Skærme
Fijala 3554
tft-skærme til dtp-arbejde?
Fra : Peter T.

Dato : 22-11-04 09:54

Jeg skal have købt to stk. tft-skærme primært til DtP-arbejde (dual-setup).
Men da pengene ikke vokser ind i himlen hos mig, skal de være billige
(maks. 3000 kr stykket - måske en anelse mere).

Min krav er: 1280x1024 pixel og 17 tommer.

Så jeg har brug for et par gode råd.

De kommer til at stå et sted, hvor der nok vil være inddirekte sollys i
baggrunden, så jeg skal vel gå efter et candela-tal højere end 250 eller
hvad?

Responstiden er vel ikke supervigtig i dtp-sammenhæng, når jeg ikke spiller
andet end starcraft et par gange om ugen?

Og hvad med kontrastforholdet?

Til sidst; jeg overvejer også at investere i en Spider til ICC-profil-
justering. Er tft-skærme i det ønskede prisleje uduelige eller okay til
DtP-arbejde, når jeg smider en spider på dem?

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : Palle

Dato : 22-11-04 12:42

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> (maks. 3000 kr stykket - måske en anelse mere).
>
> Min krav er: 1280x1024 pixel og 17 tommer.

Sørg for at købe skærme, du kan dreje 90 grader. Særdeles praktisk til DtP.

Fra : Peter T.

Dato : 24-11-04 08:54

Palle leverede følgende historie fra de varme lande:

> Sørg for at købe skærme, du kan dreje 90 grader. Særdeles praktisk til
> DtP.

Naturligvis. Det havde jeg ikke lige tænkt på. :) Men det at de kan
drejes om deres egen akse, har det ikke et bestemt begreb? Pivot eller
noget?

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 25-11-04 17:19

> Naturligvis. Det havde jeg ikke lige tænkt på. :) Men det at de kan
> drejes om deres egen akse, har det ikke et bestemt begreb? Pivot eller
> noget?

Jo, pivot.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-11-04 18:56

Peter T. skrev:

> Min krav er: 1280x1024 pixel og 17 tommer.

For lille til DTP-arbejde efter min mening, eller har du en
anden skærm til paletterne?

> De kommer til at stå et sted, hvor der nok vil være inddirekte
> sollys i baggrunden, så jeg skal vel gå efter et candela-tal
> højere end 250 eller hvad?

Jo højere tal, jo mere urealistisk kontrastrigt vil dit skærm-
billede komme til at se ud sammenlignet med det printede eller
trykte output. De fleste som arbejder seriøst med DTP, eller
i det mindste med seriøs billedbehandling, fortrækker at køre
skærmens candela-tal (lysstyrken eller luminansen om man vil)
ned frem for op, for netop at få skærmen til at vise et mere
realistisk billede.

Godt nok er fladskærmenes styrke, at man ikke længere behøver
at bo i en grotte for at få et pålideligt billede, men måske
ville det være en fordel at placere skærmen et andet sted(?).

> Responstiden er vel ikke supervigtig i dtp-sammenhæng, når jeg
> ikke spiller andet end starcraft et par gange om ugen?

Nej.

> Og hvad med kontrastforholdet?

Svagheden ved mange fladskærme og specielt lavprisskærmene er,
at de har et ret højt kontrastforhold (altså afstanden fra helt
sort til helt hvid), men den sorte virker grå og den hvide
skærer i øjnene. De dyrere fladskærme rettet mod prof. brug har
som regel en dybere sort og en mere moderat hvid, hvilket jo så
samtidig også resulterer i et lavere kontrastforhold.

Jeg har altid ment at min Viewsonic VP201s har en rimelig dyb
sort, men efter at have siddet ved et Apple 23" Studio Display
de sidste par måneder, er min Viewsonic kommet til kort. Dens
sorteste sorte virker nu nærmest grå sammenlignet med Apple-
skærmen. :o

> Til sidst; jeg overvejer også at investere i en Spider til
> ICC-profil- justering. Er tft-skærme i det ønskede prisleje
> uduelige eller okay til DtP-arbejde, når jeg smider en spider
> på dem?

Mange lavpris-fladskærme er nærmest umulige at få kalibreret
bare nogenlunde fornuftigt. Et gråtoneforløb kan have alle
regnbuens farver og de forskellige trin i gråtoneforløbet kan
være meget tydelige, trods det at de burde flyde sammen til et
jævnt forløb. Det varierer dog meget fra skærm til skærm, så
det er farligt at generalisere. Se skærmen i funktion først
eller køb den over nettet, så du har mulighed for at sende den
retur, hvis du ikke er tilfreds.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 25-11-04 23:26

Thomas G. Madsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> For lille til DTP-arbejde efter min mening, eller har du en
> anden skærm til paletterne?

Planen er to fladskærme i dual-setup, hvor jeg nu har to CRT-skærme af
svingende kvalitet og alder. Jeg vil skifte de 2 CRT ud med TFT primært
pga. strømbesparelsen og at de ikke skal kalibreres så ofte. Pt.
kalibrerer jeg min ene CRT 1-2 gange ugentligt med Adobe Gamma, da den er
slidt i bund.

> Jo højere tal, jo mere urealistisk kontrastrigt vil dit skærm-
> billede komme til at se ud sammenlignet med det printede eller
> trykte output.

Det var også min første tanke. Men dvs. et cd-tal på 250 er fint?

> Svagheden ved mange fladskærme og specielt lavprisskærmene er,
> at de har et ret højt kontrastforhold (altså afstanden fra helt
[snip]

Aha!

> [...]
> de sidste par måneder, er min Viewsonic kommet til kort. Dens
> sorteste sorte virker nu nærmest grå sammenlignet med Apple-

Heldige rad. Gid det var mig. :)

> [...]
> regnbuens farver og de forskellige trin i gråtoneforløbet kan
> være meget tydelige, trods det at de burde flyde sammen til et

Det var det jeg frygtede.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-11-04 23:54

Peter T. skrev:

> Det var også min første tanke. Men dvs. et cd-tal på 250 er
> fint?

Ja, det er meget fint endda. Min TFT er også på 250 på papiret,
men reelt er den kun på omkring 220, som jeg har valgt at køre
ned på 150 cd/m². Det giver det mest naturlige billede uden at
gå alt for meget ud over farvegengivelsen, men det svinger vist
også fra TFT til TFT. Nogle TFT-skærme kan ikke tåle at blive
justeret ret meget væk fra fabriksindstillingen, da de vælter
totalt i farvegengivelsen.

Mange vælger endda at køre dem endnu længere ned, så de bedre
matcher CRT-skærmene. Altså omkring de 100-120 cd/m², men det
er mest i de tilfælde, hvor man ønsker at gå fra CRT til TFT
uden at give brugeren det helt store chok, for det er ret svært
at vænne sig til en TFT med 250 cd/m² eller måske endda mere,
hvis man er vant til en CRT på 80-95 cd/m² (eller mindre, hvis
den er godt slidt). Det er dog kun vist de meget dyre TFT'er
fra Eizo (ColorEdge-serien), som kan tåle at blive kørt så langt
ned (fordi de er de eneste skærme på markedet med 10-bit gamma
korrektion).

[Apple 23" Studio Display]
> Heldige rad. Gid det var mig. :)

Det er på jobbet de har købt dem, og jeg bliver mere og mere vild
med den skærm og overvejer selv at købe en engang. Det ærgrer mig
bare, at der ikke er mulighed for at justere på hver enkelt farve,
men fabriksindstillingerne er så gode, at jeg er meget fristet til
at købe en alligevel. Designet på de nyeste med G5-look i børstet
aluminium, er jo heller ikke just grim, efter min mening.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 26-11-04 10:33

Thomas G. Madsen leverede følgende historie fra de varme lande:

[snip]

Tak for de gode råd, Thomas. :)

Kender du til sites på nettet, hvor der testes skærme af prof. kvalitet i
stil med feks. www.dpreview.com, der kun tester gode kameraer og holder
snitterne fra feks Medion-kameraer?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-11-04 16:16

Peter T. skrev:

> Tak for de gode råd, Thomas. :)

Velbekomme.

> Kender du til sites på nettet, hvor der testes skærme af prof.
> kvalitet i stil med feks. www.dpreview.com, der kun tester
> gode kameraer og holder snitterne fra feks Medion-kameraer?

Nej desværre, men hvis du ramler ind i sådan en side, må du
gerne sige til.

--
Hilsen
Madsen