Bladlus i kirsebær
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-05-01 20:32

Jeg har et lille kirsebærtræ, som er hårdt ramt af bladlus. De sidste 2 år har jeg sprøjtet med gift (naturligvis kun når der ikke var blomster på træet), og i år har jeg indledt sæsonen på lignende vis med at sprøjte 2 gange.

Nu blomstrer træet, og jeg kan allerede se de første små grupper af lus. Om et par måneder er alle de nye skud fuldstændig dræbt af kolonier af lus.

Hjælp!

Er den eneste udvej at fælde træet ?

--
Posted from cicero1.cybercity.dk [212.242.40.4]

Fra : John Thordrup

Dato : 17-05-01 20:34

[...]

Svaret må være mariehøns, masser af mariehøns.

john

Fra : Erna Andersen

Dato : 17-05-01 21:23

Hej Jørn.

Hav tålmodighed, det er sandsynligvis en "børnesygdom".
Gnid bladlusene af med fingrene, spul med vand, og pas træet godt
med vand og lidt gødning, så det bliver så sundt som muligt.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-05-01 20:38

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jørn.
> ... spul med vand ..

Jeg har gode erfaringer med at spule et blommetræ med en krafttig, tynd
stråle. Anskaf en strålespids til formålet - kan fås i ethvert havecenter.
Det ser lidt voldsomt ud, men bladene skal nok blive siddende. Lusene dør
vel ikke af det, men bliver sprøjtet så langt væk, at de ikke finder
tilbage.
Da det er et lille træ du har, er opgaven overkommelig.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Aa. Worm

Dato : 18-05-01 19:02

Hej.
Hvordan har lusene påvirket træet? Hvis træet trives (vokser) pænt, -og der
kommer kirsebærbær på træet er det ikke så slemt. De fleste træer kan klare
overraskende store angreb af lus uden at tage skade, men unge træer er mere
sårbare.
Hvad har du sprøjtet med, -og hvor ofte?
Hvis træet ikke trives kan du spule det med koldt vand, eller sprøjte
jævnligt med mere eller mndre giftige midler . Hvis de relativt ugiftige
midler (insektsæbe, phyretrum) skal virke, skal du sprøjte en gang om ugen.
Sidst på vinteren kan du srpøjte med et "vintersprøjtemiddel", som er et
olie-produkt, der hæmmer (dræber?) overvintrende luse-æg.
Vh
Aase

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-01 21:18

On Thu, 17 May 2001 19:32:09 +0000 (UTC), ji@iteration.dk (Jørn Ibsen)
wrote:

>Er den eneste udvej at fælde træet ?

Sæt nogle mejsekasser/musvitkasser op rundt om i haven. Mejser
og/eller musvitter spiser bladlus, helt op til et par tusind pr dag
har jeg hørt...

Nåja, og så er det jo dejligt at sidde stille på sin havebænk og se
hvordan fuglene knokler for føden.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk