Sikkerheds certifikat til mailserver?
Fra : HT-8732

Dato : 24-11-04 21:11

Hej NG!

Når jeg går ind på min webmail server får jeg en sikkerhedsadvarsel om, at
"navnet på sikkerhedscertifikatet er ugyldigt eller ikke stemmer overens med
webstedets navn"

Hvordan skaffer jeg et gyldigt certifikat, helst gratis!? (Ikke
trialversion)

HT

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 24-11-04 21:45

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> writes:

> [...]
> webstedets navn"
>
> Hvordan skaffer jeg et gyldigt certifikat, helst gratis!? (Ikke

Det kan du mig bekendt ikke, undtagen ved at installere et ekstra
rodcertifikat. Enten et du selv laver eller det fra www.cacert.org, og
så få dem til at underskrive dit certifikat. Jeg vil anbefale det sidste.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : HT-8732

Dato : 27-11-04 14:05

""Dennis Jørgensen"" <dnj@x.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan du mig bekendt ikke, undtagen ved at installere et ekstra
> rodcertifikat. Enten et du selv laver eller det fra www.cacert.org, og
> så få dem til at underskrive dit certifikat. Jeg vil anbefale det sidste.

Det har jeg så forsøgt, og har også forsøgt at lave et CSR på min SME
server, men jeg får nedenstående melding retur.

---
There were no valid CommonName fields on the CSR, or I was unable to match
any of these against your account. Please review your CSR, or add and verify
domains contained in it to your account before trying again.

---

Hvad gør jeg forkert??

HT

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 27-11-04 14:48

> [...]

> any of these against your account. Please review your CSR, or add and verify
> domains contained in it to your account before trying again.

Du har sikkert gjort som openssl foreslår og udfyldt CommonName med dit
eget navn. Det skal udfyldes med maskinens navn (fordi det er et
certifikat til maskinen, og ikke dig du vil have). Ellers har du ikke
oprettet maskinens domæne hos cacert (men det har du vel tjekket, givet
indholdet af fejlmeddelelsen). Det skal står som verified under
Domains,view (når du er logget ind).

Se evt:
http://www.cacert.org/help.php?id=4

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : HT-8732

Dato : 27-11-04 23:14

> [...]
> oprettet maskinens domæne hos cacert (men det har du vel tjekket, givet
> indholdet af fejlmeddelelsen). Det skal står som verified under

Jeg har oprettet maskinens domæne og verified det. Jeg har prøvet både med
mit eget navn, med serverens navn og med domænets navn, men får samme besked
hver gang.

A ka' it' hitt' u' af det!!

HT

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 28-11-04 00:47

> [...]

> mit eget navn, med serverens navn og med domænets navn, men får samme besked

Hmm. Og du får ikke kopieret andet end præcis indholdet af din
csr-fil? Så har jeg ikke nogen ideer, for jeg har ikke oplevet nogen
problemer med det selv.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : HT-8732

Dato : 28-11-04 12:09

> Hmm. Og du får ikke kopieret andet end præcis indholdet af din
> csr-fil? Så har jeg ikke nogen ideer, for jeg har ikke oplevet nogen
> problemer med det selv.

Nej, jeg har kun kopieret indholdet. Jeg fatter det heller ikke...

HT

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-11-04 00:09

HT-8732 wrote:

> [...]
> "navnet på sikkerhedscertifikatet er ugyldigt eller ikke stemmer overens med

Hvad er det for en webmail server, du bruger? Med http er det
muligt at bruge flere navne for den samme IP adresse. Men med
https bliver det et problem, da der kun står et navn i
certifikatet.

Din klient burde have en mulighed for at vise certifikatet.
Dermed kan du se, hvem certifikatet er udstedt til, herunder
det rigtige navn. Du kan også se, hvem der har udstet
certifikatet og om det er en CA, som browseren kender.

> Hvordan skaffer jeg et gyldigt certifikat, helst gratis!? (Ikke
> trialversion)

Det er vel kun serveren, der skal have et certifikat, ikke
klienten.

--
Kasper Dupont

Fra : Alex Holst

Dato : 25-11-04 16:50

Kasper Dupont wrote:
> Det er vel kun serveren, der skal have et certifikat, ikke
> klienten.

Hvis man ikke har mutual authentication er kryptering totalt ligegyldigt.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-11-04 20:48

Alex Holst wrote:

> Hvis man ikke har mutual authentication er kryptering totalt ligegyldigt.

Næsten. Men nu bruger hovedparten af den slags systemer
passwords til at identificere brugeren overfor serveren.

--
Kasper Dupont

Fra : Alex Holst

Dato : 25-11-04 21:26

Kasper Dupont wrote:

> Næsten. Men nu bruger hovedparten af den slags systemer
> passwords til at identificere brugeren overfor serveren.

Hvordan forhindrer det man-in-the-middle?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-11-04 22:23

Alex Holst wrote:

> Hvordan forhindrer det man-in-the-middle?

Serveren har brugt et certifikat til at identificeret sig
overfor brugeren inden brugeren sender sit password. Der
er flere protokoller som fungerer på den måde.

--
Kasper Dupont