Vinteropb. start af motor
Fra : Permand

Dato : 26-11-04 11:17

Hej folks

Jeg har tjekket vinteropbevaringsdierne, men kan ikke finde et klart svar på
om man skal starte motoren en gang om måneden, blot dreje baghjulet mens det
er i gear eller helt lade mc'en være i fred.

Jeg har en to cylindret mc, årgang 2000 med katalysator. Den står i et skur
vinteren over, så der bliver koldt. Olien er skiftet før opstaldning.

Men skal jeg starte den op og køre den varm en gang om måneden her i
vinterperioden eller hvad ?

Mvh Permand

Fra : Steen E.

Dato : 26-11-04 11:41

> Men skal jeg starte den op og køre den varm en gang om måneden her i
> vinterperioden eller hvad ?
>
> Mvh Permand

Det er der måske flere holdninger til, men mit bud er at den har bedst
af ikke at blive startet, det skaber kondensvand i olien m.m., som ikke
fordamper når den ikke køres ordentligt gennemvarm.

Og det bliver den kun når den får lov at arbejde (ved at vise bilister
baghjul f.eks.

Så lad den få fred og drej evt.motoren en omgang via baghjulet en gang
om måneden. Perfektionisten vil så gøre det på en klar og kold dag, hvor
luftfugtigheden er lavest.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 12:54

"Permand" <per400543@ofirmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej folks
>

> Men skal jeg starte den op og køre den varm en gang om måneden her i
> vinterperioden eller hvad ?

Hej per

Du skal ikke røre ved motoren før det er forår og den skal ud og køre,

den kan sagtens tåle at stå koldt, men at starte en mortor op bare for at få
olien rundt i motoren, det har
den ski ikk godt af,,

mvh

JW
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=548
BMW K100
BMW K100 LT
som begge står koldt hele vinteren

Fra : Rasmus

Dato : 28-11-04 16:52

> Hej per
>
> Du skal ikke røre ved motoren før det er forår og den skal ud og køre,

JO da lejerne har bedst af ikke at stå og hvile samme sted, gør de dette
kan de lave små ujævnheder i lejeringene, i teorien !!

Med tunge maskindele er dette et kendt fænomen, hvor meget det har at sige
ved forholdvis lette dele skal jeg ikke kunne sige. Men den tager nok ikke
skade af lige at blive tørnet en omgang !!

Fra : Armand

Dato : 28-11-04 17:41

Rasmus <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns95AFAB9975038rwotdcspacedk@62.243.74.162...

> JO da lejerne har bedst af ikke at stå og hvile samme sted, gør de dette
> kan de lave små ujævnheder i lejeringene, i teorien !!

Hvis man taler om rulningslejer (=kugle-) vil der være en sådan forskel;
men
drejer det sig om tryksmurte lejepander sidder disse monteret
"stillestående" i motorblokken mens det er krumtap-sølen der drejer deri.
Lejepanderne er af langt det blødeste materiale så det ville være dem man
udsætter for varigt tryk, men eftersom at de er fast monteret vil den
roterende krumtap befinde sig samme sted på lejepanden efter en given
rotation :-|

> Med tunge maskindele er dette et kendt fænomen, hvor meget det har at sige
> ved forholdvis lette dele skal jeg ikke kunne sige. Men den tager nok ikke
> skade af lige at blive tørnet en omgang !!

At man samtidig foretager denne bevægelse af krumtappen uden tryksmøring,
hvilket er hovedfænomænet bag det der kaldes "kold-start", er en
forværrende
omstændighed, så lad hellere være med at starte, endsige tørne motoren
undervejs i vinteropstaldningen

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 20:36

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>forværrende
>omstændighed, så lad hellere være med at starte, endsige tørne motoren

Jup, når man håndtørner motoren "tværes" en del af olien ud af lejet, men
bliver ikke erstattet af nyt olie da oliepumpen ikke har en chance for at
suge an ved den lave hastighed.

Restolien i lejet er det eneste smøremiddel indtil oliepumpen får suget an
fra sumpen, og får opfyldt oliekanalerne. Så lad være med at håndtørne
motoren med mindre det er nødvendigt f.eks. i forbindelse med
ventiljustering.

mvh
Orla