Flere computere på kabelmodem
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-05-01 21:32

Hvis vi ellers nogensinde kommer i gang med at bygge, og nu
skulle de sidste tilladelser endelig være i orden, flytter vi til et nyt
hus til efteråret/vinteren. Jeg regner så med at få Internetforbindelse
via fællesantennen hos Esenet <http://www.esenet.dk>. Min maskinpark
lige nu består af en iMac 233 rev/B og en PowerBook 5300cs. De taler
sammen over et ethernethub. Computere holder jo ikke længe, så de skal
jo skiftes indenfor en overskuelig fremtid. Det kan man jo lige så godt
se i øjnene. Når jeg vælger netværk og Internetforbindelse, vil jeg
derfor gerne tænke lidt ud i fremtiden, og ikke bare anskaffe det, der
er nemmest og billigst med lige præcis de to computere. For eksempel
drømmer jeg om at få et Airport-netværk i stedet for at trække kabler
rundt i huset. Den nye iBook ser jo lækker ud, og jeg ville da gerne
have sådan en med Airport, så jeg kan bruge Internetforbindelsen, uanset
hvor i huset jeg befinder mig. Jeg kan også forudse, at vores to drenge
på hhv. halvandet og seks år om nogle år skal have deres egen computer
på værelset. Så ville det jo være dejligt nemt med trådløst Internet.
Det er mit indtryk, at hastigheden på Airport er glimrende. Alternativt
vil det være lettest at trække ethernetkabler mens huset bygges frem for
bagefter, så jeg skal snart beslutte mig for, hvad jeg vil.
På Esenet kan man få to kabelmodem fra Cisco. Det ene er et
"privat" modem til en enkelt computer. Det sluttes til computerens
ethernetport med et cross-over kabel. Det anden kabelmodem er et
"professionelt" til flere computere. Det sluttes til et ethernet hub,
hvortil man slutter de forskellige computere. Man skal købe et modem, og
der er en ikke ubetydelig prisforskel, så jeg vil jo helst holde mig til
det billige kabelmodem. Men jeg vil også helst undgå at skulle tage
skifte stik hele tiden. Hvad sker der, hvis man sætter det billige
kabelmodem til et ethernethub i stedet for direkte i computeren? Vil det
overhovedet kunne bruges, og vil man evt. kunne snyde det, så man kan
bruge flere computere på det? Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad det
professionelle kabelmodem kan, som det private ikke kan. Hjemmesiderne
hos Esenet henvender sig til almindelige uvidende brugere, så jeg kan
ikke se de tekniske specifikationer der. Er det professionelle modem
det, man kalder en router? Hvad sker der, hvis man slutter det billige
kabelmodem til en Airport basestation? Vil man så stadig kun kunne bruge
en computer sammen med det? På Apples hjemmeside om Airport står, at
flere (er det elleve?) computere kan dele Internetforbindelsen. Der står
ikke noget om, at det skal være et specielt dyrt og fint kabelmodem, for
at man kan gøre det. Prisforskellen mellem de to kabelmodem kan næsten
dække prisen på en Airport basestation. Måske spørger jeg lidt dumt. Jeg
ved ikke så meget om netværk, men jeg synes ikke, jeg har kunnet finde
svar på mine specifikke spørgsmål på nettet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Pete

Dato : 17-05-01 22:18

in article 1etklgw.2ce6b6gmcwn4N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 17/05/01 22:32:

Hej Henrik!

> [...]
> er nemmest og billigst med lige præcis de to computere. For eksempel
> drømmer jeg om at få et Airport-netværk i stedet for at trække kabler

Jeg synes at du, hvis ikke prisen er alt for skræmmende, skal få trukket
kabler i huset. Det kan ikke koste en bondegård at få elektrikeren til at
gøre det samtidig med det øvrige kabelarbejde. Selvom hastigheden på Airport
på nuværende tidspunkt er tilstrækkelig, er det jo ikke til at sige hvad
kravene er om 3-5 år. Derfor kablerne.

> På Esenet kan man få to kabelmodem fra Cisco. Det ene er et
> "privat" modem til en enkelt computer.

Har du overvejet ADSL? Der får du en router stillet gratis til rådighed, kan
have flere computere på samtidig, og hænger ikke på en (dyr) router der kun
kan bruges til Esenets forbindelser. Samtidig er det ganske smertefrit at
tilslutte Airport til en ADSL forbindelse.

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 23:38

Hej Peter

Bortset fra, at Esenet brugr standardprodukter, så er ADSL alt for dyr en
løsning. Og hvis man enelig vælger en Ethernet løsning ved evt. selv at købe en
router, så kan den jo også bruges til transmission mellem computere uden at
være på internet.

mvh. Erik Richard

Pete wrote:

> [...]
> kan bruges til Esenets forbindelser. Samtidig er det ganske smertefrit at
> tilslutte Airport til en ADSL forbindelse.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Aalund

Dato : 19-05-01 14:04

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> [...]
> kan bruges til Esenets forbindelser. Samtidig er det ganske smertefrit at
> tilslutte Airport til en ADSL forbindelse.

Månedsafgiften er 75,- for fri adgang ved den laveste hastig på
128. Og modemet koster små 2800,- med livslang garanti. Så på længere
sigt, tror jeg ikke at det kan betale sig med ADSL.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-05-01 23:27

> [...]
> kabelmodem til et ethernethub i stedet for direkte i computeren? Vil det
> overhovedet kunne bruges, og vil man evt. kunne snyde det, så man kan

Man behøver ikke at snyde modemet, det er højst udbyderen man snyder...
Der er ingen problemer med at koble flere maskiner på den samme internet
forbindelse. Det eneste der skal bruges er en router. Enten som hardware
eller software. Man kan godt manuelt sætte sin mac op som router, men
det nemmeste er nok IPnetrouter som er shareware (mener prisen ligger
omkring 85$). Eneste ulempe ved software løsningen er at den maskine der
er router skal være tændt hvis andre skal bruge nettet. Hvis man vælger
hardware løsningen bliver det lidt mere pebret... Flere ADSL løsninger
er fx med en medfølgende router så man nemt får koblet flere maskiner
på.

Det professionelle kabelmodem har sikkert en indbygget router og derfor
også en del dyrere.

Men det er ikke sikkert at man må dele en internet forbindelse med flere
maskiner medmindre man vælger den dyre løsning... Det skal du ihvertfald
lige kigge efter inden du beslutter dig. Konsekvenserne kan være at din
internet forbindelse bliver lukket. På min stofanet (også kabelmodem)
forbindelse må man fx kun have en maskine koblet på ad gangen.

Prøv da at tage en snak med folkene bag esenettet. Personligt synes jeg
at esenettet lyder som et ok tilbud. Priserne er vist ret lave...
Bortset fra købet af modemet...

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 18-05-01 19:07

I den forbindelse er det nærliggende at pointere at en Apple Airport faktisk
både er en router og en hub så med den er dit routerproblem løst. Du skal
iøvrigt være sikker på at der kan sættes Airportkort i dine mac'ere. Jeg ved
ikke hvordan det står til med netop dine af slagsen.

M.v.h.

Jesper

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 18-05-01 20:10

Jesper Hauge Jensen <iM@c.dk> wrote:

> I den forbindelse er det nærliggende at pointere at en Apple Airport faktisk
> både er en router og en hub så med den er dit routerproblem løst.

Det var en nyhed for mig. Vil det sige, at man bare stikker
ethernetkablet fra et kabelmodem ind i Airporten? Og, indeholder den
også en dhcp-server?

> Du skal iøvrigt være sikker på at der kan sættes Airportkort i dine
> mac'ere. Jeg ved ikke hvordan det står til med netop dine af slagsen.

Personligt kan jeg slet ikke se nogen grund til at sætte Airportkort i
desktop-maskiner. Få ethenetkabler ind i hus eller lejlighed - det
muliggør også hurtigere hastigheder.

Derimod er de skam ganske velegnede til laptops .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-01 20:34

In article <1etmeb8.9bugjjqdtg22N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Det var en nyhed for mig. Vil det sige, at man bare stikker
> ethernetkablet fra et kabelmodem ind i Airporten? Og, indeholder den
> også en dhcp-server?

Ja og ja. (medmindre kabelmodemmet kræver et eller andet login-program)

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 20:51

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det var en nyhed for mig. Vil det sige, at man bare stikker
> ethernetkablet fra et kabelmodem ind i Airporten? Og, indeholder den
> også en dhcp-server?

Ja. Det er en komplet router (Vist nok licenceret fra Sustainable
Softworks)

NB. base stationen indeholder ikke en hub, den har kun én Ethernet port
(+ Airport + analogt modem). Man behøver i øvrigt slet ikke Base
stationen, hvis man alligvel har mindst èn coputere der kan agere router
(via Airport softwaren)

> Personligt kan jeg slet ikke se nogen grund til at sætte Airportkort i
> desktop-maskiner. Få ethenetkabler ind i hus eller lejlighed - det
> muliggør også hurtigere hastigheder.

kabler koster penge, de er grimme, de er besværlige og de er ikke lige
til at flytte rundt på hvis man får behov for det.

Mht. hastighed er Gigabit og 100Mbit selvfølgelig hurtigt, men 11.2Mbit
er slet ikke så ringe. Jeg har ofte koblet min iBook op imod en anden
iBook (100Mbit over Appletalk via IP) og der går næsten lige så hurtigt
som når jeg flytter arkiver lokalt. De få gange jeg har koblet den op i
mod en PC med et 10Mbit netkort (via NetBios), er jeg blevet overrasket
over hvor hurtigt de 600MB jeg skulle flytte er blevet overført.

Til privat brug er Airport i langt de fleste tilfælde rigeligt. Oftest
er det kun til internet forbindelsen at netværket bruges, og der er de
færreste der har en internet forbindelse i 10Mbit klassen.

> Derimod er de skam ganske velegnede til laptops .

Der er Airport direkte genialt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 18-05-01 21:14

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> (+ Airport + analogt modem). Man behøver i øvrigt slet ikke Base
> stationen, hvis man alligvel har mindst èn coputere der kan agere router

Jeg ved godt den ikke indeholder en hub, men den er vel egentlig en hub i sin
funktionalitet, en trådløs hub. Man kan tilsyneladende slå dhcp fra hvorved den
fungerer som hub.

M.v.h.

Jesper

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-05-01 05:46

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> (+ Airport + analogt modem). Man behøver i øvrigt slet ikke Base
> stationen, hvis man alligvel har mindst èn coputere der kan agere router

Det kender jeg. Gennem sådan noget som IPNetRouter. Jeg foretrækker
personligt en /rigtig/ router, som jeg nu er vant til gennem isdn.

> kabler koster penge, de er grimme, de er besværlige og de er ikke lige
> til at flytte rundt på hvis man får behov for det.

Tja, jeg /har/ allerede lagt kabler ind. Fra router med 4-ports hub i
sovekammer til 8-ports hub i den kombinerede spise- og arbejdsstue. Men
intet i dagligstue og køkken.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-01 23:10

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Personligt kan jeg slet ikke se nogen grund til at sætte Airportkort i
> desktop-maskiner. Få ethenetkabler ind i hus eller lejlighed - det
> muliggør også hurtigere hastigheder.

Jeg er skam også i syv sind. Vi taler jo om nogle behov, der
ligger år ude i fremtiden, når børnene skal have deres egen computer.
Derimod er det meget sandsynligt, at jeg indenfor en overskuelig tid
køber en iBook og Airport-udstyr. Jeg skal altså have Airport alligevel,
og hvis der også skal lægges kabler ind, kommer jeg jo til at betale for
begge dele. Jeg havde håbet på at kunne spare lidt, men jeg kan høre, at
det er ligesom alt andet i huset, at den billige løsning ikke er god
nok. Men skal der være fest, så lad der være fest. Jeg må tale med
elektrikeren om det, når vi kommer så langt. Jeg har indset, at vi lige
så godt kan få installeret antennestik i børneværelserne med det samme,
og så er det måske ikke så dyrt at få lagt ethernetkabler med.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-05-01 05:46

> Jeg har indset, at vi lige så godt kan få installeret antennestik i
> børneværelserne med det samme, og så er det måske ikke så dyrt at få lagt
> ethernetkabler med.

Personligt regner jeg med, at det gamle fjernsyns dage er talte.
Fremtidens fjernsyn vil være web-baseret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-01 23:10

> [...]

> Du skal iøvrigt være sikker på at der kan sættes Airportkort i dine
> mac'ere. Jeg ved ikke hvordan det står til med netop dine af slagsen.

Mange tak. Det var det, jeg ikke var sikker på. Jeg skal altså
bruge en router, og sådan en er der indbygget i Airport basestationen.
Jeg kan altså begynde med et simpelt kabelmodem, da mine nuværende
computere ikke understøtter det, og siden købe en Airport basestation,
når jeg få nye computere.

Det er nok det. Tak for oplysningerne. Jeg var ikke helt klar
over, hvad en router laver, men sådan en skal man altså have, hvis man
har flere computere.

Det vil jeg gøre. Jeg synes også, priserne er lave. Det er jo
sådan set mere reelt, at man betaler det, modemmet koster, frem for at
man lokkes indenfor med et billigt eller gratis modem, og derefter
betaler et par hundrede kroner for meget om måneden i årevis, som det er
tilfældet hos mange konkurrenter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-01 00:15

In article <1etmmz9.1ggmopdrpdnbnN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det er nok det. Tak for oplysningerne. Jeg var ikke helt klar
> over, hvad en router laver, men sådan en skal man altså have, hvis man
> har flere computere.

En router har ikke noget at gøre med hvor mange computere der skal på
netværket, den slags har man en hub eller en switch til (jaja, læs nu
bare videre). Routeren router en slags netværk til et andet, eller fra
et net til et andet. Du kan kalde den for en slags tolk.

I tilfældet hvor man kun får en IP-adresse, router routeren pakkerne
mellem et lokalnetværk og den IP-adresse du bliver tildelt fra din
udbyder. Routeren sørger altså for at der er en IP-adresse til hver
computer, evt via en DHCP-server. DHCP-serveren tildeler IP-adresser
dynamisk til en computer efter en forespørgsel.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-05-01 05:46

> [...]
> computer, evt via en DHCP-server. DHCP-serveren tildeler IP-adresser
> dynamisk til en computer efter en forespørgsel.

Og min router/dhcp-server giver kun mulighed for op til 10 tilslutninger
[tcp/ip], incl. ethernet-printere!

Men ok, har man realistisk brug for mere i en privat lejlighed?

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-01 23:30

> [...]
> computer, evt via en DHCP-server. DHCP-serveren tildeler IP-adresser
> dynamisk til en computer efter en forespørgsel.

Nåååhhh, på den måde. Tak! Jeg har vist forstået det meste. Nu
er jeg nok lidt tungnem, men kan jeg ikke få mere konkret at vide, hvad
der sker, hvis jeg køber det billige kabelmodem og plugger det ind i den
hub, som jeg bruger mellem min iMac og min PowerBook? Vil det kunne
fungere, eller skal modemmet sluttes direkte til computeren? Det er ikke
for at få begge computere på nettet, men det ville være rart at slippe
for at flytte rundt på ledningerne, når jeg skal koble de to computere
sammen? Sådan som jeg har forstået det, kan det ikke lade sig gøre.
Til gengæld fremgår det, at Airport basestationen kan fungere
som router, men gælder det også på et kabelbaseret netværk? Hvis jeg nu
har min gamle iMac uden Airport-mulighed og køber en ny iBook med
Airport-kort, kan de så begge sluttes til Airport basestationen? Min
gamle iMac skal jo sluttes til med et ethernetkabel, mens iBook fungerer
trådløst. Og et endnu mere avanceret spørgsmål: Hvis jeg nu trækker
ledninger rundt til flere stationære computere i huset, hvordan får jeg
så kombineret en Airport basestation med det ikke-trådløse netværk?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-05-01 01:02

In article <1etxsmo.rk2tmvgs7268N%henrik@muenster.dk>,
> [...]

> hub, som jeg bruger mellem min iMac og min PowerBook? Vil det kunne
> fungere, eller skal modemmet sluttes direkte til computeren?

Det kommer an på hvilken slags opkobling det er. Hvis der skal ske en
form for "opringning" eller der er en log-on procedure, så vil det ikke
fungere, medmindre kabelmodemmet står for "opringningen" eller log-on
proceduren. Jeg må tilstå at jeg ikke aner hvordan det fungerer med
Esenet, men da du under alle omstændigheder sikkert kun får een
IP-adresse, så skal der en router på for at du kan få flere computere
til at dele internet forbindelsen. Airport basestationen er en router,
men den router mellem et fast netværk og et trådløst netværk, hvilket
betyder at der kommer een IP-adresse ind via ethernetkablet, og et
større antal ud i den trådløse ende. Dette betyder så at du ikke kan
koble ikke-Airport udstyrede computere på netværket med løsningen
kabelmodem->Airport->computere.

> [...]
> rart at slippe for at flytte rundt på ledningerne, når jeg skal koble
> de to computere sammen? Sådan som jeg har forstået det, kan det ikke

Med lidt fiksfakserier burde det kunne lade sig gøre, men du skal så ind
og ændre på TCP/IP opsætningen i stedet for. Dine computere vil så
stadigvæk kunne snakke med hinanden via AppleTalk, men det er kun den
computer med den rigtige IP-adresse der kan gå på nettet.

> Til gengæld fremgår det, at Airport basestationen kan fungere
> som router, men gælder det også på et kabelbaseret netværk?

Airport basestationen fungerer ikke som router for et kabelbaseret
netværk.

> Hvis jeg nu har min gamle iMac uden Airport-mulighed og køber en ny
> iBook med Airport-kort, kan de så begge sluttes til Airport
> basestationen?

Nej.

> Min gamle iMac skal jo sluttes til med et ethernetkabel, mens iBook
> fungerer trådløst.

Der er kun eet "hul" i Airport basestationen, så den løsning vil give
dig et netværk mellem iMac'en og iBook'en og intet andet (bortset fra
andre Airport udrustede enheder)

> Og et endnu mere avanceret spørgsmål: Hvis jeg nu trækker
> ledninger rundt til flere stationære computere i huset, hvordan får jeg
> så kombineret en Airport basestation med det ikke-trådløse netværk?

Der er flere muligheder:
Du kan bruge en Ethernet-Ethernet router.
Du kan bruge en PC eller en Mac med to netkort i som router via software.
Du kan købe det professionelle modem (nok den enkelste/billigste løsning)

Alle tre løsninger kræver ydermere en hub eller en switch, og du kan så
bare tilslutte Airport basestationen i et af hullerne i hubben/switchen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 17-05-01 23:43

Fra : Pete

Dato : 17-05-01 23:43

in article 3B0452B6.D86D47E6@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 18/05/01 0:37:

> [...]
> en
> router, så kan den jo også bruges til transmission mellem computere uden at

Hej Erik!

Hvorfor er ADSL en alt for dyr løsning? Der er ofte ingen oprettelse, ingen
køb af dyr speciel hardware, og stor konkurrence på området som vil
resultere i endnu lavere priser.
Det er muligt at Esenet bruger et standard kabelmodem/router, men hvor mange
andre udbydere i Danmark bruger den hardware? Og hvis du hentyder til at det
skulle være en god investering på grund af en indbygget 10mbit hub, så synes
jeg det er et lidt tyndt salgsargument.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-01 00:47

Hej Peter

Pete wrote:

> at
>
> Hvorfor er ADSL en alt for dyr løsning? Der er ofte ingen oprettelse, ingen
> køb af dyr speciel hardware, og stor konkurrence på området som vil
> resultere i endnu lavere priser.

Det er muligt, der ikke er køb af dyrt hardware, men hvor vil du få ADSL til
under 200,r. pr md.? - Jeg kender ikke nogen....

ADSL udbyderne giver altså ikke hardware til 5-6000 kr. væk, så et eller andet
sted skal prisen jo betales, og sker det ikke i et abonnement, så sker det i
selve trafikken.

> [...]
> skulle være en god investering på grund af en indbygget 10mbit hub, så synes

Så vidt jeg da ellers véd fra andre i Esbjergområdet, så betaler man heller ikke
for det modem, der bliver sat op, ligesom vi heller ikke betaler de knap 4000kr.
for det Com21 modem, vi får fra Stofanet. Men alligevel kommer vi da til at
betale i den sidste ende.

Jeg mener også, at det modem og router, Esenet bruger, er i seperate kabinetter.
De bruger bl.a. også Com21 produkter, og der er der ikke plads til en router
også. Fx. er der på den model, jeg selv har kun plads til _2_ ekstra stik. Og var
det ikke en CISCO, som Henrik M. oprindeligt nævnede som router? og svjv. er
stort set alt CISCO efterhånden 100mbits system.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : N/A

Dato : 18-05-01 01:26

Fra : Pete

Dato : 18-05-01 01:26

in article 3B0462C6.738CAED5@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 18/05/01 1:46:

Hej Erik!

> [...]
> sted skal prisen jo betales, og sker det ikke i et abonnement, så sker det i

Billigeste ADSL fra f.eks WOL koster 299 kr. pr måned. Dette er inklusiv
abonnement og router samt fri trafik (som alle ADSL forbindelser har). Hvis
du kiggede på www.esenet.dk ville du kunne se at billigste kabelmodem koster
2575 kr. og dyreste koster 4625 kr. Dette gør jo at en månedspris på 200 kr.
ikke holder helt.

> [...]
> 4000kr.
> for det Com21 modem, vi får fra Stofanet. Men alligevel kommer vi da til at

Igen kan jeg kun henvise til www.esenet.dk - du trænger til at få opdateret
din viden!

> [...]
> det ikke en CISCO, som Henrik M. oprindeligt nævnede som router? og svjv. er
> stort set alt CISCO efterhånden 100mbits system.

Igen ville du kunne blive klogere på www.esenet.dk

Citat fra www.esenet.dk: "Det kabelmodem, vi benytter på vores net, er
fremstillet af Cisco." Citat slut.

De modemer der benyttes er henholdvis:

Cisco DVB CAR100-PC Version (det billige)
Cisco Cisco DVB CAR100-LAN Version (det dyre)
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/cable/cab_mod2/hig/carch1.ht

Begge er med 10Mbit ethernet.
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/cable/cab_mod2/hig/carap1.ht

Get your facts straight!

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-01 23:10

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> [...]
> koster 2575 kr. og dyreste koster 4625 kr. Dette gør jo at en månedspris

Jeg har skam studeret Esenets hjemmesider. Mange tænker som du,
at det er for dyrt, men prøv lige at finde Kalkulator ude i æble-menuen.
Godt nok koster et kabelmodem til Esenet lidt mere, end man skal betale
i oprettelse andre steder, men månedsprisen er til gengæld lav. Man kan
således få en forbindelse på 128 kB/s (er det ikke enheden?) til kr.
75,- om måneden. Det er måske ikke lynende hurtigt, men det svarer da
til dobbelt ISDN, og så får man alle fordelene ved en permanent
opkobling uden minuttakst. Man sparer altså kr. 224,- om måneden i
forhold til den ADSL, du angiver. Det vil sige, at efter et år går det
lige op, og derefter sparer man penge med Esenet i forhold til ADSL.
Næste trin på Esenet er en hastighed på 256 kB/s til kr. 150,- om
måneden. Det er stadig en del billigere end ADSL, og det er en af de to
hastigheder, jeg har overvejet. Man kan naturligvis også få 512 kB/s og
den slags, men det har jeg vist ikke brug for.

Jo, man skal betale for sit modem hos Esenet. Det er der mange,
der har brokket sig over. Til gengæld er månedsprisen ret lav, så i
løbet af kort tid har modemmet tjent sig ind. Man kan ændre hastighed på
sit abonnement, efterhånden som man får behov f.eks. som følge af flere
computere i huset.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-05-01 12:59

I artiklen <1etn3yr.1phrz881f1g32tN%serse@diku.dk> , serse@diku.dk (Per Erik
Ronne) skrev:

> Og min router/dhcp-server giver kun mulighed for op til 10 tilslutninger
> [tcp/ip], incl. ethernet-printere!
>
> Men ok, har man realistisk brug for mere i en privat lejlighed?

Det var en noget arbitrær begrænsning. Min Zyxel router har ikke nogen (som
ikke er teknisk begrundet). Det er den slags man typisk først opdager når
man har købt produktet. Du kan vel have faste IP adresser ved siden af DHCP
intervallet. Jeg bruger selv faste adresser på de permanent tilsluttede
klienter, men har også et DHCP interval.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-05-01 21:28

I artiklen <newsspam2-D73955.02013925052001@vip01.news.tele.dk> , Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev:

> Airport basestationen fungerer ikke som router for et kabelbaseret
> netværk.

Forkert. Sådan tolker jeg i alt fald side 20 af dokumentet
"Designing_AirPort_Networks.pdf", som kan hentes på Apple's websted. Der er
ikke noget som forhindrer at man bruger 2 forskellige subnet på et
Ethernetkabel samtidigt (og router mellem dem).

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-05-01 22:39

In article <sLzP6.287$XQ6.9089@news.get2net.dk>,
"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> ikke noget som forhindrer at man bruger 2 forskellige subnet på et
> Ethernetkabel samtidigt (og router mellem dem).

Undskyld, men det giver overhovedet ikke nogen mening det du skriver.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-05-01 15:32

I artiklen <newsspam2-7021B7.23385925052001@vip01.news.tele.dk> , Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev:

> Undskyld, men det giver overhovedet ikke nogen mening det du skriver.

Hvad er det som ikke giver mening? Subnet har at gøre med de IP adresser
som befinder sig i pakkeheaderne. Jeg mener at kunne huske at IP-netrouter
også kan gøre det, altså route tilbage på det samme ethernet interface.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-05-01 01:34

In article <%qVP6.262$zp.6724@news.get2net.dk>,
"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Hvad er det som ikke giver mening?

At bruge forskellige subnet på et ethernetkabel. Et ethernetkabel er
ligeglad med hvad der bliver sendt via det. Jeg ser nu at du sikkert
mente NIC.

Udover det, så havde jeg vist hovedet et andet sted da jeg skrev
"Airport basestationen fungerer ikke som router for et kabelbaseret
netværk.", for det gør den jo. Den kan også sagtens dele den ene
IP-adresse den får fra et kabelmodem ud til flere maskiner - både
trådløst og fast.
Jeg fik på en eller anden måde den ide, at den maskine der skulle på
internettet skulle tildeles den IP-adresse som kabelmodemmet tildelte
en, men den IP-adresse skal jo tildeles routeren. Doh!

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-01 09:37

> [...]
> netværk.", for det gør den jo. Den kan også sagtens dele den ene
> IP-adresse den får fra et kabelmodem ud til flere maskiner - både

??? Nu er jeg helt forvirret. Kan den det? Jeg kan nemlig ikke
finde ud af det ud fra Apples sider om Airport. Kan jeg slutte en
Airport basestation til et kabelmodem til enkeltbruger og så have både
min gamle iMac uden Airport og f.eks. en iBook med Airportkort sluttet
til? Eller skal jeg have yderligere en router, eller et kabelmodem med
indbygget router, der router mellem det faste og det trådløse netværk?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-05-01 16:29

In article <1eu44wj.13c737pyoh8owN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Kan jeg slutte en Airport basestation til et kabelmodem til
> enkeltbruger og så have både min gamle iMac uden Airport og f.eks. en
> iBook med Airportkort sluttet til?

Ja.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-01 12:04

> Ja.

Det lyder da godt, men hvordan gør man det i praksis? Så vidt
jeg kan se, er der kun tre porte på en Airport basestation: Ethernet,
telefonlinie og strøm. Hvis man slutter kabelmodemmet til den enlige
ethernetport, hvor skal man så slutte den gamle iMac til? Eller skal det
hele først via et hub?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-05-01 13:30

> [...]
> telefonlinie og strøm. Hvis man slutter kabelmodemmet til den enlige
> ethernetport, hvor skal man så slutte den gamle iMac til? Eller skal det

Du skal tilslutte Airportens ethernetstik til en hub, og derefter
tilslutte også kabelmodemet til hub'en.

Men så er det lige at vi kommer ind på det der med router - og så bliver
jeg i tvivl. For er airporten ikke i sig selv en router?

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-05-01 20:59

In article <1eu6800.f0idd6seh3ggN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> For er airporten ikke i sig selv en router?

Jo, men det er et kabelmodem ikke.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-01 22:29

> [...]

> Men så er det lige at vi kommer ind på det der med router - og så bliver
> jeg i tvivl. For er airporten ikke i sig selv en router?

Jo, men så vidt jeg har forstået router den mellem det faste og
det trådløse netværk. Vil man i ovenstående eksempel ikke have brug for
yderligere en router til at route mellem kabet-tv-netværket og ens eget
ethernet? Nå, men den tid den sorg. De er først lige begyndt at grave
hullet til vores hus, og når det er bygget, går der nok 30 år, før jeg
får råd til noget nyt computerudstyr
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-05-01 22:44

In article <1eu6wz9.t8m0qv1mp7e9zN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jo, men så vidt jeg har forstået router den mellem det faste og
> det trådløse netværk.

Det er kun en af mulighederne.

> Vil man i ovenstående eksempel ikke have brug for
> yderligere en router til at route mellem kabet-tv-netværket og ens eget
> ethernet?

Nej.

> Nå, men den tid den sorg. De er først lige begyndt at grave
> hullet til vores hus,

Hvorfor vil i putte jeres hus ned i et hul?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-05-01 19:46

> Hvorfor vil i putte jeres hus ned i et hul?

Det skulle have været til en golfbane, men da Dr. Monster først kom
igang med teskeen, så var der ingen der kunne stoppe ham.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-05-01 21:46

In article <1eu8mm2.1dmry426ubzggN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Det skulle have været til en golfbane, men da Dr. Monster først kom
> igang med teskeen, så var der ingen der kunne stoppe ham.

Så meget jord er der da ingen der kan spise, men du mener måske at han
putter det et andet sted hen?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 31-05-01 20:59

> Så meget jord er der da ingen der kan spise, men du mener måske at han
> putter det et andet sted hen?

Dæmninger du, Esbjerg er ikke langet over havets overflade

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-01 21:27

In article <1euakf7.48l6152mqfiyN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Dæmninger du, Esbjerg er ikke langet over havets overflade

Det er vel også lidt svært at lange en hel by over noget som helst

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-06-01 20:07

> Det er vel også lidt svært at lange en hel by over noget som helst

doh!

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-06-01 22:23

> Det er vel også lidt svært at lange en hel by over noget som helst

Ha-ha! Man skal godt nok ikke vende ryggen til ret længe, før
folk gør sig morsomme på ens bekostning
Med hensyn til hullet til huset, så ser det jo lidt dumt ud med
en kælder der ligger over jorden. Det giver selvfølgelig mulighed for
nogle dejligt lyse kælderrum med store vinduer, men til gengæld bliver
der et lidt højt trin op til hoveddøren. Desuden er der noget der hedder
småhusreglementet. Det foreskriver, at et hus højst må være 8,5 meter
højt. For at komme ned på det, har vi altså måttet grave det ret dybt
ned i jorden. Men jeg kan da oplyse, at de faktisk er blevet færdige med
at grave hullet i dag. Så skal vi jo snart til at planlægge netværket
til computerne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-01 23:05

In article <1eucfls.v1509umh6u8gN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Ha-ha! Man skal godt nok ikke vende ryggen til ret længe, før
> folk gør sig morsomme på ens bekostning

Hvilket må medføre at du dukker op lidt oftere?

> Med hensyn til hullet til huset, så ser det jo lidt dumt ud med
> en kælder der ligger over jorden.

Nåeh, det var kun kælderen du ville have under jorden. Jeg troede at du
var en af de der overlevelses fanatikere der ser sig nødsaget til at
have et atomsikkert beskyttelsesrum, og at du havde fundet ud af at du
lige så godt kunne gøre indretningen behagelig.

> Men jeg kan da oplyse, at de faktisk er blevet færdige med
> at grave hullet i dag. Så skal vi jo snart til at planlægge netværket
> til computerne.

Hvis jeg må give at godt råd, så sørg for at få indbygget kabelkanaler
med god plads i, i væggene i alle rum. Det er noget nemmere, pænere og
billigere at få det lagt ind fra starten, end at skulle
efterrationalisere, når du om nogen år får mulighed for TV via nettet,
og så vil have fjernsyn på lokummet.

Man kan få nogen meget pæne paneler med indbygget kabelkanal.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-06-01 15:32

> når du om nogen år får mulighed for TV via nettet,
> og så vil have fjernsyn på lokummet.

Jeg ville finde det mere interessant, hvis selve lokummet var på nettet,
så kunne det f.eks. sende en e-mail, hvis det skulle gå hen og blive
stoppet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-01 16:09

In article <1eudv7b.qz6o351c3yhvuN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
> [...]

> Jeg ville finde det mere interessant, hvis selve lokummet var på nettet,
> så kunne det f.eks. sende en e-mail, hvis det skulle gå hen og blive

Ja, og hvis det begyndte at brænde kunne man få en e-mail med ordlyden
"lokummet brænder"

Bortset fra det, så er automatiseringen af boligen nok et område der vil
se større og større udbredelse i den nærmeste fremtid, men lige netop
den trafik kan nok godt bæres på et trådløst net.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-01 16:14

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Jeg ville finde det mere interessant, hvis selve lokummet var på nettet,
> så kunne det f.eks. sende en e-mail, hvis det skulle gå hen og blive
> stoppet.

lukummet er på nettet dog oftest på de mere lysky dele af det. Visse
webcams er endda monteret nede i kummen pegende opad - Jeg vil gerne
tlføje at det ikkeer et kønt syn.............

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 04-06-01 18:33

> [...]

> webcams er endda monteret nede i kummen pegende opad - Jeg vil gerne
> tlføje at det ikkeer et kønt syn.............

Jeg har svært ved at lade være med at bede om et link til det, men det
har jeg hermed ikke gjort =)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 02-06-01 23:09

> Med hensyn til hullet til huset, så ser det jo lidt dumt ud med
> en kælder der ligger over jorden.

Det ved jeg nu ikke, Think Different og få Clarus til at holde vagt!

Mojn, Thomas

--
==================== REKLAME ======================
Hi, I'm Curt Cobain for Remington Rifles.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-06-01 23:10

> Det giver selvfølgelig mulighed for
> nogle dejligt lyse kælderrum med store vinduer, men til gengæld bliver
> der et lidt højt trin op til hoveddøren

Du har da ellers nogle lange stænger...

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-06-01 22:46

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Du har da ellers nogle lange stænger...

Men desværre er de lidt tynde for tiden. Der måtte gerne være
lidt flere muskler med Århus-København allerede på lørdag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 04-06-01 22:59

Henrik Münster skrev:

> Men desværre er de lidt tynde for tiden. Der måtte gerne være
> lidt flere muskler med Århus-København allerede på lørdag.

Endnu et bevis på den snævre forbindelse imellem dk.edb.mac og
dk.sport.cykling

Hvad med en cykelcomputer, der kørte MacOS? Det har jeg gerne ville have i
lang tid.

Anders

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-06-01 23:20

In article <B741D148.7269%newton@os.dk>, Anders Jakobsen <newton@os.dk>
wrote:

> Hvad med en cykelcomputer, der kørte MacOS?

Er det ikke bare at hooke en TiBook op?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-06-01 11:52

> Er det ikke bare at hooke en TiBook op?

Jeg har for flere år siden forslået hr Münster at montere hans
efterhånden bedagede PB5300 på styret

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-01 23:28

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg har for flere år siden forslået hr Münster at montere hans
> efterhånden bedagede PB5300 på styret

Hej Morten

Jeg har set i <dk.sport.cykling>, at flere er brændt inde med
billetter til Århus-København, og de vil gerne sælge dem billigt. Skal
jeg købe en til dig? Så skal jeg give dig en lille cykletur på lørdag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-06-01 19:40

> Så skal jeg give dig en lille cykletur på lørdag.

Er der plads til to bagpå? For så kan jeg vel klemme mig ned i en
tilstrækkelig stor barnestol

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-01 22:19

> Er der plads til to bagpå? For så kan jeg vel klemme mig ned i en
> tilstrækkelig stor barnestol

Du er vist ikke cykelrytter. Når man kører løb eller træner,
skal man som minimum kunne følge med, og man skal helst vinde. Og
cykelryttere giver ikke sådan op. Når man "giver nogen en cykletur",
skal de altså være på deres egne cykler. Og så skal det gå så stærkt, at
de ikke er i stand til at huske, hvor gamle de selv bor til fornavn
bagefter. Noget andet er, at med min alder, vægt og træningstilstand, så
er der ikke ret mange over ti år, der ikke kan følge med mig
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-01 22:14

> [...]
> billetter til Århus-København, og de vil gerne sælge dem billigt. Skal
> jeg købe en til dig? Så skal jeg give dig en lille cykletur på lørdag.

Det tror jeg ikke jeg har ben til, den eneste længere tur i år er
foreløbig Vordingborg-Møn(rundt)-Vordingborg for 2-3 uger siden, ikke
mere en 120km. Heldigvis i 25 graders varme, solskin og vindstille...

Hold da fest hvor er det sydlige og østlige Møn bakket - på et tidspunkt
kunne jeg se på mit kort, at der ikke var mere end 1,5 km til klinten
(og frokost) i fugleflugt. Reelt var der 8km, hvor den ene stejle bakke
afløste den anden, så det var komplet umuligt at komme ind i en rytme.
Vejene var tilmed så hullede at kæden blev slået af, og på visse steder
lavede jeg hjulspind op ad bakkerne, da de ikke var asfalterede...

Det var spændende, men på en ramme der er delvist knækket i bagstagene,
var det som om at køre på smørcykel. Køreegenskaberne er også lidt
risikable med det bagstel, så jeg bremsede ved 65km/t ned af de snoede
bakker. Efter en frokst og en tur nede på klinten kørte jeg hjemad, dog
nordover af den perfekte asfalterede landevej... Det gik stærkt,
konstant over 50Km/t hele vejen frem Stege (det er utroligt hvad én lang
bakke kan gøre). På de sidste 25km mod Vordigborg gik jeg dog helt død,
og kunne virkelig mærke at jeg havde kørt hele turen alene - På en
normal 90km tur af starndvejen til Helsingør plejer jeg altid at kunne
finde nogen at køre med. På denne tur mødte jeg end ikke en eneste
almindelig cykellist.

Måske næste år; når jeg forhåbenligt har fået skrabet penge samen til en
ny ramme. Jeg har ellers opdaget at Sjæland Rundt for først gang i mange
år ikke køres i samme weekend som Roskilde Festivallen, som jeg i år
_skal_ til. Det er sidste mulighed inden jeg fylder 30 (og forhåbenlig
bliver en gammel gris)

NB. og hvad har det så med mac at gøre?

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-06-01 23:06

In article <1euktzc.1pbnrw61yl6xooN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Det er sidste mulighed inden jeg fylder 30 (og forhåbenlig
> bliver en gammel gris)

Man er ikke gammel når man er 30, men man kan sagtens være en gris (og
et stort svin, skulle jeg hilse fra fruen og sige).

> NB. og hvad har det så med mac at gøre?

Du har vel skrevet indlægget på en Mac, ikke?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-01 12:12

> [...]

> foreløbig Vordingborg-Møn(rundt)-Vordingborg for 2-3 uger siden, ikke
> mere en 120km. Heldigvis i 25 graders varme, solskin og vindstille...

Det skal du da ikke lade dig afskrække af. Min længste tur har
været på 85 km, og som regel træner jeg 40-50 km. Jeg har jo også et
arbejde og en familie at passe. Nå, men jeg må hellere smutte. Cyklen er
hverken helt eller halvt samlet, og toget til Århus går om tre timer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-01 13:10

> Det skal du da ikke lade dig afskrække af. Min længste tur har
> været på 85 km, og som regel træner jeg 40-50 km. Jeg har jo også et
> arbejde og en familie at passe.

Problemet er jeg heller ikke har fået trænet regelmessigt så turene over
20-30km har der højst været 4-5 af... 100-150km kan man godt køre helt
unden træning, men 200-300km, så _skal_ der være lidt i benene!

> Nå, men jeg må hellere smutte. Cyklen er hverken helt eller halvt samlet,
> og toget til Århus går om tre timer.

Held og lykke, jeg vil tage ud og kigge på en lejlighed

NB. jeg var i west-jylland i søndags hold da kæft hvor det blæser og
hvor er landevejen mellem Esbjerg og Ringkøbing smal og trafikeret, uff.
Jeg tager hatten af for dig... Der ville jeg nok få trænet endnu mindre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-01 22:50

> [...]

> 20-30km har der højst været 4-5 af... 100-150km kan man godt køre helt
> unden træning, men 200-300km, så _skal_ der være lidt i benene!

Da I sikkert er ved at dø af spænding, må jeg hellere afsløre,
at jeg overlevede de 353 km. Man kan altså sagtens køre turen uden at
have trænet lange distancer, men jeg må indrømme, at de første 85 km var
de letteste. Jeg mødte nu ikke nogen, der stod og viftede med et
SuperDisk-drev, men måske var det fordi, det sortnede lidt for mine øjne
på Munkebjerg-bakken.

> Held og lykke, jeg vil tage ud og kigge på en lejlighed

Jeg hører, det lykkedes. Tillykke! Hvis du lige offentliggør din
adresse, så kigger vi alle forbi til en kop varm Cocio eller en Odense
Pilsner.

> NB. jeg var i west-jylland i søndags hold da kæft hvor det blæser og hvor
> er landevejen mellem Esbjerg og Ringkøbing smal og trafikeret, uff. Jeg
> tager hatten af for dig... Der ville jeg nok få trænet endnu mindre.

Man vænner sig til vinden. Det var faktisk en fordel under
Sjælland Rundt sidste år, hvor de andre peb gevaldigt i modvinden. Jeg
var nærmest glad for, at det næsten var vindstille. Vejen mod Ringkøbing
er til gengæld forfærdelig, men heldigvis begynder den først i Nr. Nebel
50 km nord for Esbjerg. Længere kommer jeg aldrig på mine ture. Men den
er årsagen til, at jeg ikke gider køre den lange 200 km rute i
motionsløbet Fjorden Rundt hvert efterår. Bilisterne er helt tossede, og
man kan måske godt forstå dem, når de på de 50 km smal landevej møder
den ene gruppe cyklister efter den anden. Det må være frustrerende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-06-01 08:16

> Odense Pilsner.

Såvidt jæ r orinteeret heer de Oense, båe på Lollan vor jæ r vokset op,
og på fyyn hvor fraa minn aner stamar.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Christian Bech

Dato : 13-06-01 12:22

> Jeg mødte nu ikke nogen, der stod og viftede med et
> SuperDisk-drev, men måske var det fordi, det sortnede lidt for mine øjne
> på Munkebjerg-bakken.

Jeg ved ikke, hvorfor du absolut vil forvise mig til Vejle, men hvis jeg
havde taget turen derned, havde jeg medbragt mere relevant udstyr såsom
termotæppe, båre, iltapparatur og varm bouillon.

--
Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : walther

Dato : 13-06-01 13:12

In article <1euxsnh.1ah9guj1yi1752N%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg ved ikke, hvorfor du absolut vil forvise mig til Vejle, men hvis jeg
> havde taget turen derned, havde jeg medbragt mere relevant udstyr såsom
> termotæppe, båre, iltapparatur og varm bouillon.

kan i ikke lige skifte subj på denne tråd,

mvh,
walther

Fra : Christian Bech

Dato : 15-06-01 13:58

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> kan i ikke lige skifte subj på denne tråd,

Juhu! En netpanzer! Sådan en har vi heller ikke i forvejen

I dk.edb.mac er der tradition for at en tråd kan udvikle sig in absurdam
og det er kun yderst sjældent at der skiftes subject. Sådan noget bæres
der normalt over med, da en stor del af gruppens deltagere kun er her
fordi de er Mac-brugere og ellers ikke interesserede i Usenet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 14:56

In article <1ev1hpt.1wws1zq1vi1cbpN%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> Juhu! En netpanzer! Sådan en har vi heller ikke i forvejen

Nej, men da var da også på tide at vi fik sådan en. Der bliver i gruppen
skrevet alt for meget pjat og udenomssnak.

Det er jo heller ikke for sjov vi er her, vel?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-06-01 01:54

Anders Jakobsen <newton@os.dk> wrote:

> Endnu et bevis på den snævre forbindelse imellem dk.edb.mac og
> dk.sport.cykling

På et eller andet plan burde alt fra dk.sport.cykling krudspostes til
dk.edb.mec og omvendt, meeeen mon ikke os med de tynde arme og
indendørsblege ben ville blive lidt nedtrykte over det.

> Hvad med en cykelcomputer, der kørte MacOS? Det har jeg gerne ville have i
> lang tid.

Hr. Münster holder vist allerede sin iMac igang med en kondicykel.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-06-01 02:02

In article <1euicka.1o08xx8oy2jn0N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Hr. Münster holder vist allerede sin iMac igang med en kondicykel.

Det er man vel også nødt til når man bor i et hul i jorden.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 05-06-01 10:28

> Men desværre er de lidt tynde for tiden. Der måtte gerne være
> lidt flere muskler med Århus-København allerede på lørdag.

Hov! Man skal da vist ud at heppe.

Hvis der står en i vejkanten og vifter med et Superdiskdrev, så ved du
hvem det er.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-01 08:24

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Hov! Man skal da vist ud at heppe.
>
> Hvis der står en i vejkanten og vifter med et Superdiskdrev, så ved du
> hvem det er.

Mind mig lige om, at jeg skal have mit kamere med Hvor har
du tænkt dig at stå? Hvis du vælger Munkebjergbakken ved Vejle, kan jeg
garantere for, at jeg ikke kører så hurtigt forbi. Nå, jeg må hellere gå
i gang med at pudse cyklen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 07-06-01 21:01

> [...]
> du tænkt dig at stå? Hvis du vælger Munkebjergbakken ved Vejle, kan jeg
> garantere for, at jeg ikke kører så hurtigt forbi. Nå, jeg må hellere gå

Det bliver vist regnvejr og jeg tror ikke at Superdiskdrevet er glad for
tung, kold dagsregn. Hvis jeg kommer afsted, holder jeg et sted i
vejkanten lige uden for Århus i en bordeaux Punto, hvor jeg vil sidde og
vinke med en kop varm kakao. Jeg kunne selvfølgelig også cykel derned,
men da jeg i forgårs var ude at cykle for første gang i 3/4 år, syrede
mine ben til efter 100 meter.

Fra : Christian Bech

Dato : 05-06-01 10:28

> Hvorfor vil i putte jeres hus ned i et hul?

Har du nogensinde været på en röntgenafdeling? Den smule lys, der er, er
tonet helt ned.

Det er utivlsomt derfor, at den gode doktors x-face er nogle år gammel.
Nu har han sandsynligvis taget skikkelse af en muldvarp.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-05-01 20:59

In article <1eu66u2.cl7cao15eaps4N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Eller skal det hele først via et hub?

Nemlig.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 29-05-01 10:25

> Det er mit indtryk, at hastigheden på Airport er glimrende. Alternativt
> vil det være lettest at trække ethernetkabler mens huset bygges frem for
> bagefter, så jeg skal snart beslutte mig for, hvad jeg vil.

Til internet er hastigheden 10Mbit på Airport tilstrækkelig (endnu) men
til intern overførsel er 100Mbit at foretrække så var jeg dig ville jeg
vælge begge løsninger.
Hvis jeg f.eks. vil se en film på den bærbare over det interne netværk
er 10Mbit for langsomt hvorfor jeg skifter til 100Mbit over ethernet
kabel.
Min kone gider ikke at skifte imellem netværk (og vil være helt mobil)
så hun vælger at kopiere filmen over først hvad der selvfølgelig også er
muligt.

Med Venlig Hilsen
Johnny Louis