt for billige. Der
er godt nok nogen, der har fået brændt nogle penge af på sådan en dag.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Investeringstip: Brug Ludvigs Hjørne, det er gratis

Fra : F.Larsen

Dato : 28-11-04 01:53

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
> Men hvis man er begynder kan det være ekstremt svært at adskille gode
> råd og det rene l***. Det vrimler med brugere, som er "eksperter", og de
> fleste indlæg er mere udtryk for ønsketænkning end for realiteter.

Ja, men der er mere trafik, end her på usenet med 1 artikel hver anden dag -
så må man selv sortere skidtet fra.

--
Flemming

Fra : Peter H

Dato : 28-11-04 01:53

Ja det viser farligheden ved at satse meget på eet bræt. Og nybegyndere har
en tendens til at gøre det simple og enkle; nemlig at satse på få selskaber
de tror på, istedet for som os der tjener penge, der spreder sig, svarende
til statistik og sandsynlighed og ikke tror noget om enkelte selskaber og
ikke spår om fremtiden og ikke blander interesser og afkast sammen, som en
af mine venner der synes godt om MicroSoft og derfor køber deres aktier.
Hvilken begynderlogik!
En anden af mine venner tror på VESTAS og tror på et voksende marked for
vindmøller, Javel, det er sikkert rigtigt, men der er også et voksende
marked for BMW, PCere, Telefoner, fødevareingredienser, international
transport, nye medicin, flyrejser globalt osv, faktisk må de fleste sektorer
være i vækst og at nogle er i særlig meget vækst betyder ikke at overskuddet
stiger, VESTAS er nævnt og vindmøllemarkedet stiger med 20% pa sidst jeg
læste om det og det gør det sikkert stadigvæk, imens er VESTAS faldet fra
kurs 490 til 68 på få år. Moral: Stigende vækst betyder ikke stigende kurs.
Ligesom i 90erne var der ikke vækst i ITselskaber, mens deres aktiekurser
tordnede i vejret. Dette kan ikke forudses.

Jeg anvender gamle data som begrundelse for indkøb og aldrig spådomme.
Eksempelvis Mærsk, Den er over 30 år steget 19% pa. Det betyder på dansk at
sandsynlighedenn for at den fortsætter med denne stigning er større end
omvendt. BRKA (Berkshire Hathaway B er et andet navn) er steget med 25% pa
set over 35 år i træk og er et valueinvesteringsselskab, der bestyres af
Warren Buffet. Vi snakker her om lavrisikoinvestering med beviseligt god
fortid og sandsynligheden for en fortsættelse er større end omvendt, det
skulle da være mærkeligt at netop fra i år ophører væksten. men man kan jo
aldrig vide og derfor er en spredning i diverse investeringsforeninger, der
beviseligt har performet godt inden for lavrisikogruppen en god cocktail.

EUROINVESTOR er ganske glimrende, idet det viser trenden og stemningen pt og
netop fordi det er stemningsorienteret, er det et godt barometer for ikke at
indkøbe IT, når der er stemning for det og netop indkøbe IT, når flertallet
smider håndklædet i ringen. Det omtalte eksempel med VESTAS er typisk og
skyldes at investorer generelt er positivt indstillet. Det er en stor fejl
at være positiv eller negativ, men hellere objektiv og realist.

BØRSEN har påvist op til flere gange at hvis man havde fulgt bankernes
rådgivning mht køb var afkastet ganske betydeligt ringere end hvis man købte
de papirer, de anbefalede man skulle sælge. MSCI har påvist at
lavrisikoaktier over meget lang tid giver mere i afkast end højrisikoaktier,
så at holde lav profil er mere end fornuftigt.

En spredning i BRKB, value-investerings-foreninger, højrenteobligationer,
mærsk (eller SEBinvest Danmark, der er steget 50% de seneste 4 år på trods
af KFX etc er faldet), en en god portefølje efter min mening. Jeg hører
gerne om fejl i ovenstående eller forbedringer.

Jeg påstulerer grundlæggende at det er rimgeligt at antage man kan opnå 10%
pa uden den store risiko.

PH

Fra : Joakim von And

Dato : 30-11-04 12:27

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse

snip...

> MSCI har påvist at lavrisikoaktier over meget lang tid giver mere i
afkast end
>højrisikoaktier, så at holde lav profil er mere end fornuftigt.

Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om - normalt påviser lignende
undersøgelser det modsatte, helt i overensstemmelse med den gængse teori på
området.

Kan du henvise til den pågældende undersøgelse?

Joakim

Fra : Devilicious

Dato : 30-11-04 14:25

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lignende
> undersøgelser det modsatte, helt i overensstemmelse med den gængse teori

Jeg stussede også en del over den påstand. Enig i, at den kunne være
spændende med en kildeangivelse.

MK

Fra : Peter H

Dato : 30-11-04 17:03

I tidernes morgen lavede jeg en del beregninger over value og vækstaktier og
valueaktier (ikke-risikoaktier) vandt markant,
Den bedste investeringsforening i lavrisiko er steget med 25% set over 35
år, BRKA.
De danske Sparinvest Value aktier outperformer vækstafdelinger. Dette har
jeg fra Carnegies eget materiale, man kan bestille hos dem via deres
kvartalsoversigt hvor de sammenligner diverse globale
investeringsforeninger. Lavrisiko: Sparinvest danske provinsbanker,
Sparainvest valueaktier, diverse valueinvest har de seneste mange år vundet
over vækst/IT/EURO/Bio foreninger. Prøv at bestille denne kvartalsoversigt,
der undeholder flere års oversigt yderligere.

Via MSCI www.msci.com kan man sammenligne valuesegmentet med vækstsegmentet
og se at grafen over meget lang tid stiger mere end vækstfirmaer.
Jeg var lige inde på siden og jeg kan se at nu skal man tilmelde sig et
gratisabonnement for at beregne over flere år. Jeg har ikke dette
abonnement, men det har jeg nok næste gang jeg er på siden.

At de danske lavrisikoinv.foreninger vinder over vækst kan aflæses af i
www.ifr.dk . Igen er der her lavet om på siden, så jeg kan ikke få en
statistik frem.
Men nu vil jeg prøve et andet sted.

Så er der også det rent psykologiske at aktier / segmenter der stiger i kurs
er man mere eller mindre tilfreds med, mens volatile vækstaktier 'kan man
komme til' at sælge i utide ved fald. Her snakker jeg om egen gammel
erfaring.

Men hvis du kan finde en site med sammenligning af inv.foreninger over flere
år, så tror jeg at value vinder ganske markant over vækst/it/medicin/bio
etc.
Via http://www.morningstar.dk/ kan man sammenligne forskellige afdelinger.
Tag de mest 'kedelige' NIELSEN GLOBAL VALUE og sammenlign med NORDEA VERDEN.
De er begge globale og sammenlignelige, mens Nordea verden er steget med 1%
i år er Nielsen steget med 20%.

http://www.morningstar.dk/comparefund/index.asp?lang=DA&mec='CL00011261','PJOCT00500'&FundName='Nordea%20Invest%20Verden%20Udb','Nielsen%20Global%20Value%20Udb'

PH

Fra : Lester

Dato : 02-12-04 19:59

Der er ikke noget, der hedder lavrisiko. Heller ikke ved
investeringsforeninger.

Og hvorfor nøjes med en målsætning på 4%? Du kan sagtens hente meget
mere, også uden at bruge al din fritid, og uden overdreven risiko.

Selv handler jeg alle positioner i medlemsporteføljen på
http://tipstraders.com. Det er en gratis service, som har givet højt
afkast i et svagt marked. Desuden har jeg gode erfaringer med
http://www.canslim.net og http://www.spearreport.com.

Og sidst, men ikke mindst: Hvis du bliver nogenlunde aktiv, bør du
overveje, om omkostningerne i Skandia er acceptable, eller om du bør
skifte til en udenlandsk tjeneste.

Mvh Flemse

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 09-12-04 16:13

"Lester" <ccc66806@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Og sidst, men ikke mindst: Hvis du bliver nogenlunde aktiv, bør du
> overveje, om omkostningerne i Skandia er acceptable, eller om du bør
> skifte til en udenlandsk tjeneste.

Så får du bare omkostningerne på en anden måde: I revisortimer og nyttesløse
papirudvekslinger med TO skattevæsener!!

NordNet er nok de billigste og mest advancererede i Danmark. Men der er ikke
nogen sikkerhedsline hos NordNet heller!