Et hover problem og positionering
Fra : J.K.Arning

Dato : 26-11-04 11:11

http://test.arning.dk/dk_select_index.shtml

Menuen til højre hvor man vælger sprog:

Der bliver 3 indgange til sitet, dansk engelsk og svensk

Det valgte sprog skal high lightes med den røde bar som ligger under
teksten. Hover color og bar color er den samme røde farve så jeg vil
gerne have defineret hvid som hover farve i den div der indeholder den
røde bar og forsøgte noget i retning af

#dansk_select A:hover {
color:#FFFFFF;
text-decoration:none;
}

Men det virker ikke .. og problemet er jo sikkert at teksten "Dansk"
defineret i en anden div men jeg har midlertidigt mistet overblikket og
kan ikke gennemskue hvordan jeg løser den her.

Og så er der lige et problem mere som IE brugere vil have opdaget
og det er selve den røde bar den positionerer sig ikke som i f.eks.
FireFox.

Jeg har stærkt på fornemmelsen at Jens kan hjælpe mig videre her så jeg
håber du har tid til lige at se på det men alle er _meget_ velkomne til
at se på det.

Det har sikkert noget at gøre med manglende defination af nogle margins
og paddings men jeg må indrømme at jeg aldrig helt har fattet det selvom
jeg nu har studeret problemet via DOM inspector i FireFox

Hvis nogle gider komme med et bud på det her .. gerne specifikt bud på
margin / padding problemerne ville jeg blive super glad.

Site ses her:
http://test.arning.dk/dk_select_index.shtml

Css ses her:
http://test.arning.dk/css/default.css

--
Regards
J.K.Arning :: 26-11-2004 10:59:10 :: http://arning.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-04 11:41

J.K.Arning skrev:

> #dansk_select A:hover {
> color:#FFFFFF;
> text-decoration:none;
> }
>
> Men det virker ikke .. og problemet er jo sikkert at teksten "Dansk"
> defineret i en anden div

Netop. Dit link ligger i #dansk og er ikke en efterkommer af
#dansk_select.

Brug #dansk a:hover i stedet.

Måske er det lettere at lave en klasse til fremhævningen (fx select) og
så definere:

..select{ background-color:#C00; color: black; }
..select a:hover{ color: #fff; }

Så kan du bruge et serversidesprog til at tildele
#dansk/#engelsk/#svensk en klasse når de er valgt:

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-11-04 11:49

On Fri, 26 Nov 2004 11:41:15 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen in
newsgroup dk.edb.internet.webdesign.html wrote:

> [...]
> .select a:hover{ color: #fff; }
>
> Så kan du bruge et serversidesprog til at tildele
> #dansk/#engelsk/#svensk en klasse når de er valgt:

Du er inde på noget andet jeg aldrig helt har forstået .. class
Jeg bliver nødt til at sætte mig ind i de ting jeg mangler.

Men jeg fandt (efter en kop kaffe) en anden løsning på problemet
som du evt. selv kan se .. den er lige ud af landevejen og ikke helt
uholdbar da sitet baserer meget på SSI.

Men Jens har du et forslag til mit IE problem omkring den farvede bar ?

Jeg har den lige nu defineret til 1em men IE fortolker det ikke på samme
måde som FireFox og positioneringen halter også lidt.

Tak for din (igen) meget kvalificerede hjælp.

--
Regards
J.K.Arning :: 26-11-2004 11:45:28 :: http://arning.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-04 12:04

J.K.Arning skrev:

> Du er inde på noget andet jeg aldrig helt har forstået .. class
> Jeg bliver nødt til at sætte mig ind i de ting jeg mangler.

Tag et kig her: <http://html.dk/tutorials/css/lektion7.asp>.

Klasser er ligesom id-elementer (som du bruger i stor stil) en måde at
tildele css-kode til html-elementer på. Men hvor id-elementer skal være
unikke, kan en klasse sagtens deles af flere elementer.

> Men Jens har du et forslag til mit IE problem omkring den farvede bar ?

Ja - drop den. Altså ikke selve baggrundsfarven, men det ekstra element
du bruger til at placere den i.

I stedet for at have ét element til tekst og link (#dansk/#dansk_select)
og et andet element til at lave farven (#dansk_select_bar), så læg
farven ind sammen med tekst og link. Det løser ikke nødvendigvis dit
IE-problem med det samme, men det vil gøre det lettere at løse.

Og hvis du får læst op på brugen af klasser, kan du nøjes med én
select-klasse der dels sørger for den røde farve og dels sørger for at
links bliver hvide. Så kan du flytte select-klassen rundt mellem de tre
menupunkter.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-11-04 14:29

J.K.Arning expressed precisely :
> http://test.arning.dk/dk_select_index.shtml

Lige en anden bemærkning:
Du har i kildekoden skrevet bl.a. /* Layout */
Det må du ikke. Fy

Hvis du vil indsætte en kommentar i html, skal du bruge <!-- og -->

.... eller det må du da selv om, men firefox viser teksten inden
grafikken bliver loadet.

--
Benny

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-11-04 14:35

On Fri, 26 Nov 2004 14:29:15 +0100, Benny Nissen in newsgroup

Har rettet det

Tak for respons

--
Regards
J.K.Arning :: 26-11-2004 14:34:34 :: http://arning.dk

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-11-04 14:36

On Fri, 26 Nov 2004 11:11:06 +0100, J.K.Arning in newsgroup
dk.edb.internet.webdesign.html wrote:

De forskellige problemer er løst mere eller mindre elegant.

Tak for hjælpen derude.

--
Regards
J.K.Arning :: 26-11-2004 14:35:12 :: http://arning.dk