Simpel backup til OS X?
Fra : nospam

Dato : 23-11-04 12:46

I de gode gamle dage brugte jeg og fruen OS 9. Og jeg gik med livrem og
seler.

Jeg havde et lille program, som hed SimpleBackup, og som kun kunne 1 ting:
Kopiere valgte mapper til en destination. Man lagde henvisninger til de
valgte mapper i samme mappe som programmet og så kopierede det alle valgte
ændrede dokumenter. Fidusen var, at det var idiotsikkert og rasende hurtigt
­ meget hurtigere end alm. Finder kopiering. Kunne lægges i luk-ned-emner ­
var gratis ­ og nemt at finde dokumenter i backup kopien, da det var
almindelige Findermapper.

Findes der noget ligeså enkelt til OS X ? Gerne med scheduler.

Mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 23-11-04 13:03

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> almindelige Findermapper.
>
> Findes der noget ligeså enkelt til OS X ? Gerne med scheduler.

Arkivsynkronisering kan vist hvad du efterspørger (og lidt til)

<http://www.mothsoft.dk/fs.html>

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 23-11-04 14:23

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Arkivsynkronisering kan vist hvad du efterspørger (og lidt til)
>
> <http://www.mothsoft.dk/fs.html>

Det ser altså super ud, nemt at gå til, men....

Jeg har strax prøvet det - backup af en mappe
til en tidligere backup mappe på anden disk.
(lavet med andet backup program)

Ved tryk på scan får man straks en oversigt over emner
der skal tilføjes/ændres.

Ved tryk på pileknappen skifter den fra synk til backup. Smart.
Det er dog med lidt bæven når man skal trykke på "Synkroniser"
her burde teksten skifte til backup. Der er jo lidt forskæl

Men alt gik i susunde fart, bortset fra nye 2 dokumenter som den ikke
kunne kopiere. De bliver fint nok vist i en liste med kommentarer.
Desværre er der ikke plads til al info her, f.eks:
Prøv at låse mappen eller selve dokumentet op eller tilføj -----------
Ja, mere kan kan man ikke se, tilføje hvad mon?
Dokumenterne er ikke låste eller skrivebeskyttet og ejes af "Mig".

mvh Kell

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 23-11-04 14:41

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> [...]
> Ja, mere kan kan man ikke se, tilføje hvad mon?
> Dokumenterne er ikke låste eller skrivebeskyttet og ejes af "Mig".

Den fulde tekst er:
prøv at låse den pågældende mappe eller emnet selv op, eller tilføj
skrivetilladelse til den pågældende mappes adgangstilladelser

Prøv at forøge dette Synkroniseringsfejlvindue ved at trække i nederste,
højre hjørne

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 23-11-04 20:02

> [...]
> skrivetilladelse til den pågældende mappes adgangstilladelser
>
> Prøv at forøge dette Synkroniseringsfejlvindue ved at trække i nederste,

Elementært - Tak.
Det var dog hele disken der skulle ignoreres for ejerskab -
så kopierede den.

Kell

Fra : nospam

Dato : 07-12-04 16:55

> Arkivsynkronisering kan vist hvad du efterspørger (og lidt til)

Jeg er ikke interesseret i "...og lidt til".
Jeg vil ikke skrive i terminalen.

Findes der ikke noget simpelt og gratis?

Kan man lave et script og kan det køre automatisk hver dag?

Mvh Mikael Kern

Fra : Steen Larsen

Dato : 07-12-04 20:08

In article <BDDB90D8.11EF5%nospam@kern.dk>, nospam <nospam@kern.dk>
wrote:

> Jeg er ikke interesseret i "...og lidt til".
> Jeg vil ikke skrive i terminalen.
>
> Findes der ikke noget simpelt og gratis?
>
> Kan man lave et script og kan det køre automatisk hver dag?
>

> Mvh Mikael Kern

Du kan installere Carbon Copy Cloner med psync (simpelt). I CCC kan man
lave periodiske backups som kører hver dag forudsat computeren kører på
det tidspunkt det er sat til.

Fra : Kell Christensen

Dato : 07-12-04 20:15

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg er ikke interesseret ...

Hej Mikael

Der er ikke noget med terminal her.
Prøv det nu - super nemt - som en Mac.

Kell

Fra : Erik Richard

Dato : 07-12-04 21:06

Hej Mikael

nospam wrote:

> Jeg er ikke interesseret i "...og lidt til".
> Jeg vil ikke skrive i terminalen.
>
> Findes der ikke noget simpelt og gratis?

Jo! RsyncX 2.1 - den er gratis

> Kan man lave et script og kan det køre automatisk hver dag?

RsyncX 2.1 ca. 600kb
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/422008/RsyncX_v2.1.tgz>.
Vælg 'afsender' og 'modtager' og klik på 'synchronize'. Du kan også
bruge træk og slip. - træk den fil, mappe eller disk, du vil lave backup
_fra_ til øverste grå felt og modtagerfil -mappe eller-disk til nederste
felt og tryk på 'Synchronize'. RsyncX kan også lave bootable backups,
hvis du ønsker det, men hvis du ikke ændrert noget bliver det blot std.
backup.

RsyncX 2.1 kan også downloades i en CD image version, som er bootable,
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/422012/RsyncXCD_v2.1.dmg.tgz>,
hvortil du kan installere forskellige hjælpeprogrammer, som Norton
Systemworks 3.0, DiskWarrior 3.0 og FileBuddy 8.x. Ved at brænde en
sådan CD får du mange muligheder for reparation og specialbackup.

RsyncX 2.1 har _1_ fejl, hvis man bruger den på den aktive startdisk.
Systemet logfiler bliver _ikke_ backup'et. Det gør de kun ved at bruge
RsyncX på den bootable disk.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard

Dato : 23-11-04 19:58

Hej Mikael

RsyncX 2.1, 616kb
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/422008/RsyncX_v2.1.tgz
RxyncX 2.1 Diskimage med bootable system, 175,1mb
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/422012/RsyncXCD_v2.1.dmg.tgz

RsyncX kan lave fuld bootable backups og ganske alm. backup,
synkronisering + m.m. - bl.a. også scheduling på bestemte tidspunkter, -
og det er freeware!

Det virker! Jeg har fx. lavet en 'backup' af min OS X disk til en anden
diskpartition på en helt anden disk. Den 'nye' virker 100& som et fuldt
OS X system.

mvh. Erik Richard