Balaton Kør selv
Fra : Henrik Madsen

Dato : 17-05-01 20:39

Hej Alle.

Min samlever og jeg har tænkt os at tage på kør selv ferie til Balaton
søen, vi var der forrige år med svigerforældrene som har været der et
hav af gange.

Vi planlægger at bo på BalatonFüred camping og regner med at køre
omkring uge 26.

Spørgsmålet er så at ifølge Autoroute 2001 er der 1800 kilometer hvis
vi kører Danmark-Tyskland-Østrig-Ungarn.

Der er dog kun 1600 kilometer hvis vi kører
Danmark-Tyskland-Tjekkiet-Slovakiet-ungarn..

Er der nogen der har nogle gode/dårlige erfaringer med at køre gennem
Tjekkiet og Slovakiet.

De "skrøner" vi har hørt er at der skulle være falske politifolk
landevejsrøvere og utroligt dårlige veje der.

Grunden til at vi gerne vil køre den vej er dels fordi vi gerne vil
spare den tid/de penge det tager at køre de 200 kilometer og dels at
det efter min mening må være en flottere vej gennem de 2 lande end at
se den Tyske og Østrigske motorvej.

Nogle gode råd i den forbindelse ville være fint.

På forhånd tak

Henrik & Ulla

Fra : alexbo

Dato : 18-05-01 17:26

Henrik Madsen <hmadsen@fjern.vip.cybercity.dk> skrev

> [...]
>
> De "skrøner" vi har hørt er at der skulle være falske politifolk
> landevejsrøvere og utroligt dårlige veje der.

Vi, konen og jeg, kørte den rute sidste år og på et ? i denne NG gav
dette svar

citat
Hej, vi er netop kommet hjem derfra (søndag nat),vi kørte over
Tjekkiet, Slovakiet d. 3/6 der var
ingen ventetid ved grænserne, men vi kunne ved hjemkørsel, se mindre
køer sydpå ved grænserne, vi
blev rent faktisk på hjemturen stoppet af tolden i Tyskland fra
Tjekkiet med et karton cigaretter
for meget, det kostede 167 kr.
Toldreglerne er stort set ens overalt, på vej fra Ungarn til Slovakiet
blev vi spurgt om alkohol.
Du skal huske at i Tjekkeiet, Slovakiet, Ungarn skal du købe en Vignet
(mærke) inden du kører på
motorvejene, vi mødte et par der ikke vidste dette, det kostede 400
DM.
citat slut

Motorvejen i det tidligere DDR er godt slidt, og stykket mellem
Dresden-Prag er mindre landevej, men fra Prag til Budapest er ren
fornøjelse, et stuegulv at køre på.

mvh
Alex Christensen

Fra : PHK

Dato : 20-05-01 14:32

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjern.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> De "skrøner" vi har hørt er at der skulle være falske politifolk
> landevejsrøvere og utroligt dårlige veje der.

Falske politifolk hører Polen til. Så vidt jeg husker blev det omtalt i
sidste nummer af FDM`s motor.

Hvis du tager campingvogn med, så sørg for at få et grønt kort med til
campingvognen - så kan I undgå at blive bøffet ved grænseovergangene. Selv
om man ikke skal have det med, så er der visse "embedsmænd" der ser ekstra
betaling før de lader en passere. Dette er omtalt i Dansk Camping Unions
blad "Camping Fritid".

--
_
|_|

Fra : Søren Mathiesen

Dato : 22-05-01 06:46

Vi plejer at køre igennem Tyskland-Østrig osv via Kassel,men i år kører vi
fra, nord for Hamborg i retning Neumynster, via Berlin og derfra syd på
(stadig i Tyskland) den er 50 Km længere ,men du undgår Elb tunnelen og
Kassel bakker.
Mvh Søren Mathiesen
PHK <phk@esenet.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9ealpg$3bi$15@sunsite.dk...

Fra : Henrik Madsen

Dato : 24-05-01 19:41

On Tue, 22 May 2001 07:46:28 +0200, "Søren Mathiesen"
<bsradio@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>fra, nord for Hamborg i retning Neumynster, via Berlin og derfra syd på
>(stadig i Tyskland) den er 50 Km længere ,men du undgår Elb tunnelen og

Men hvis det er 50 kilometer længere end i plejer hvorfor så ikke køre
den vej vi har tænkt os at køre, den er knap 200 kilometer kortere end
turen gennem østrig.

Hvis du er interesseret så kan jeg få autoroute til at lave en
ruteplan som webside så kan jeg lægge den op et sted så du kan se den.

Henrik

Fra : Henrik Madsen

Dato : 24-05-01 19:39

On Sun, 20 May 2001 15:32:06 +0200, "PHK" <phk@esenet.dk> wrote:

> [...]
>betaling før de lader en passere. Dette er omtalt i Dansk Camping Unions

Vi har ikke campingvogn med, vi har bare et telt smidt ind bag i
dytten sammen med lidt fornødenheder og så er hun sikkert kvinde for
at fylde resten op med tøj til sig selv .-))

Jeg har allerede skaffet det grønne bevis til bilen så jeg skulle
velsagtens være dækket ind.

Henrik

Fra : Kim Offenberg

Dato : 30-05-01 12:07

Jeg har tidligere skrevet på et ligende indlæg her i NG
Vi har kørt derned i mange år, dog lidt nordligere, på en mindre og
mere hyggelig campingplads i Balaton Almadi ca. 30 Km fra Füred
normalt er der næsten, ½-1 time,ingen ventetid ved grænserne, men vi
har ved flere lejlighedder set og hørt om større
køer sydpå ved grænserne.
Pas på Tolderne, de er især slemme fra Tjekiet og ind i Tyskland .
Du skal huske at i Tjekkeiet, Slovakiet, skal du købe en Vignet
for at kunne køre på motorvejene, der findes flere typer, afhænging af
bilens motorstørrelse, samt periode som Vignetten skal gælde. Jeg
mener at der findes for 14 dage,1 måned og et år. Til Ungarn er det
ikke nødvendigt at kører på motorvejen til Balaton søen, du sparer kun
½-1 time. Husk at Vignetten skal købes inden du kører på
motorvejene, De koster ca. 100,- dkk. i Tjekiet og Slovakiet
Turen til Almadi er på ca. 1350 km via Gedser- Rostock, Berlin,
Dresden, Pragh, Bratislawa og så Balaton.
Et godt sted at stoppe er Melnic eller Veltrosy begge byer har
campingplads med hytter. Ligger ca 40 km FØR Pragh på/ved E55.

Motorvejen i det tidligere DDR er godt slidt, men bedst venstre om
Berlin.Stykket mellem Dresden-Prag er mindre landevej (E55) og godt
befærdet, hav tolmodighed og lad være med at lave harsaderet
overhalinger, det er der nok af dernede.
Motorvejen bliver god igen fra Pragh og ned.
Pas på med hastighedden der er en del kontroller. Overhold ALTID
overhaling forbudt skilte, og hastighedsnedsættelser ved vejarbejde.
Der står Politiet ofte.
Venligst
kro90@hotmail.com

mvh
Alex Christensen

Fra : JaTak Victor

Dato : 04-06-01 20:43

> [...]
> se den Tyske og Østrigske motorvej.
>
> Nogle gode råd i den forbindelse ville være fint.

Jeg har ofte kørt turen mellem Prag og Balaton i forbindelse med mit arbejde
for at besøge leverandører siden 1997. Kørslen er godt nok blevet foretaget
i lejet bil enten fra Prag eller Budapest, men jeg har aldrig oplevet
ubehagligheder, kun fået en fartbøde men det var min egen skyld for jeg
havde kørt for hurtigt. Så overhold fartgrænserne særligt i byer og ved
vejarbejde.
I CZ kan en politibetjent maks opkræve en bøde på 2000 CZK = 440 DKK på
stedet.
Sørg for at have de nødvendige papirer med og vignetter til motorvej.
En ting de andre ikke nævner er at der jo også er meget at spare på køb af
benzin i Tjekkiet den kostede i sidste uge ca. 26 CZK pr. liter = 5,60 DKK
så hvis man planlægger og tanker op i CZ begge veje i stedet for i Tyskland
så er der da mindst 200 DKK mere at gå ud at spise for hvilket jo næsten
rækker til 2 aftener for 2 personer.

Fra Prag til Brno og videre til Bratislava er motorvejen som i Tyskland
forholdsvis jævn.
Syd for Bratislava kommer et stykke ned til M1 (E60 / E75) i Ungarn som ikke
er færdig som motorvej, kun 1 spor i hver retning og 80 km/t
M1 i Ungarn er super, bedre end de fleste motorveje i DK eller Tyskland den
er utrolig jævn.

Ved Györ køres via vej 82 retning Veszprém dette er en almindelig landevej
med megen trafik men det er ikke så slemt bare man tager det med ro.

De fleste tankstationer langs motorvejene i både CZ og H er nye så
toiletterne er helt OK faktisk altid bedre end på mange tilsvarende i
Tyskland.

mvh
Karl Erik