Rødvin tilsat spirituosa
Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-04 18:55

Arnbitter, Underberg og Fernet-Branca er stærke sager - "for meget af det
gode"

Fortynding - eller is så bittersmagen kun når kuldelammede smagsløg - er en
løsning. Mangen longdrink forbedres drastisk af få dråber af disse
bitter-sager (eller af vermouth eller campari)

Fortynding med vodka eller cognac er også en god ide. Men en god cocktail,
som jeg aldrig har læst beskrevet er

Billig rødvin og lidt stærk-bitter. Eller lidt gin, eller meget gin (evt
vodka)

Megen god rødvin har på bagetikketten lyrik om at "det smager af kostald"
eller bæragtigt eller lignende

Jeg mener at en rødvin skal være fantastisk god, for ikke at forbedres af et
par dråber arnbitter, underberg eller fernetbranca - eller et stort skud
gin.

Det handler om eftersmag. Krop, fylde, farve osv ændres ikke, men en
snerpende garvesyresmag eller anden middelmådighed bliver overdøvet af de
tre - eller andre - stærke bittersnapse. Rødvinen bliver interessant.

Fra : Peter Westh

Dato : 26-11-04 00:47

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse news:_%> Billig > Jeg
> [...]
> snerpende garvesyresmag eller anden middelmådighed bliver overdøvet af de
> tre - eller andre - stærke bittersnapse. Rødvinen bliver interessant.

Det er vel nærmest Vermouth du laver, er det ikke?

/P

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-04 05:36

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse news:_%> Billig > Jeg
> mener at en rødvin skal være fantastisk god, for ikke at forbedres af et

> Det er vel nærmest Vermouth du laver, er det ikke?

Nej - vermouth smager ubehageligt bittert. Det jeg laver er en fremragende
utraditionel cocktail-art - eller en billig laven kedelig normalrødvin om
til spændende finkvalitetsrødvin med stærk og god bismag.

Sættes gin eller vodka til, så er det en måde at blive hurtigere fuld -
ligesom når man køber 15% amoretto rødvin fra Italien (hvor druerne tørres
på bastmåtter før de gæres). Den overlapper portvin, altså hedvin - men
vermouth laves på hvidvin med helt karakteristiske bitterurt-tilsætninger
(især vermouthtræets bark), og bliver en hedvin som jeg syns kun er god til
Martini og Manhattan cocktails.
Rødvinens egne fine smagskvaliteter er stort set stadig i top, selvom der
sker disse små tilsætninger af bitter - eller store hvid alkohol
tilsætninger. Gin har fine smagsstoffer som matcher kraftig rødvin virkelig
godt - og da man ofte betaler dyrt for fin rødvins fine bismag, så er her en
måde at lave billig rødvin om til højkvalitetsrødvin. Syns jeg.

Store vermouthfirmaer har typer med orange-tilsætning, som jeg foretrækker.
Nogle dråbers tilsætning af arnbitter, underberg eller fernetbranca er en
tilsvarende genial forbedring som firmaets orangetilsætning.

Fra : Krumme

Dato : 26-11-04 21:19

"Bo Warming" <> Nej - vermouth smager ubehageligt bittert. Det jeg laver er
en fremragende
> utraditionel cocktail-art - eller en billig laven kedelig normalrødvin om
> til spændende finkvalitetsrødvin med stærk og god bismag.

Nææ Bo det du gør er at fjerne de egenskaber ved den rødvin du har købt, nu
ved jeg ikke hvilke vine du normal nyder men i mine øjne "tilsætter" man
ikke noget til rødvin.

> ligesom når man køber 15% amoretto rødvin fra Italien (hvor druerne tørres
> på bastmåtter før de gæres).

Det må være Amaronevine fra Valpolicello du mener ikke??

> [...]
> en
> måde at lave billig rødvin om til højkvalitetsrødvin. Syns jeg.

Bo sgu, du har da ingen smag, vil du have noget kvalitetsvin der smager
godt, ja så er du altså nød til at dykke lidt dyberer ned i pungen og
spendere mere end den 20 du nu giver for din vin!

Hygge

Krumme
Vinofil

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 02:37

"Krumme" <kkolsenFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
nu
> ved jeg ikke hvilke vine du normal nyder men i mine øjne "tilsætter" man

Når jeg køber de helt dyre vine, blander jeg selvfølgelig ikke noget i.
Snobber drikker hellere trist rødvin (der fx smager rigelig meget af
garvesyre, drueskaller eller kostald) uden tilstæning end de laver sangrria
eller gløgg/Glühwein af den.
Jeg går efter skønne smagsoplevelser og ikke gruppepressets og
feinsmækkerbøgernes overtro, og tilsætter nu især Arnbitter til middelpris
rødvin og får derved vin , der kunne sælges for mange hundrede kroner pr
flaske.

> Det må være Amaronevine fra Valpolicello du mener ikke??

Norditaliensk "Amarone della Valpolicella" - just præcis. Samme etiket
solgtes i Netto i sommers til 50 kr som nu er varigt på Aldis hylder til
95kr, og Føtex har to, der ikke er spor bedre til cirka samme pris

> Bo sgu, du har da ingen smag, vil du have noget kvalitetsvin der smager
> godt, ja så er du altså nød til at dykke lidt dyberer ned i pungen og
> spendere mere end den 20 du nu giver for din vin!

Kun fascister udråber egen smag til bedre end andres smag.
Fogh havde ret i sin hetz mod smagsdommere, som selvfølgelig er værst når
skattebetalt.
Din tro på at DYRT ER GODT havde min mor også.Tsk tsk
Der skal tre generationer til at skabe en gentleman - først ham der bliver
rig, så sønnen der efterligner sine rige skolekammerater og så sønnesønnen
der suger det bedste af aristokratiets holdninger til sig. Tillykke med at
du er nået til stadie-2.
Min vin-gin og vin-plus-en-anelse-luksusbitter cocktailopfindelse er et
Columbus-æg men der var også stor modvilje mod Columbus-nytænkning før han
for tredie gang havde rejst til Amerika (anden gang fik hans fjender ham
fængslet ved hjemkomsten, udfra janteloven).
Iøvrigt er nævnte Aldi-amarone (15% alkohol) helt ideel til at sætte lige
dele god gin til - og så kommer kærestens kinder og skamlæber hurtigere til
at blusse. Dens smagstoffer matcher høj gift-%

Fra : Krumme

Dato : 27-11-04 10:06

- og så kommer kærestens kinder og skamlæber hurtigere til
> at blusse. Dens smagstoffer matcher høj gift-%

Hehe Bo, enige på vinområdet bliver vi ikke. Men kommer kærestens kinder og
skamlæber til at blusse op ved dine forsøg, jeg så skal de da testes

Hygge

Krumme

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 17:26

> [...]
og
> skamlæber til at blusse op ved dine forsøg, jeg så skal de da testes

Garantier udstedes ikke - andet behøves oveni - men i min studietid var
mange piger snøvlende og fremkommelige ved første sip af en tynd punch,
fordi rygtet om at der var alkohol i gav dem alibi for at smide hæmningerne
overbord.

At hælde afrodisiac i drikkevarerne anses heldigvis for ufint - evt
strafbart - men at en stærk ItaliensStøvlehæl rødvin (eller
valpolicella-amarone) får et pift med gin/vodka tilsætning opdages først når
ethanol-molekylerne begynder at påvirke hæmningsløs og rødme.

"Et kys er et ja på anden etage om, at der er fri bane på første etage".
Mykle