Se ligge dette
Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 08:13

Faldt lige over denne artikel i Ekstra bladet:

HP

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-11-04 10:58

"B&H" <ingen> skrev i en meddelelse

> Faldt lige over denne artikel i Ekstra bladet:

Artiklen handler om, at "Sover du kun seks timer om natten, har du 23
procent risiko for at blive overvægtig. Nøjes du med fem timer, er der 50
procent risiko for overvægt, og sover du kun fire timer hver nat, er
risikoen for fedme oppe på 73 procent."

Meeen.... HVORFOR sover folk forskelligt?

Kan det hænge sammen med helt andre vaner, der måske spiller en større rolle
for vægten end det antal timer man sover. Sover man eksempelvis kun fire
timer hver nat, kunne det hænge sammen med en i øvrigt stresset og usund
livsstil.

Folk der sover "meget" gør det måske fordi de fysisk set er meget aktive (og
forbrænder energi) mens folk, der kun sover lidt, måske er knap så aktive.
Bare et vildt gæt på en mulig forklaring.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 11:29

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41a45cb2$0$13746$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> forbrænder energi) mens folk, der kun sover lidt, måske er knap så aktive.
> Bare et vildt gæt på en mulig forklaring.

Det tror jeg da at du har helt ret i. Det er nok ikke selve søvnen der får
kiloene til at rasle af (eller sætte sig på) men det nok nærmere grunden til
ens søvnmønster der gør det.

Mvh
HP

Fra : Jens Jensen

Dato : 24-11-04 13:07

> [...]
> forbrænder energi) mens folk, der kun sover lidt, måske er knap så aktive.
> Bare et vildt gæt på en mulig forklaring.

Eller folk der sover lidt, har mere tid til at spise? Jeg hører til typen,
der sover mellem 4-6 timer. Det betyder, at jeg ikke går i seng før end 1-3
stykker om natten. I disse nattetimer laver jeg ikke meget fysisk
udfoldelse, men kan da godt lige spise/drikke et eller andet

Fra : Tina

Dato : 06-12-04 16:31

jeg har det altså lige modsat jeg sover mellem 8-12 timer minimum 8 kl 22
tilter jeg simpelthen om på sofaen og orker ikke en dyt mere. Jeg vejer 25
kg for meget ca, så tror ikke man kan koble det sammen med manglende
nattesøvn

Tina

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-12-04 09:30

"Tina" <tije@tije.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilter jeg simpelthen om på sofaen og orker ikke en dyt mere. Jeg vejer 25
> kg for meget ca, så tror ikke man kan koble det sammen med manglende

Ja, sådan er vi jo allesammen forskellige Nu har jeg ikke selv læst
analysen, men med så mange overvægtige der efterhånden er i Danmark, så må
der være en del overvægtige blandt dem der sover meget, og bladt dem der
ikke sover så meget. Så kan vi drage vores egne konklussioner.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-12-04 11:08

Tina wrote:

> [...]
> 8 kl 22 tilter jeg simpelthen om på sofaen og orker ikke en dyt
> mere. Jeg vejer 25 kg for meget ca, så tror ikke man kan koble det

Var det et argument mod undersøgelsens konklusioner eller blot et
eksempel på at det ikke er alle der passer i statistikken?

Jeg har brugt lidt tid på at prøve at finde en artikel med hele
undersøgelsen, men det tætteste jeg har kunnet komme er et tosides
abstract: http://web.diabetes.org/naaso-04/SleepReleasefinal.pdf

Der står desværre ikke meget mere end der gør i Ekstra Bladet. Som både
artiklen, Lisbeth, B&H og Jens er inde på, er det ikke oplagt hvad
sammenhængen er.