Sikker eBay betaling?
Fra : Studen

Dato : 23-11-04 01:27

Lige et natligt spørgsmål angående eBay. Jeg tænkte at nogle af Jer må have
prøvet at købe diverse stumper via eBay så lidt råd ønkes.

Jeg skal betale for nogle indkøb hvor sælger bor i USA (hmmm billigt) . Da
jeg allerede har haft en grim oplevelse med en tysker (jeg betalte han
sendte ikke varen) er jeg sgu blevet lidt nervøs for at blive screwed over
igen. Det er jo rimeligt let for sådan en fyr bare at hæve gysserne men lade
være med at sende varen.

Hvordan sikrer man sig imod det? Findes der ikke nogle "services", som går
ind som 3.part eller noget i den stil? Håber I kan hjælpe inden jeg smider
<2K ud af vinduet.

På forhånd tak

Studen

Fra : Mads Stetter

Dato : 23-11-04 07:12

Studen wrote:

> Hvordan sikrer man sig imod det? Findes der ikke nogle "services",
> som går ind som 3.part eller noget i den stil? Håber I kan hjælpe
> [...]

www.paypal.com er din ven! Det er en site lavet af ebay ebay koncernen. Jeg
har haft en handel som gik i vasken pga sælger ikke svarede, og der var
ingen prob med at få penge igen!

MVH Mads Stetter

Fra : anders majland

Dato : 23-11-04 08:13

> www.paypal.com er din ven! Det er en site lavet af ebay ebay koncernen

Måske lige at overdrive - men det er korrekt at de samarbejder ganske godt*
og de dækker op til et vist beløb hvis betalingen for ebay handlen foregår
via paypal - OG betalinger er registreret som en sådan. Dvs du skal enten gå
ind på paypal gennem ebat, eller også huske at indtaste oplysningerne fra
auktionen.

* Eller er de blevet til samme selskab ?
/A

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-11-04 09:13

anders majland wrote:

> [...]
> sådan. Dvs du skal enten gå ind på paypal gennem ebat, eller også
> huske at indtaste oplysningerne fra auktionen.

Ja, de forsikrer for mindst 500 USD. Ved enkelte verifiserede super-brugere
på ebay
er det op til 2000 USD! Det er vist langt rigeligt i de fleste tilfælde.

Og ja - Paypal virker med de mest kendte kreditkort. Men som "ny" derinde
har man 500 USD "trafik" til
rådighed. Kontoen kan dog opgarderes for knap 2 USD, men det er lidt
besværligt.

> * Eller er de blevet til samme selskab ?
> /A

Ellers arbejder de RIGTIG meget sammen..

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-11-04 09:22

anders majland wrote:

> [...]
> huske at indtaste oplysningerne fra auktionen.
>
> * Eller er de blevet til samme selskab ?

Ebay har købt PayPal for en rum tid siden. Man kan undres over at det først
er nu de prøver at integrere.

--
vh
Torben

Fra : Brian Larsen

Dato : 23-11-04 09:21

On Tue, 23 Nov 2004 08:13:15 +0100, anders majland wrote:

> [...]
> auktionen.
>
> * Eller er de blevet til samme selskab ?

Ja, ebay købte paypal.com

http://archives.cnn.com/2002/BUSINESS/07/08/ebay.paypal/

Ved at betale med et kreditkort igennem paypal, så er man vidst også
sikret så godt som man kan blive.

--
Brian Lund Larsen

// '75 Honda CB400F

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 23-11-04 11:44

"Studen" <studen@gmail.com> wrote in message

> Hvordan sikrer man sig imod det? Findes der ikke nogle "services", som går
> ind som 3.part eller noget i den stil? Håber I kan hjælpe inden jeg smider
> <2K ud af vinduet.

eBay anbefaler selv at man benytter en såkaldt "escrow" service. En escrow
service gør kort fortalt det, at de "låser" dine penge indtil du frigiver
dem til sælger (typisk når du har modtaget varen). De er altså en slags
mellemmand som sørger for at fortælle sælger, at pengene er indsat - men
beskytter dig hvis sælger aldrig sender dig varen.

eBay anbefaler selv at man bruger Escrow.com
(https://www.escrow.com/index.asp).

Jeg har ikke selv prøvet dem (mest fordi jeg kun har købt småting) men
benytter selv Western Union fordi de kræver legitimation ved udlevering af
pengene. Når man overfører angiver man modtagerens navn og adresse - som de
så skal vise dokumentation for når de henter pengene. Det giver - synes
jeg - en tilstrækkelig sikkerhed når man handler for småbeløb.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : MKS - 74

Dato : 23-11-04 12:33

On Tue, 23 Nov 2004 11:44:03 +0100, "Tony Lorentzen"
<spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>eBay anbefaler selv at man benytter en såkaldt "escrow" service.

Det er muligt, men en del af de mest underholdende svindelforsøg
finder sted via spoof-escrow sites/services, så her skal man virkelig
holde ører og øjne stive

> Det giver - synes
>jeg - en tilstrækkelig sikkerhed når man handler for småbeløb.

Jeg bruger Paypal (aldrig gået galt) - ganske god sikkerhed holdt op
imod hvad det koster (WU er alt for dyre), men alle betalingsmetoder
har sine fordele og ulemper, selv Paypal er der nogle der fører mindre
korstog imod ..

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Fra : Studen

Dato : 24-11-04 22:41

Ok, tak for jeres råd og erfaringer. Er egentlig også mest til det hersens
Paypal. Klart det letteste. Dog mener jeg kun de dækker eventuelle tab hvis
det er "markeret" på en eller anden måde ved sælgerens info!? Men så vidt
jeg ved er det en slags "visa-kort" betaling. Er der ikke noget med at man
med rimeligt stor sandsynelighed kan tilbagekræve/anullere sådan en
overførsel?

Hmm, der findes jo nok ikke nogen skudsikker løsning, men det er jo bare om
at gardere sig bedst muligt.

Tak!
Studen