Paderokker
Fra : Bjarne

Dato : 17-05-01 21:30

Vi har i vores køkkenhave et problem med paderokker/rævehaler. De vælter
frem overalt, og kort tid efter man har fjernet dem kommer de bare igen. Jeg
har prøvet at trække dem forsigtig op og få en stor del af roden med op. Jeg
har kulegravet haven med spade og har hakket de fleste rødder over. Men lige
meget hvad vi gør hjælper det lige lidt. Flis hjælper ikke, de kommer
sagtens igennem alligevel.

Er der nogen der ved hvordan vi kommer den møgplante til livs???
Sprøjtemiddel/gift er ikke at foretrække, men er det det, der skal til, så
må det jo være sådan.

Venlig hilsen

Bjarne Lauridsen

Fra : Peder K. Laustsen

Dato : 17-05-01 21:49

Padderok er meget vanskelig at komme til livs. Hvis du vælger den kemiske
løsning er hormonmiddel (plænerens) den bedste løsning, roundup påvirker den
stort set ikke.
Padderok tyder på fugtig og næringsrig jord. Opgravning i det tidlige forår
inden de kaster sporer kan være nyttig. Ellers har padderok det som alle
andre planter, de skal op og have lys for at kunne gro, så en systematisk
fjernelse af alle skud når de viser sig vil med tiden kvæle den, men det kan
være en langvarig proces.
Peder K. Laustsen
<bjarneline@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e1c7k$m6j$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-05-01 12:35

Bjarne <bjarneline@privat.dk> skrev i en
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvordan vi kommer den møgplante til livs???
> Sprøjtemiddel/gift er ikke at foretrække, men er det det, der skal til, så

Hej Bjarne

Jeg har hørt, at kalk skulle afhjælpe problemet. Dog har en gartner fortalt
mig, at han har set dem gro i hans kalkstak. Så jeg ved ikke, om det virker.
Måske er der nogle, som har erfaringer med det?.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 19-05-01 00:22

> Vi har i vores køkkenhave et problem med paderokker>
> Er der nogen der ved hvordan vi kommer den( møg ) ???? plante til
livs???

Den er kun et problem hvis du lader den få overtaget. Holder du jorden ren
og lader dine urter komme først op og blive størst, generer den ikke
afgrøden, tværtimod, den har rødderne dybt nede, og den beriger jorden
med kiselsyre til næring for de andre planter.
Så kom den på kompostbunken eller lad den være grøntafgrøde.
jeg har levet godt med den i mange år.
mvh Vibeke

Fra : Peter Nielsen

Dato : 19-05-01 20:37

Jeg har selv en have fuld af denne plante, og jeg vil betegne den som
uønsket, så jeg spurgte i denne gruppe for et par år siden, hvad jeg skulle
gøre. Jeg fik også mange svar, men et af dem virkede, og det var toxan
plænerens. Jeg ved ikke om det er en god ide, når det er i en urtehave, jeg
bruger det kun i prydhaven. Men man kan lave plantens vægstbetingelser
dårlige har jeg forstået og erfaret. Planten trives bedst i våde områder,
som er næringsfattige. Så sørg for at din have er gødet godt og gi den noget
kalk. Så kan man også hakke planten over ligesåsnart den kommer op. Hvis man
bliver ved længe nok, giver den på et tidspunkt op, men jeg har dog aldrig
vundet over den endnu. Men toxan virker.
venlig hilsen Peter

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 19-05-01 21:28

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvordan vi kommer den møgplante til livs???
> Sprøjtemiddel/gift er ikke at foretrække, men er det det, der skal til, så

Jeg har hørt en juletræavler sige at et middel ved navn Herbatox kan tage
padderokker. Om det kan købes i almindelig handel og om det er tilrådeligt i
en køkkenhave ved jeg ikke.

Selv har vi et væld af padderokker, men heldigvis kun mellem juletræerne, og
der holder jeg dem lidt nede ved at afhukke dem med en le et par gange i
sommerens løb. Det forhindrer dem dog ikke i at brede sig år for år, men der
er stadig et godt stykke vej inden de når haven, heldigvis.

Venlig hilsen
Astrid Vest