Strygestål
Fra : Devast8or

Dato : 22-11-04 23:24

Hej med jer,

Jeg så for nylig i et katalog (Illums måske?) at de havde et strygestål og
en slibestav (el. noget i den stil), og af teksten så det ud til at
slibestaven kun var til at bruge en gang imellem, og strygestålet "til
hverdag". Jeg har altid troet at strygestålet brugtes til at slibe kniven
med når den var for sløv og så var det det (jeg anede ikke at der vr noget
der hed en slibestav).

Mit spørgsmål er så: Hvordan skal et strygestål bruges? Giver jeg kniven en
tur med det hver gang jeg skal bruge den, eller hvad?

Devast8or - forvirret

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-11-04 23:40

Devast8or wrote:

[...]
> Jeg har altid troet at strygestålet brugtes til at slibe kniven
> med når den var for sløv og så var det det

Et strygestål bruges til at holde kniven skarp. Er kniven direkte sløv,
skal der kraftigere sager til, som fx. en slibesten.

>(jeg anede ikke at der vr noget der hed en slibestav).

Heller ikke her.

> Hvordan skal et strygestål bruges? Giver jeg kniven en
> tur med det hver gang jeg skal bruge den, eller hvad?

Mjae... når den er knap så skarp som den plejer at være :-/ Altså efter
behov. Det kommer an på opgaverne du sætter kniven på.

--
Mvh. Lars

Fra : Michael

Dato : 23-11-04 09:25

Et strygestål bruges til (så vidt jeg har lært i hvert fald) til bl.a. at
ensrette magneterne i klingen, og sliber ikke i sig selv klingen.
Køber du dermed et diamantstål, f.eks. Global, bliver kniven decideret
slebet, og du undgår at skulle tage dine knive til en skærsliber.

Michael, Fyn
(husk at rette min mailadresse)

Fra : Henrik

Dato : 23-11-04 13:08

Man bruger et strygestål til at rette eggen på kniven, det vil sige at
"skæret altid vælter til en side og det retter du op med stryestålet.
Der skal andre midler til at slibe en kniv, og den med global stålet er vist
en and...

Mvh Henrik

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-11-04 17:27

Devast8or wrote:

> Mit spørgsmål er så: Hvordan skal et strygestål bruges? Giver jeg kniven en
> tur med det hver gang jeg skal bruge den, eller hvad?

Man bruger en slibesten eller lignende til at slibe en kniv som er
blevet sløv. Det kan man ikke med et strygestål.

Strygestål bruges "ofte", f.eks. inden hver gang man bruger kniven.
Formålet er at rette den mikroskopiske yderste kant af æggen op.

En kniv kan være slebet, men hvor æggen har lagt sig ned på grund af
brug. Den skal så rettes op med et strygestål. En kniv kan også være
sløv, men så skal den slibes.

Man bruger strygestålet ved at forsøge at "skære skiver" af strygestålet
på langs i en vinkel på ca. 20 grader. Man skal ikke bruge mange
kræfter, og det er vigtige at man stryger hele æggen. Den bageste del af
kniven kan f.eks. starte med at stryge mod toppen af stålet, mens men i
"skære skiver"-bevægelsen efterhånden får skiftet kontaktpunktet ned
langs æggen så man til sidst slipper med spidsen af kniven. Man skal
stryge kniven på begge sider. Ikke for meget, måske 4-8 gange på hver
side. Man bliver nemt hurtig til det.

/David