Boller der er lidt kedelige
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-11-04 13:57

Hej

Jeg arbejder i en café, hvor vi serverer sandwich'es. Hvilket er en stor
bolle med fx kylling og bacon, salat osv.

Opskriften på bollerne er simpel:

4,5 l vand
3 pk. gær
4 håndfulde groft salt
ca. 2 deciliter olivenolie

Vi har en stor røremaskine, så vi hælder hvedemel i flere omgange indtil
dejen er i orden. For at gøre dem en lille smule mere interessante putter vi
2-3 dl speltmel og durummel i.

Det slår vi op i nogle 200 g boller og sprayer dem med noget Babette, dvs.
sådan noget fedtstof på spray.

De hæver ½ times tid og ryger så i køleskabet, så de kan blive bagt dagen
efter. Inden de bages får de lige lov til at hæve ½ times tid mere.

Bollerne er udmærkede, men lidt kedelige, og det er desværre et krav at de
kan koldhæve, men mit spørgsmål er følgende:

Kan man på en nem måde gøre dem lidt mere spændende? Jeg tænke på at blande
noget i dejen eller evt. pensle dem med noget?

De er, i mine øjne, også lige en tand for grove.

Jeg kunne også tænke med at lave nogle af de bløde flade boller, hvor der fx
er tomat ovenpå eller spinat. Jeg aner ikke hvad de hedder, men af
tidsgrunde er det stadig et krav at de koldhæver og kan slås op på en
relativ nem måde.

Har gruppen nogen idéer?

På forhånd tak

Mark

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-11-04 20:09

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
> der fx er tomat ovenpå eller spinat. Jeg aner ikke hvad de hedder,
> men af tidsgrunde er det stadig et krav at de koldhæver og kan slås

Til den slags boller (kaldes normalt focaccia, selvom det egentlig er
misvisende) kan du med fordel kvitte halvdelen af gæren og sørge for at
bruge italiensk hvedemel (type 00) og durummel... F.eks. i forholdet 4/4 til
1/4. Det er rigeligt at de hæver i køleskabet.

Tomatsmattet smøres på inden bagning - eller evt. midt i sammen med et
ordenligt skvæt olivenolie.

Den bedste måde er dog at prøve sig frem. Men noget i denne retning burde
ikke gå helt galt. Pas på, der ikke er for meget olie i dejen. Olien skal
naturligvis være olivenolie - så får bollerne en mere "italiensk" smag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-11-04 10:11

Tak for svaret.

> [...]
> at bruge italiensk hvedemel (type 00) og durummel... F.eks. i
> forholdet 4/4 til 1/4. Det er rigeligt at de hæver i køleskabet.

Mener du ikke forholdet 3/4 til 1/4, ellers må du lige forklare.

> Tomatsmattet smøres på inden bagning - eller evt. midt i sammen med et
> ordenligt skvæt olivenolie.

Har du et forslag til til tomatsmattet? Skal man bruge det man putter på en
pizza f.eks.?

> [...]
> burde ikke gå helt galt. Pas på, der ikke er for meget olie i dejen.
> Olien skal naturligvis være olivenolie - så får bollerne en mere

Jeg prøver mig lidt frem. Tak for hjælpen.

Mark

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-11-04 10:54

Mark Thomas Gazel wrote:

> Mener du ikke forholdet 3/4 til 1/4, ellers må du lige forklare.

Jo, naturligvis

> Har du et forslag til til tomatsmattet? Skal man bruge det man putter
> på en pizza f.eks.?

Jeg ville selv bruge noget, der var en anelse tykkere. Purerede tomater uden
saft f.eks.

Måske en tomatpure af god kvalitet kan bruges.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-11-04 19:44

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> Har gruppen nogen idéer?

Som Kevin også er inde på: I bruger aaaalt for meget gær og for lidt tid på
hævningen.

--
-Jens B.