FileMaker spørgsmål
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-11-04 23:05

Jeg tilretter en database for min kone. Hun har (kun adgang) til FMP v.
4.01 (eller 4.1?), og derfor skal jeg arbejde i den. Den er jo OS 9
eller ældre, hvorfor jeg selv skal gøre det under Classic.

Der skal laves nogle billedfelter på to forskellige layouts. Det ene
skal rumme en thumbnail og det andet det samme billede i cirka 9 x 13 cm
(og en højere opløsning). Jeg _har_ lavet to forskellige billeder i PS i
de rette fysiske størrelser. Derefter lagt dem i en separat mappe, fordi
hensigten er at lave en henvisning (arkivreference, hedder det i
FMPsproget) i selve billedfeltet i databasen.

Derefter har jeg lavet to felter som container felter. Men når jeg så
beder om import af billede (arkivreference til samme) protesterer FMP 4.
Det er noget med en OXTND (?) maskine, der ikke vil loade (mener jeg, at
der stod).

?1: Skal jeg virkelig til at geninstallere FMP 4? Hjælper det?

?2: Opstår problemet fordi jeg har opdateret min egen maskines OS til
10.3.4 forleden aften?

PS: velmente forslag om, at hun så bare kan opdatere FMP og sit
styresystem er ikke aktuelle (men de bliver det, når jeg har overtalt
hende til det). Hun er tilfreds med MacOS 9.whatever og FMP 4.x. Det var
jeg sandelig osse selv - for nogle få år siden.

--
v.h.
Mich.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 26-11-04 15:31

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:
> [...]
> hende til det). Hun er tilfreds med MacOS 9.whatever og FMP 4.x. Det var
> jeg sandelig osse selv - for nogle få år siden.

Ad 1: Det tror jeg ikke.
Ad 2: Det tror jeg heller ikke.
Det er jo ikke sikkert, FMP vil kendes ved filerne som de er, når de
kommer fra PS. Der kan jo være en resurse eller anden slags dims i filen
som FMPs OXTND-maskine(*) ikke kan forstå.

Du bør nok prøve at kopiere billedet og så sætte det ind i FMP. I OS 9
kan du evt. paste i Scrapbog - der vil så stå noget om objektets type,
jfr. ovenfor om resurser. Tjek også lige i Finders Vis Skuffe, om
billedet kan ses.

Måske hjælper det - måske ikke, men det skal prøves - good luck.
Jens

(*) Sværger selv til Honda - hahaha, weekendjoke

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-04 00:29

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
> kommer fra PS. Der kan jo være en resurse eller anden slags dims i filen
> som FMPs OXTND-maskine(*) ikke kan forstå.

Tak, Jens. Du har sikkert fat i noget rigtigt her, så jeg vil lige prøve
i morgen at køre bill. gennem GraphicConverter, som jeg osse har skrevet
til Kell.

> [...]
> kan du evt. paste i Scrapbog - der vil så stå noget om objektets type,
> jfr. ovenfor om resurser. Tjek også lige i Finders Vis Skuffe, om

Jo det skulle vel nok kunne lade sig gøre. Men har nu også tænkt på, at
jeg skulle prøve at boote i MacOS 9 (selvom det jo er lidt helligbrøde
)

> (*) Sværger selv til Honda - hahaha, weekendjoke

Sværger til Renualt Clio - og det er ikke engang en joke

--
v.h.
Mich.

Fra : Kell Christensen

Dato : 26-11-04 20:54

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Jeg _har_ lavet to forskellige billeder i PS

Hvilket format er de i, tiff, jpg, pict ?

Hvis FMP mangler den pågældende oversætter strejker den.

Kell

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-04 00:29

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Hvilket format er de i, tiff, jpg, pict ?

Tak, Kell, men jeg kan faktisk ikke se det i filen eller i info'en, de
er bare registreret som PS filer. Måske skulle jeg lige sende dem gennem
GraphicConverter (?)

> Hvis FMP mangler den pågældende oversætter strejker den.

Det er nok noget i den retning, for fejlmedd. kommer lige efter, at jeg
har bedt FMP om at importere et billede. Og fejlmedd. er: kan ikke
initialisere (?) "Claris XTND system"

Prøver lidt videre i morgen.

--
v.h.
Mich.

Fra : Kell Christensen

Dato : 27-11-04 20:16

> [...]
>
> Det er nok noget i den retning, for fejlmedd. kommer lige efter, at jeg
> har bedt FMP om at importere et billede. Og fejlmedd. er: kan ikke

Claris XTND system skulle gerne ligge i Systemmappe/Claris/
Her har jeg også en mappe med Claris oversættere.
En dims for hver format, tif, pict, jpg osv.
Tjek om du har dem - kan evt. ligge i programmappen.

Prøv at arkivere et billede i nogle forsk. formater i GC.

Kell