Problem med at starte - fugt!!
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-11-04 17:46

Hey

Min Speedfight 2 har fået et tilbagevendende problem.

Den vil ikke starte i koldt og fugtigt vejr - hvis jeg endelig får den i
gang så skal jeg ikke så meget som tænke på at røre gashåndtaget for
så går den ud med det samme - hvilket den foriøvrigt også kan gøre
uden jeg rører det håndtag.

Hvis jeg er så heldig at få liv i den så den bliver i tomgang (er kun
muligt hvis den har stået i garage natten over) så kan jeg efter 5 min.
forsøge at trille derudaf men ikke med fuld gas for så cutter den totalt
for al gas og går ud. Hvis jeg når at slippe håndtaget så holder den
tomgangen men hvis jeg holder håndtaget i bund går den ud.

Efter nogle kilometer kan jeg så give fuld gas uden problemer og resten
af turen går uden problemer.

Anyhow problemet er noget elektrisk med fugt og det ved jeg da jeg i
sommers vaskede den i tomgang og kom til at plaske vand ind ved
blæserhjulet i højre side - samme symptomer som nu.

Følgende er afprøvet uden held:

1. Ny CDI
2. Ny tændspole.
3. Ny benzin, dvs. der er ikke vand i.
4. Karb. renset.
5. Sprit i benzin.
6. Nyt tændrør.
7. Nyt tændkabel i forbindelse med ny tændspole.
8. Nyt batteri.
9. Fugtfjerner på alt jeg kan komme i nærheden af.

Se klog mand ringer til Peugeot for at bestille en svinghjulsaftrækker da
jeg gætter på problemet er derinde bag det blæserhjul. Men ak nej
sådan en sælger de da ikke, men jeg er velkommen til at komme over med
scooteren "åh ja mens jeg husker det: Vi tager 490,- i timen for det!"
husker manden lige at sige til mig inden vi afslutter samtalen.

Jeg vil frygtelig gerne have fat i sådan en aftrækker - hvor fåes de?

Nogen som har et bud på lidt mere præcist hvad min scooter fejler?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Chipmand

Dato : 22-11-04 22:55

On Mon, 22 Nov 2004 17:46:21 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

Det ligner den bette fejl min scooter havde for et par uger siden.
Smed karboratorsprit i tanken og siden har problemet ikke været der.

Mvh
Chipmand

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-04 19:00

Chipmand wrote:
> [...]
>
> Det ligner den bette fejl min scooter havde for et par uger siden.
> Smed karboratorsprit i tanken og siden har problemet ikke været der.

Okay men som jeg skrev så er det ikke problemet med min da jeg jo netop
har afprøvet det

Anyhow - jeg prøvede i dag at starte den... uden held men med en masse
uforbrændt benzin i udstødningen til følge (føj det stinker).

Nå jeg tog min WD40 og tømte en halv dåse ind ved blæserhjulet hvor
svinghjulet også sidder - sådan ind i alle ender og kanter derinde hvor
jeg nu kunne få snablen ind.

Et enkelt tråd på kickstarteren og den sprang lystigt i gang!!

Som sagt - det er fugt. Nu skal det så laves permanent en gang for alle.

Hvor mon en svinghjulsaftrækker fåes henne?

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 25-11-04 22:59

> [...]
> Et enkelt tråd på kickstarteren og den sprang lystigt i gang!!
> Som sagt - det er fugt. Nu skal det så laves permanent en gang for alle.
----Blahblah----
Heya..
-Prøv med noget pronto ind i tændrørs hætten..

Hvis du stadig kører med illegalt cylinderkit så tjek også membranen..
Hvis du aldrig har skiftet den skulle du næsten prøve at investere i et par
nye plader til den..

Jeg havde engang noget af samme prob. den døde ved fuld gas, og det hjalp at
skifte de plader..
(Dette vil nok kun virke hvis du stadig kører med sjov cyllekit)

Hygge der..

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-04 13:19

Oliver Bruchhaus [6000] wrote:

> Heya..

Hey

> -Prøv med noget pronto ind i tændrørs hætten..

Virker ikke - har prøvet. Det kommer desværre inde fra det svinghjul.

> Jeg havde engang noget af samme prob. den døde ved fuld gas, og det hjalp
> at skifte de plader..

Problemet er at den ikke dør ved gas - den vil bare ikke starte. Da jeg
sprøjtede WD40 ind til svinghjulet sprang den igang som var det sommer.

Når jeg står og vasker den (scooteren altså) så har den også problemer hvis
jeg sprøjter vand derind.

> (Dette vil nok kun virke hvis du stadig kører med sjov cyllekit)

Det gør jeg 10kkm på samme sæt og den har ikke været åbnet endnu og der
er masser af kompression endnu. Nice.

Anyhow jeg har købt en aftrækker nu og når min ryg er ok igen så skal den
skilles ad - nu vil jeg fanme vide hvorfor den bøvler derinde bag

--
Martin L. Johansen
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henning Lund

Dato : 26-11-04 13:50

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det gør jeg 10kkm på samme sæt og den har ikke været åbnet endnu
> og der er masser af kompression endnu. Nice.

Hva er det for et sæt? Pænt antal km.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-04 14:48

Henning Lund wrote:

> Hva er det for et sæt? Pænt antal km.

Hebo cyllinder og Gianelli udstødning.

Jeg fik det på da den havde kørt 2200km og nu har den kørt 12300 ca.

--
Martin L. Johansen

Fra : Allan Riise

Dato : 26-11-04 15:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hebo cyllinder og Gianelli udstødning.
>
> Jeg fik det på da den havde kørt 2200km og nu har den kørt 12300 ca.

Af med dit svinghjul, gør ordentligt rent inde i ankerpladen og ledninger,
tændspoler, brug evt. en hårtørrer, der *skal* være *helt* tørt, ellers
lukker du fugten inde, og så, med lukkede platiner, et ikke for tykt lag
silicone fra en sprayflaske, og du er kørende igen, også i fugtugt vejr.
(Pas lidt på ved "Polerne" på spolerne)

--
Allan Riise
"Power is not revealed by striking hard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-04 16:55

Allan Riise wrote:

> Af med dit svinghjul,

Nemlig. Det var meningen jeg skulle lave det i dag, men min ryg sagde knæk i
morges så jeg har ligget brak hele dagen :-/

> gør ordentligt rent inde i ankerpladen og ledninger,
> tændspoler, brug evt. en hårtørrer, der *skal* være *helt* tørt, ellers
> lukker du fugten inde,

Jep - det bliver pinligt rengjort og tørret godt og grundigt.

> og så, med lukkede platiner, et ikke for tykt lag
> silicone fra en sprayflaske, og du er kørende igen, også i fugtugt vejr.

Det er også hvad jeg regner med men med mit held skal der måske mere til,
evt. ny stator eller lign - jeg håber det dog ikke.

Jeg husker tydeligt min scooters første vinter... uanset hvor koldt det var,
hvor regnende det var eller hvor tykt et lag sne der lå på den (den stod
ude dengang) så sprang den lystigt i gang.

Det var tider - jeg håber min mission kan bringe de gode tider tilbage igen.
Jeg kan ikke forestille mig det kan være andet når stort set alt andet er
afprøvet og mislykkedes samt min "test" viser der kommer derinde fra.

> (Pas lidt på ved "Polerne" på spolerne)

Det vil jeg have i mente - tak!

--
Martin L. Johansen

Fra : Henning Lund

Dato : 26-11-04 15:38

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hebo cyllinder og Gianelli udstødning.

Ok tak for oplysningen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-04 16:52

Henning Lund wrote:

> Ok tak for oplysningen.

Velbekomme. Dertil skal nævnes at jeg kører fuldsyntetisk olie og den får
ikke fuld gas før den er varm = med til at øge levetiden.

Jeg ved ikke hvor mange kilometer den har i sig endnu men hvis vi lige ser
bort fra fugten så starter den velvilligt ved et kort tryk på elstarten
uanset om den har stået i få timer eller en hel weekend over uden at have
været ude og køre.

Der er også masser af kompression endnu - den svarer igen på kickstarten og
jeg kan ikke sådan lige træde den ned med håndkraft - det kunne jeg godt da
den var lovlig.

--
Martin L. Johansen

Fra : Henning Lund

Dato : 26-11-04 17:40

Martin Johansen [6000] skrev:

> Velbekomme. Dertil skal nævnes at jeg kører fuldsyntetisk olie

Jeg er mere nysgerrig, hvilket mærke/pris?

Fra : Allan Riise

Dato : 26-11-04 17:52

Henning Lund wrote:

> Jeg er mere nysgerrig, hvilket mærke/pris?

Jeg bruger OK ca. 85.- pr. l.

Og da jeg bruger knap 2/3 % i forhold til biologisk olie, så jævner prisen
sig, så det er ca. det samme, som semi synt.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-11-04 12:07

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse
Og da jeg bruger knap 2/3 % i forhold til biologisk olie, så jævner prisen
Hvad er biologisk olie ?

JøN

Fra : Allan Riise

Dato : 28-11-04 12:16

Jørgen Nielsen wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Og da jeg bruger knap 2/3 % i forhold til biologisk olie, så jævner
> prisen Hvad er biologisk olie ?

Almindelig 2-Takts olie, som ikke er enten semi, eller fuldsyntetisk!

--
Allan Riise
"I know, you must be thinking for your selfe

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-04 12:54

In article <41a9b152$0$14261$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Jørgen Nielsen wrote:
> Hvad er biologisk olie ?

Døde dyr der har været under pres under jorden nogle tusinde år.
Man pumper det som regel op i Nordsøen, eller i en sandkasse sydpå.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-11-04 15:12

meddelelse news:slrncqjf2d.1he.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Døde dyr der har været under pres under jorden nogle tusinde år.
> Man pumper det som regel op i Nordsøen, eller i en sandkasse sydpå.

Kommer det op af samme huller som man pumper den mineralske olie op af?
JøN

Fra : Allan Riise

Dato : 28-11-04 15:41

Jørgen Nielsen wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse

> Kommer det op af samme huller som man pumper den mineralske olie op
> af?

Nej, det bliver lavet af f.eks. Raps og Bellis.

Syntetsik olie er, som navnet antyder, lavet syntetisk, af kemikalier i en
længere proces, som gør at de synteter man bruger, f.eks. har længere
"kæder" i olien, som gør at olien ikke "brækker" så nemt som bio olie, og så
kan man fremstille olier til et hav af forskellige udnyttelser, hver især
specielt skræddersyet til netop den opgave de skal bruges til.

Med Bio. olie, der måtte man ved at tilsætte andre stoffer i olien, f.eks.
harpiks, prøve at få så høj en udnyttelsegrad som muligt, men det når slet
ikke op på de resultater man kan få ved syntetiske olier.

Håber at dette svar var fyldestgørende nok?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-04 21:49

Henning Lund wrote:

> Jeg er mere nysgerrig, hvilket mærke/pris?

Spørg løs

Det svinger lidt men jeg køber altid hos T-Hansen (pga. prisen jeg ikke har
set matchet andre steder i byen), så jeg svinger lidt mellem Champion, Agip
og Bardahl afhængig af hvad der er på bud.

På bud 69,- og normalpris 89,-.

--
Martin L. Johansen

Fra : Henning Lund

Dato : 27-11-04 07:27

Martin Johansen [6000] skrev:

> På bud 69,- og normalpris 89,-.

OKi. Vi bruger Castrols´s Super TT olie som vi har fået til en literpris
på kr 81 ved at tage en 12 stk box.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-11-04 07:30

Henning Lund skrev:

> OKi. Vi bruger Castrols´s Super TT olie som vi har fået til en
> literpris på kr 81 ved at tage en 12 stk box.

Vrøvl, den hedder sq da TTS, den anden er den jeg bruger til min
motorsav

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-04 11:12

--
Martin L. Johansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-04 11:12

Henning Lund wrote:

> OKi. Vi bruger Castrols´s Super TT olie som vi har fået til en literpris
> på kr 81 ved at tage en 12 stk box.

Castrol er guld. En fin pris - er det hos Louis.de?

--
Martin L. Johansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-04 16:08

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nogen som har et bud på lidt mere præcist hvad min scooter fejler?

Ja... så blev den skilt ad i dag, gennemrenset for skidt og fugt samt
påsprayet siliconespray.

Den kunne ikke starte inden operationen og den sprang i gang efter
operationen MEN.. den kunne ikke tage gas.. samme symptomer som før. ØV ØV.

Jeg mistænker 3 dele (de eneste 3 der var bag skjoldet).

1. Svinghjulet
2. Statoren.
3. Den lille sorte boks (gætter på en form for platiner?)

Hvad er gruppens bud på hvad der mon er defekt der?

--
Martin L. Johansen

Fra : Allan Riise

Dato : 27-11-04 16:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> 2. Statoren.
> 3. Den lille sorte boks (gætter på en form for platiner?)
>
> Hvad er gruppens bud på hvad der mon er defekt der?

Prøv at tage dit luftfilter ud, og rens det!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-04 16:37

Allan Riise wrote:

> Prøv at tage dit luftfilter ud, og rens det!

Det er rent. Karburator ligeså.

Den kan godt tage gassen når den bliver tvunget op stille og roligt. Når den
så har været på fulde omdrejninger så kører den som normalt.

Men den skal ligesom hjælpes derop - dette kun i koldt og fugtigt vejr. Den
kan stå i en troperegn om sommeren uden der sker noget men hvis det er
koldt, dvs. under 7-8 grader så er problemet der.

--
Martin L. Johansen

Fra : Allan Riise

Dato : 27-11-04 17:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er rent. Karburator ligeså.

Og ikke vådt?

> Den kan godt tage gassen når den bliver tvunget op stille og roligt.
> Når den så har været på fulde omdrejninger så kører den som normalt.

Hmm.

> Men den skal ligesom hjælpes derop - dette kun i koldt og fugtigt
> vejr. Den kan stå i en troperegn om sommeren uden der sker noget men
> hvis det er koldt, dvs. under 7-8 grader så er problemet der.

Er det et problem du hele tiden har haft?
Hvis ja, så vil jeg næsten tro at din dyse er et nummer for lille.

Eller, har du glemt at komme karb. væske i? (Selvom jeg har svært ved at
forstå det, ved så forholdsvis høje grader, og med rensede dyser, PS. Du
brugte vel ikke trykluft til at rense din karb.?)

Ellers trækker den ordentligt, den er ikke sløv?
Virker nærmest som om at bremsen hænger kraftigt?

Hvis ja, at den virker lettere sløv, så vil jeg foreslå dig, da jeg jo har
læst at du har kørt 10K Km. uden at have skilt Cylle fra Top, eller rettere
omvendt, at skrue udstødningen af cylinderen og se om din udst. port skulle
være kokset til.
Hvis ja, så skal du tage cylinderen af, og, indefra, forsigtigt, med et
gammelt stemmejern, og/eller minisliber, rense porten helt ren, og nu du er
igen, pudse den helt spejlblank, så kan den klare længere tid, inden næste
rensning.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-04 17:07

Allan Riise wrote:

> Og ikke vådt?

Nope.

> Er det et problem du hele tiden har haft?

Nej det første år havde jeg ingen problemer overhovedet. Om det så var en
halv meter sne den var begravet i så sprang den igang.

> Hvis ja, så vil jeg næsten tro at din dyse er et nummer for lille.

Jeg ved jeg kører med for lille dyse nu men problemet var der også før med
både den korrekte samt en lidt for stor jeg prøvede med.

> Eller, har du glemt at komme karb. væske i? (Selvom jeg har svært ved at
> forstå det, ved så forholdsvis høje grader, og med rensede dyser, PS. Du
> brugte vel ikke trykluft til at rense din karb.?)

Jeg har sprit i men det hjælper ikke.

Ang. trykluft så har jeg ikke trykluft i garagen men den er før blevet
renset med trykluft uden problemer.

Burde det være et problem? Det gjorde vi altid på værkstedet når det skulle
laves scooter.

> Ellers trækker den ordentligt, den er ikke sløv?

Trækker som den skal.

> Virker nærmest som om at bremsen hænger kraftigt?

Nope - de er i perfekt stand.

> [...]
> læst at du har kørt 10K Km. uden at have skilt Cylle fra Top, eller
> rettere omvendt, at skrue udstødningen af cylinderen og se om din udst.

Det vil jeg lige prøve næste gang jeg kigger på det.

Det var en mulighed! Tak

--
Martin L. Johansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-04 15:29

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg mistænker 3 dele (de eneste 3 der var bag skjoldet).
>
> 1. Svinghjulet
> 2. Statoren.
> 3. Den lille sorte boks (gætter på en form for platiner?)

Efter samråd med Allan mistænker jeg faktisk noget helt andet nu... dysen.

Det første år var scooteren lovlig dvs. optimal dysning.

Andet år og nu på det tredie er den jo illegal og med for lille dyse... dvs.
jeg/vi tror den ikke kan tage omdrejninger da den får for meget choker til
en for lille dyse.

Det passer meget godt sammen med at når chokeren slår fra så er der ingen
problemer = efter den er blevet hjulpet op i omdrejninger.

Vil lige prøve i morgen med en større dyse og så melder jeg lige tilbage med
resultatet

--
Martin L. Johansen