Skal man deklarere fotoudstyr fra Danmark ~
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-11-04 19:15

Hvis man passerer grænsen mellem Danmark og Norge og medbringer en del prof.
fotoudstyr, skal det så angives nogen steder mht. evt. told? Risikerer man
at få problemer med at få det med ud af landet igen? Udstyret er købt i DK,
så i den henseende er der ikke nogen problemer. Da det er kostbart udstyr,
vil vi gerne være på den sikre side.

Håber der er nogen der kan give et par gode råd. Og gerne et sted hvor jeg
kan henvende mig vedr. evt. papirgang.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Michael

Dato : 23-11-04 22:32

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> vil vi gerne være på den sikre side.
>
> Håber der er nogen der kan give et par gode råd. Og gerne et sted hvor jeg

Prøv at spørge Told & Skat - http://toldskat.dk/

/michael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 24-11-04 09:23

"Michael" <michael-25@ofir.dk> skrev i melding

> Prøv at spørge Told & Skat - http://toldskat.dk/

Jeg har, når jeg har hatt med meg utstyr som tollfolkene kan mistenke blir
kjøpt i utlandet, laget en liste over utstyret med type og serienummer og så
er det enkelt å få et stempel på denne på utgående tollkontroll. En annen
sak er at jeg aldri har hatt bruk for denne dokumentasjonen....
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-11-04 11:16

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> er det enkelt å få et stempel på denne på utgående tollkontroll. En annen
> sak er at jeg aldri har hatt bruk for denne dokumentasjonen....
Hvis det skal være helt 100% rigtigt, skal man have et Carnet med. I 80'erne
og 90'erne kørte jeg en del til Norge med IT udstyr.
Selve carnet'et koster noget (svjh omkring 400 kr), og så skal der påføres
udstyrets navn, værdi, serienummer, osv. For hver grænseovergang (udenfor
EU) rives der en side ud, og der sættes et stempel på næste side
("indgangsstempel"). Og det hele skal være med hver gang, så man kan ikke
lade noget blive hjemme, eller erstatte det met noget andet.

Ekstremt bureaukratisk og dyrt.

Asles forslag er fint, men det er ikke helt nemt. Hvis du f.eks. tager
Norgesbåden fra København, er der ikke noget udgående toldkontrol. Så skal
du først op til din T&S region eller f.eks. den henne ved Nivå, og få et
stempel. Og hvis du undervejs i Norge taber et eller andet, og det opdages
ved den udgående toldkontrol, hænger du på importmomsen!

Hvis de nu var i EU, ville det være meget nemmere.

Nico

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-11-04 11:35

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ("indgangsstempel"). Og det hele skal være med hver gang, så man kan ikke
> lade noget blive hjemme, eller erstatte det met noget andet.

Hvem udsteder sådan et Carnet? Udstyret er pt. i Sverige og skal krydse
grænsen til Norge (Svinesund) i aften. Kan man få et Carnet med så kort
varsel? Hvis ikke, hvilke muligheder er der så?

Takker mange gange for hjælpen.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam
Lej GRATIS alle de DVD film du vil i 14 dage - www.digitarian.dk - gavekode:
12520

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-11-04 12:19

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvem udsteder sådan et Carnet? Udstyret er pt. i Sverige og skal krydse
> grænsen til Norge (Svinesund) i aften. Kan man få et Carnet med så kort
> varsel? Hvis ikke, hvilke muligheder er der så?

I Danmark er det Handelskammeret. De bor/boede i den gamle Børsbygning, ved
siden af Christiansborg.
For mig at se hjælper det ikke met et Carnet nu, da du ikke kan få et
udgangsstempel fra Danmark.

Her ville jeg bruge tips'et fra før, med en komplet liste incl. serienummer.
Tolderne på Svinesund er meget flinke.
Lav det så i 3 eksemplarer, 1 til dig selv, 1 til Svinesund og 1 til
udgangskontrol..
Udgangskontrol Sverige / Indgangskontrol Norge er samme sted (lige over
broen); samme sag på vej tilbage.

Der er dog en alternativ mulighed, som jeg benytter om søndagen (så er
Svinesund nærmest spærret pga indkøbsrejser).
Ved Hällevadsholm er der en vej der hedder 165. Den går direkte til grensen,
hvor den skifter navn til 22. Herfra kan du igen komme på E6. Her har jeg
endnu aldrig set toldkontrol.

Nico