Rødkål
Fra : Henrik

Dato : 23-11-04 00:44

Jeg så sådan en dejlig "klump" i dag, der nærmest skreg "Køb mig" ... så nu
sidder jeg og tænker på. hvad den kan bruges til ...ud over salat med æble
eller appelsin.

Forslag modtages med kyshånd

Henrik

Fra : /Ole

Dato : 23-11-04 01:51

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
> [...]
nu
> sidder jeg og tænker på. hvad den kan bruges til ...ud over salat med æble

Rå rødkål er genialt i kebab'er, durumruller, tortilla og hvad det altsammen
hedder.

Forleden havde jeg købt noget fladbrød, hvori jeg puttede salat, tomat,
agurk, løst ristet oksekød (med løg, hvidløg, paprika og lidt rødvin),
hvidløgsdressing, mozarella og så en god håndfuld rå rødkål... Det er
genialt, intet mindre...

/Ole

Fra : Jette

Dato : 23-11-04 10:25

Snit så fint eller groft man nu har lyst til og kog det med sukker, eddike,
salt og peber i ca. ½ time. Så køber du aldrig mere et glas færdigkogt
rødkål. Lav blot rigeligt, det kan fryses i passende portioner. m.v.h.Jette
Jensen
"

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-11-04 21:19

On Tue, 23 Nov 2004 00:44:05 +0100, Henrik <hallo_derude@hotmail.comXX>
wrote:

> [...]
> nu
> sidder jeg og tænker på. hvad den kan bruges til ...ud over salat med

Hej Henrik
Min opskrift på "Rødkål" som man især bruger som tilbehør til steg i
særdeleshed op imod jul.

750g rå fint snittet rødkål (ca. et halvt)
1 stort syrligt æble skrællet og skæret ud i små terninger.
1dl rød balsamikoeddike
1dl sukker
2dl ribssaft (ufortyndet)
3 spsk smør
1/2dl rød portvin
10 nelliker
1 stang kanel
Smelt smøret i en gryde. Vend kålen og æblet i smøret ind til det begynder
er blive mørt.
Herefter tilsættes resten af tingene og kålen koges under låg i ca 30-45
minuter.
Så er det kalr til servering. Det smager også fint koldt dagen efter. Men
jeg har endnu ikke testet holdbarheden. Det plejer ikke at få lov til at
blive gammelt her i huset.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"