Langtidsstegt flæskesteg
Fra : Jens Bruun

Dato : 25-11-04 19:26

Ja, jeg må jo bryde sammen og tilstå, at jeg i dag udsatte min arme familie
for masseopformerede bakterier og deres forfærdelige affaldsstoffer, idet
jeg serverede en stor motherf*cker af en langtidsstegt kamsteg for dem. Hvis
I tør læse videre, kommer her en kort beskrivelse:

Købt på tilbud i Føtex her i weekenden. Godt med groft salt gnedet på sværen
(og godt ned i revnerne). Et par laurbærblade strategisk placeret. Datter
blev smidt i skole her til morgen - derefter hjem og tænde op for ovnen.
Svinet røg i kl. 8 i morges, og var færdig kl. 18:30 her til aften. 100
grader i 10 timer rykker altså. Jeg smed et par dråber vand i bunden af
dyret, og kogte lidt sovs på væden en times tid inden servering. Sovsen
blev... god (jaja, det har altid været min stærke side).

Jeg har lige overhørt en telefonsamtale mellem konen og hendes søster.
Ifølge konen var det "den bedste flæskesteg" hun nogensinde havde smagt.
Sådan en bemærkning luner sgu' og gør det lidt lettere at bruge tid i
køkkenet i fremtiden.

Jeg er færdig med at stege fjerkræ og svinemikler ved temperaturer over 110
grader celcius!

--
-Jens B.

Fra : /Ole

Dato : 25-11-04 20:08

> [...]
> køkkenet i fremtiden.
>
> Jeg er færdig med at stege fjerkræ og svinemikler ved temperaturer over

Bliver sværen stadig sprød på den måde?

/Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-11-04 23:53

"/Ole" <skjodtREMOVETHIS@bigfoot.com> wrote in message

> Bliver sværen stadig sprød på den måde?

Nope, men den får lige en ordenlig tur til sidst.

--
-Jens B.

Fra : Ralph

Dato : 25-11-04 23:01

> dyret, og kogte lidt sovs på væden en times tid inden servering. Sovsen
> blev... god (jaja, det har altid været min stærke side).

Den stikker jeg: Havde sønnike med på arbejde i dag, han var lidt sløv i
det, og jeg truede ham så: "hvis vi ikke er færdige med arbejdet inden ½
time, så laver Mor sovsen" Har aldrig set ham arbejde så hurtigt

Hvad med sværen? MIN steg krævede ½ time på 250 grader før sværen var sprød.

--
venligst
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-11-04 23:53

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message

> Hvad med sværen? MIN steg krævede ½ time på 250 grader før sværen var
> sprød.

Som dig branker jeg den lige til sidst.

--
-Jens B.

Fra : Henning Lund

Dato : 26-11-04 08:33

Jens Bruun skrev:

> Jeg er færdig med at stege fjerkræ og svinemikler ved temperaturer
> over 110 grader celcius!

Er det for tidligt at putte juleanden ind i ovnen her idag?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Ralph

Dato : 27-11-04 13:56

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> Er det for tidligt at putte juleanden ind i ovnen her idag?

Nej vent du bare en uges tid, den skal nok blive mør alligevel - og
garanteret saftig.
--
Venligst
Ralph

Fra : Nette

Dato : 26-11-04 11:19

"Jens Bruun" skrev
> [...]
Hvis
> I tør læse videre, kommer her en kort beskrivelse:

Jeg har også prøvet det,- også med julestegen...- En sikker vinder for den,
der er mester i at lave tør steg.
Men nu for lige at blive ved din start...

Har nogen tjekket om det er ok,- jeg tænker på det her med
bakteriefloraen???

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 11:38

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har nogen tjekket om det er ok,- jeg tænker på det her med
> bakteriefloraen???

Jeg kan altså ikke se det store problem ved et helt stykke kød: Inden i
frisk kød er der ikke nogen bakterier - kun på overfladen.
Og på overfladen er temperaturen over 100 grader.

Begribeligvis skal man ikke bruge metoden ved kød, der er på kanten af at
have fået en tanke.
Og SLET ikke til hakket kød, hvor overfladebakterier jo også findes inde i
midten, hvor der vil være lunt ret længe, så bakterier rigtigt kan formere
sig.
Og jeg ville ikke bruge den ved fyldt fjerkræ, hvor bakterier sidder i
bughulen, og hvor fyldet gør, at temperaturen vil være lunken i lang tid.

Hilsen Inger