Fakturagebyr på grund af elektronisk faktu~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-11-04 08:23

Desværre har staten valgt at man skal sende elektroniske fakturaer til det
offentlige via det lukkede VANS-net istedet for internettet.

Det plejer at betyde 50-100 kr. pr. transaktion og der er kun 6 udbyderede
og 2 læs-ind centre på landsplan, så den helt store konkurrence forventes
ikke.

Hvad vil I gøre? Tænker I over om man skal indføre et fakturagebyr på
fakturaerne til det offentlige eller andre som måtte satse på elektronisk
fakturering.¨?

Carsten Overgaard

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-11-04 08:51

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Desværre har staten valgt at man skal sende elektroniske fakturaer til det
> offentlige via det lukkede VANS-net istedet for internettet.

Har nok noget med sikkerhed at gøre.

> Det plejer at betyde 50-100 kr. pr. transaktion og der er kun 6 udbyderede
> og 2 læs-ind centre på landsplan, så den helt store konkurrence forventes
> ikke.

For små virksomheder som min er det gratis at anvende et af de 2 "læs-ind
centre".
Når man besøger hjemmesiden for de 2 virksomheder, der er udpeget som
"læs-ind centre" undre jeg mig over at der overhovedet ingen information er
om at de *er* "læs-ind centre". Det skal nok blive "sjovt" når vi om 2,5
mdr. skal til at sende elektronisk faktura til det offentlige. Det virker
ikke særlig forberedt.

> Hvad vil I gøre? Tænker I over om man skal indføre et fakturagebyr på
> fakturaerne til det offentlige eller andre som måtte satse på elektronisk
> fakturering.¨?

I første omgang vil jeg anvende den gratis mulighed for at sende mine
fakturer til et "læs-ind centre". På sigt håber jeg at det bliver muligt at
sende fakturere direkte fra mit bogføringsprogram.
Et ekstra gebyr for offentlige virksomheder tror jeg ikke rigtig på. Det er
i forvejen næsten som en tyrkisk basar at handle med offentlige
institutioner, hvor der skal pruttes om prisen og forsøges at opnå specielle
rabatter.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 09:12

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> Når man besøger hjemmesiden for de 2 virksomheder, der er udpeget som
> "læs-ind centre" undre jeg mig over at der overhovedet ingen
information er
> om at de *er* "læs-ind centre".

Det står ellers tydeligt på begge sider i henh. menuen for oven (Data
Scanning) og i boksen til venstre (JWN).

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-11-04 09:19

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Det står ellers tydeligt på begge sider i henh. menuen for oven (Data
> Scanning) og i boksen til venstre (JWN).

Du har ret.
Jeg kunne ikke finde det på nogen af de 2 sider i sidste uge, da brevet fra
Økonomistyrelsen dumpede ind af brevsprækken

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-11-04 09:21

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i forvejen næsten som en tyrkisk basar at handle med offentlige
> institutioner, hvor der skal pruttes om prisen og forsøges at opnå

Et par familiemedlemmer driver et mindre firma og dem, som der er sværrest
at hive penge ud af, er faktisk kommunerne. En bestemt kommunal embedsmand
har sagt til dem at hvis de rykker hans kommune, så er det slut med at sælge
der. Han skulle nok bestemme, hvornår han havde lyst til at betale
regningerne. Så Ja - det er svært at handle med det offentlige. Hvis prisen
ikke er i bund, så presses likviditeten istedet, fordi at de indfører deres
egen betalingsfrist.

På min nuværende arbejdsplads er vi i den situation at vi præcis er for
store til at få ydelsen gratis. Jeg har programmeret i XAL til den store
guldmedalje, så vi kan sende en OIOXML baseret fil på grund af en
papirfaktura.

Men filen skal jo frem til modtageren og hvis det kommer til at koste et
større beløb end papirportoen, så skal disse ekstra omkostninger dækkes ind
på en eller anden måde. Jvf. Børsen er overskudsgraden i branchen 1-5, så
der er i forvejen ikke meget at give af.

Carsten Overgaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 08:59

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
> Hvad vil I gøre? Tænker I over om man skal indføre et fakturagebyr på
> fakturaerne til det offentlige eller andre som måtte satse på
elektronisk
> fakturering.¨?

Nu er disse Læs-Ind bureauer gratis at anvende, hvis éns firma har en
passende lille størrelse, så jeg regner ikke med at skulle betale for
det. Men ellers er svaret ja: Jeg ville have lagt det på regningen.

Mere info:
http://www.virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/DetOffentlige/Oekonomistyrelsen/LaesInd.aspx

hilsen
Uffe

Fra : O. Hansen

Dato : 24-11-04 11:19

> [...]
>
> Hvad vil I gøre? Tænker I over om man skal indføre et fakturagebyr på
> fakturaerne til det offentlige eller andre som måtte satse på elektronisk

Jeg sælger ikke længere til det offentlige. Jeg gider ikke længere at være
med i deres cirkus.
/Ove