Andet multimedie
bentjuul 3670
Uensartet opacity
Fra : Simon Jensen

Dato : 22-11-04 15:31

Hej

Jeg arbejder med at billede i Photoshop 7.0. Jeg vil gerne ændre
gennemsigtigheden på et layer, men ikke ensartet.
Jeg vil godt have at det bliver eksempelvis 80% gennemsigtigt i den
ene side og 0% i den anden.
Jeg har kigget lidt på om man mon skulle lege med gradient fills, men
jeg kan ikke rigitg finde noget der virker. Jeg vil jo i virkeligheden
gerne lave et gradient fill mellem layer og transparency. Den mulighed
har jeg vist ikke. Jeg kan vælge baggrundsfarve og transparency, men
det dur ikke.

Håber I forstår mit problem og én af jer har en løsning

Mvh

Simon

Fra : KNL DtP

Dato : 22-11-04 17:36

"Simon Jensen" <no_mis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg arbejder med at billede i Photoshop 7.0. Jeg vil gerne ændre
> gennemsigtigheden på et layer, men ikke ensartet.

Du har brug for en maske, der enten skjuler eller viser indholdet af det
aktuelle lag.

Stå på laget, vælg Layer > Add Layer Mask > Hide All

Nu forsvinder hele laget, men der er kommet et lille sort boks ud for ikonet
for laget under fanebladet Layers.

Ved at trykke på den sorte boks, kan du nu ændre den maske, som i øjeblikket
skjuler lagets indhold. Hvid viser og sort skjuler. Ved at lave et Gradient
Fill med en masse gråtoner fra sort til hvid, kan du lave en fin gradiering af
Opacity. Du kan også vælge en Brush i f.eks. 50% sort, og male med
halvgennemsigtighed.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anette Iversen

Dato : 22-11-04 17:46

On 22 Nov 2004 06:31:02 -0800, in dk.edb.grafik no_mis@hotmail.com
(Simon Jensen) wrote:

>Jeg arbejder med at billede i Photoshop 7.0. Jeg vil jo i virkeligheden
>gerne lave et gradient fill mellem layer og transparency.

Hej Simon
Efter hvad jeg kan forstå på dig - skal du lave en layer mask på dit
billede i.e.

- vælg dit billede i layer paletten

- nede i bunden af layer paletten trykker du på det ikon, der er
firkantet med en cirkel indeni. Så har du en layer mask ved siden af
dit billede.

- Vælg gradient værktøjet og et hvidt til sort gradient (hvidt er 100%
sort er transparent.

- Træk gradient - og du skulle være færdig.

Håber du kan bruge det til noget.

// Anette