Hvilken Powerbook G3?
Fra : (2200) Henrik Enslev

Dato : 25-11-04 14:21

Hej

Jeg har lige købt en brugt powerbook g3.
Den er på 400 Mhz, har 2 usb porte, SCSI men ikke firewire. Den har to
Ram pladser.
Ifgl lowendmac.com skulle det så være lombard, men så skulle den ifgl.
lowendmac have bronce tastatur. det har den ikke det er sort, eller som
mørke solbriller med hvide bogstaver. Tasternes ekstrafunktioner er
godtnok trykt med beige farve, men jeg ville ikke kalde det for et
bronce tastatur.
Er det en bastard jeg har eller hvad? (den er for øvrigt fed)
Kan jeg med rimelighed køre os X på den? Den kører nu 9.2.2 og har 256
Mb ram.

Henrik Enslev

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-11-04 08:29

(2200) Henrik Enslev <no@spam.nej> wrote:

> [...]
> bronce tastatur.
> Er det en bastard jeg har eller hvad? (den er for øvrigt fed)

det _ER_ en lombard

> Kan jeg med rimelighed køre os X på den? Den kører nu 9.2.2 og har 256
> Mb ram.

den /kan/ køre OSX (10.28) men det er ikke en sjov oplevelse pga af
64bit grafikkortet der er uaccelereret. Derudover er ATA bussen langsom
(max 18MB/sek pga. ATA3 uden UDMA), bussen på kun 66MHz og G3 CPU'en ej
heller anbefalelsesværdige til at køre OSX på. Ram mængden er osse lige
i underkanten.

Pismo og 2 generation af PB G4 er lidt sjovere til OSX disses 128bit
grafikortet er accelererede, dog uden at de understøtter Quartz Extreme.

Den vil gøre sig glimrende som OSX server, eller som linux dektop
maskine. Er det for langhåret bør du holde dig til OS9.

Fra : (2200) Henrik Enslev

Dato : 26-11-04 11:45

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det _ER_ en lombard

Fint, så ved jeg det.

> [...]
>
> Den vil gøre sig glimrende som OSX server, eller som linux dektop
> maskine. Er det for langhåret bør du holde dig til OS9.

Ja det er vist for langhåret for mig, så jeg bruger bare os 9.2 på den
Tak for svar

Henrik Enslev

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 03-12-04 19:38

Hej Henrik

(2200) Henrik Enslev <no@spam.nej> wrote:

> Ja det er vist for langhåret for mig, så jeg bruger bare os 9.2 på den
> Tak for svar

Altså jeg vil lige sige, at min Lombard 333 med 256Mb Ram faktisk FINT
kører 10.3.6! lige nu, og det er IKKE som server eller noget andet
"fusk" - nej selfølgelig er den ikke lige så hurtig, når man skal lave
tungere ting; men den er altså helt ok til både safari, news, Graphic
Converter, Word 2004 m.v. uden at det et decideret sløvt; men ok, jeg
skal heller ikke tælle arbedjstimer og tjene arbedjsløn på den, så jeg
vil tro, at en 400MHz da må være bedre! Og jeg håber på at omme op på
512 Mb ram snart og så bliver det nok liiidt sjovere m;_)

Mvbh Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages