Oplysninger om kædestandarder
Fra : Jens Jessen

Dato : 22-11-04 19:38

Skulle der være nogen der lige kender en side om kædestandarder. Gerne både
japanske, tysk og gamle britisk standarder.
På forhånnd tak for hjælpen
Motor Press
V/Journalist Jens Jessen (DjF)
Skanderborgvej 140
DK 8660 Skanderborg
Tlf: DK + 8657 7201
Fax: DK + 8657 7204
Mobil: 2073 7471
E-mail jens.jessen@get2net.dk

Fra : Armand

Dato : 25-11-04 19:10

Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41a23237$0$24762$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Skulle der være nogen der lige kender en side om kædestandarder. Gerne
> både japanske, tysk og gamle britisk standarder.
> På forhånnd tak for hjælpen

Standarder? à størrelsesangivelser??

Mit pip omkring str.angivelser vil være som følger:
Den gode gamle standard der opgiver to tal i tommer for hhv. indvendig
bredde og afstand mellem nitterne (á f.eks: 5/8 X 3/8), kender jeg ikke
som national á forskellig jvf. de enkelte landes tomme-mål, der således
medfører en
manglende samhørighed på tværs af landegrænserne :-/
På et tidspunkt mens den engelske motorcykelindustri var dominerende(*) er
Renolds-kæder sikkert blevet toneangivende og dermed også deres
størrelses-angivelse, hvorefter at denne sikkert har været at regne for
engelske tommer

Tomme-opgivelsen lever forøvrigt stadig i bedste velgående:
På et tidspunkt har japanerne (á DID?) omlagt tommemålene til en talkode
der
i sin enkelthed omregner alle mål til /8" (ottende-dele tomme) og kun
angiver
antallet af disse. Den førnævnte 5/8" X 3/8" er således enkel at
demonstrere
omregningen ud fra: Den japanske betegnelse er ganske simpelt 5-3,0
(komma'et er en nødvendighed for at kunne indbefatte de dimensioner der
indeholder /16" (á:5/16" = 2,5/8")) => str: "530"!
530'eren er undervejs forsøgt indført som standard-størrelse, og har ved
den
lejlighed fået benævnelsen "50" hæftet på sig; men det er tilsyneladende
kun
DID der stadig hænger sig ved dén betegnelse!

Som altid når en standard forenkler eksisterende normer, vil den nye
standard med tiden udvikle sig hen imod større uigennemsigtighed. Således
designeres 1/2 X 5/16 -kæder f.eks. ikke med den logiske betegnelse 425,
men
derimod med: 428, hvilket jeg ikke er i stand til at argumentere nærmere
for!

(*)
På et tidspunkt var BSA's slogan "hver 3. motorcykel er en BSA", hvilket
er en dominans der på decimalen matcher Nokia's plads på
mobiltelefon-markedet i dag.
Utrolig at man kunne lade dét falde på gulvet

--
Armand.