Opdatering og blæser
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-11-04 23:05

Det er et vildt gæt eller måske et tosset spørgsmål.
Da jeg sidst opdaterede mit MacOS fra 10.3.4 til 10.3.5 kørte blæseren
"vildt meget" i et par dage eller tre. Jeg blev bekymret for maskinens
helbred. Men det holdt så altså osse op.

Nu har jeg opdateret i tirsdags til 10.3.6, og siden har blæseren været
helt manisk Maskinen er varm lige under højre side ved
strømtilslutningen. Er der noget med at den indekserer eller laver noget
andet med det nye OS? Jeg kan ikke høre harddisken køre. Der er ikke
noget der "klirrer"

Det er ellers den "stille" tiBook 550MHz, som jeg i tidligere tråd har
omtalt rosende for ikke at starte blæseren i tide og - især - i utide

--
v.h.
Mich.

Fra : Jasper

Dato : 26-11-04 07:36

On 2004-11-25 23:04:31 +0100, Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) said:

-klip-

> [...]
> noget
> andet med det nye OS? Jeg kan ikke høre harddisken køre. Der er ikke

-klip-

Start Aktivitetsoversigt og tjek om der ikke er et program, læs Finder,
der bruger 90-100 % CPU. I så fald. slet .plist-filer og genstart
gennem Afbryd... i æblemenuen. Det har hjulpet mig et par gange ved
opdatering til 10.3.5 og 10.3.6.

/Jasper

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-11-04 21:38

Jasper wrote:

> [...]
> der bruger 90-100 % CPU. I så fald. slet .plist-filer og genstart gennem
> Afbryd... i æblemenuen. Det har hjulpet mig et par gange ved opdatering

Jeg har faktisk prøvet det der pis med Finder´en... Hvad er det for
nogen .plist-filer du taler om der skal slettes?

Det er mildest talt, SKIDE-irriterende... Så blev det sagt

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-04 14:52

Jasper <MIT-FORNAVN_wednesday@mac.com> wrote:

> [...]
> der bruger 90-100 % CPU. I så fald. slet .plist-filer og genstart
> gennem Afbryd... i æblemenuen. Det har hjulpet mig et par gange ved

Tak for rådet. Jeg har kigget på aktivitetsovervågningen, har ikke ret
meget begreb om, hvad den fortæller, men der er noget (null) der bruger
mange procenter, men der står nu ikke noget om Finder.

Blæseren er blevet mere tavs siden, så bare opmærksomheden fra gruppen
har fået den til at slappe af igen Herligt.

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 02:16

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Tak for rådet. Jeg har kigget på aktivitetsovervågningen, har ikke ret
> meget begreb om, hvad den fortæller, men der er noget (null) der bruger
> mange procenter.

det er kernen, det er sikkert fordi der swappes (læs: du mangler ram)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-11-04 01:24

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det er kernen, det er sikkert fordi der swappes (læs: du mangler ram)

Javel så, men skulle 512 ramfætre ikke være nok til at trække læsset?
Altså noget med Xprogrammer åbne samtidigt med Classic og nogle få
programmer der (f.eks. MacSoup - jo, jeg véd godt at jeg bliver hånet
nu).
Der er jo kun to slots og skal de to 256 klodser skiftes til to gange
512 taler vi jo om en alvorlig udkskrivning. Og ikke nogen nævneværdig
videresalgspris for brugte 256 klodser.

(Det gør vi jo osse, hvis vi taler om opgradering af alle programmerne
til Xversioner) bemærk venligst () for det er jo en anden og allerede
afholdt diskussion her i gruppen

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 30-11-04 01:55

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> Altså noget med Xprogrammer åbne samtidigt med Classic og nogle få
> programmer der (f.eks. MacSoup - jo, jeg véd godt at jeg bliver hånet

Jeg vil nu ikke håne dig for at bruge 'suppedasen', men jeg havde godt
nok håbet på, at du var blevet klogere..

Men bortset fra det... Så kan jeg da også af og til høre en meget større
aktivitet på min G4/1,4ghz med 1,28gb RAM, hvis jeg pludselig har et par
af de 'tunge' åbne samtidig - fx. MSOffice 1.1.5, OpenOffice og WaMCom,
så kan jeg høre større aktivitet på disken. [Og nu kan du jo give igen,
da jeg jo har forsvoret nogensinde at ins. et MS program på X, - men
havd gør man ikke for folk...]

> Der er jo kun to slots og skal de to 256 klodser skiftes til to gange
> 512 taler vi jo om en alvorlig udkskrivning. Og ikke nogen nævneværdig
> videresalgspris for brugte 256 klodser.

Joda! - Jeg kender ihvertfald én, der meget gerne vil købe en 256mb
SO-DIMM 144-pins. Og det er da også bare at sætte den i en PC gruppe, så
ryger den da ret hurtig dér. Men hvis det er en low-profile max. 1,5" i
str., så kunne jeg i det mindste være interesseret til min Pismo 500. Og
en 512mb blok koster vel omkring 800kr. i en god kvalitets RAM, så
kommer du op på 768mb, og _hvis_ den kunne bruges i en Bronze/Lombard i
nederste sokkel, så kender jeg da én mere, der mangler en blok...

> (Det gør vi jo osse, hvis vi taler om opgradering af alle programmerne
> til Xversioner) bemærk venligst () for det er jo en anden og allerede
> afholdt diskussion her i gruppen

Ja mon ikke! - Hvis jeg skulle opgradere alle mine programmer til X
versioner, så ville det koste mig godt og vel de 200.000kr.. SUK...

Hvor ville det være rart, hvis vi fx. som dk.edb.mac-brugere kunne få
mængde-rabat..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-12-04 00:50

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg vil nu ikke håne dig for at bruge 'suppedasen', men jeg havde godt
> nok håbet på, at du var blevet klogere..

Nej, det er ikke det, at jeg bruger MacSoup, men det at jeg stadig væk
bruger den version til Classsic (der er jo kommet en til X). Så det er
de mest nørdede af Macklubvennerne, der punker mig. Men jeg kan tage
det, kan jeg (let omskrivning af et citat)

> [...]
> så kan jeg høre større aktivitet på disken. [Og nu kan du jo give igen,
> da jeg jo har forsvoret nogensinde at ins. et MS program på X, - men

Jamen, Erik, hvad er det lige du har gang i dér?

> [...]
> kommer du op på 768mb, og _hvis_ den kunne bruges i en Bronze/Lombard i
> nederste sokkel, så kender jeg da én mere, der mangler en blok...

Det var da pænt af dig. Skal lige overveje det. Aner ikke om det er
lowprofile. SYstemprfil siger blot: SODIMM0/J16TOP og bla bla
1/J16BOTTOM for den anden. Det er PC133-333.
Har du nogen i´de om prislejet for brugte 256 klodser? Det er vistnok
Kingston den nyeste?

> Ja mon ikke! - Hvis jeg skulle opgradere alle mine programmer til X
> versioner, så ville det koste mig godt og vel de 200.000kr.. SUK...

Min bemærkninger blev kun anført for at undgå nogle ubehøvlede svar om,
jeg jo bare kan opgradere alle programmer, det kan jeg ikke af
økonomiske grunde.

> Hvor ville det være rart, hvis vi fx. som dk.edb.mac-brugere kunne få
> mængde-rabat..

Ja,det ville være fedt. Men det kan nok ikke lade sig gøre. Medmindre
da, at vi laver en indkøbsforening, men så støder vi vist ind i nogle
andre regler

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-12-04 10:03

In article <1go4zfp.ac4hwb1a5ue2oN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Min bemærkninger blev kun anført for at undgå nogle ubehøvlede svar om,
> jeg jo bare kan opgradere alle programmer, det kan jeg ikke af
> økonomiske grunde.

Har du undersøgt hvad det koster at opgradere MacSoup?

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-04 20:48

In article <christian.bech-B08EDD.10024802122004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Har du undersøgt hvad det koster at opgradere MacSoup?

Jeg ved ikke, om jeg husker forkert, men jeg mener, Mich. engang sagde,
at han ikke opgraderede, fordi han ikke kunne finde sit kodeord. Men kan
man ikke luske det ud af MacSOUP? Ellers foreslog jeg ham at skrive til
Stefan Haller (født: Kurth) for at høre, om han kunne få det sendt igen.
Ellers er der jo andre gratis alternativer som f.eks. MT-Newswatcher.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 02-12-04 21:12

In article <news-CBB350.20475902122004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Stefan Haller (født: Kurth) for at høre, om han kunne få det sendt igen.
> Ellers er der jo andre gratis alternativer som f.eks. MT-Newswatcher.

Han sender det gerne.

Da jeg skiftede til OS X ville den ikke acceptere mit kodeord. Stefan
sendte det til mig igen, men det virkede stadig ikke når det blev tastet
ind. Hemmeligheden var så at paste det ind. Pointen er, at han er meget
hjælpsom og altid svarer. Jeg huskede naturligvis også at skamrose
MacSoup.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-04 20:50

> [...]

> det er de mest nørdede af Macklubvennerne, der punker mig. Men jeg
> kan tage det, kan jeg (let omskrivning af et citat)

Nu siger det heller ikke så meget at være den mest nørdede i den flok.
Det er vist ikke ligefrem de største Unix-hajer og netværkseksperter,
der er med i den klub De fleste af os er glade, hvis vi kan finde
ud af at tænde for computeren.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster