Tilbehør til oksegrydesteg ?
Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-11-04 13:41

Hvis man gerne vil jazz'e den traditionelle grydesteg lidt op, hvad gør man
så?

Jeg har tænkt at lave grydestegen i rødvin. Tilbehøret er vilde ris, stegte
rodfrugter, og Tranebærsovs.

Kommentarer, tips og forslag modtages gerne....

/Stig

Fra : Peter Westh

Dato : 26-11-04 00:33

"Stig Mogensen" <norman_bates@linuxmail.org> skrev i en meddelelse
> [...]
stegte
> rodfrugter, og Tranebærsovs.
>
> Kommentarer, tips og forslag modtages gerne....

Tjaah - hvordan passer tranbeærsauce til en steg braiseret i rødvin? Jeg
ville tro, at det var lige lovlig sødt og dominerende oven i både rødvin og
rodfrugter.

selv ville jeg nok gå i den anden retning, og krydre saucen med ting som
nogle store handfulde nicoise oliven i saucen (de små der er marineret med
rosmarin); sardelfileter (hakkes og koges med i saucen fra starten, men pas
på de kræsne) eller bacon (koges med i eet stykke, skæres ud i chunks ved
servering); citron- eller appelsinskal (koges med); en nellike eller to og
en masse timian og/eller rosmarin (koges med). Og under alle omstændigheder,
masser af persillade (finthakket persille og hvidløg) eller gremolata
(finthakket persille, hvidløg, citronskal og evt sardeller) drysset ud over
det hele til sidst (også godt til rodrugterne, og så ser det godt ud)

MVH

Peter