kristendom
Fra : Brian Knudsen

Dato : 21-11-04 23:30

Hej alle ng...

Jeg faldt over denne gruppe, og blev lidt nysgerrig efter at se hvilket type
folk der debattere i denne gruppe.
Jeg vil ikke selv kalde mig vildt kristent, jeg har ikke læst i biblen siden
9 klasse, røre den ikke og omtaler den ikke for andre, mit kors hænger på
væggen.
Herudover skal de sige at jeg har gået på en kristen friskole fra 5 - 9
klasse, er ikke indremissionsk
Jeg ville gerne høre hvad jeres forhold er til den kristne religion og hvor
meget i går op i den.. fylder den hele jeres hverdag og hvad får i ud af
den?
Ville helst høre fra folk som ikke har tilhørsforhold til indremission eller
ligende, men nærmere "normale" danskere.
/brislingf

Fra : news.tele2.dk

Dato : 21-11-04 23:36

"Brian Knudsen" <brislingf@hotmail.com.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ville helst høre fra folk som ikke har tilhørsforhold til indremission
> eller ligende, men nærmere "normale" danskere.

religion er føde for fattige
religion er ikke for venlig mennesker
religion er kanonføde for politikere

da du har været i kristen friskole må jeg antage du er forsøgt hjernevaske

meld dig ud af folkekirken og andre kirkesamfund

meld din præst til politiet hvis du mener han har påstået helbredelse eller
taget dine penge

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-11-04 01:23

"Brian Knudsen" <brislingf@hotmail.com.com> mælte sligt:

>Jeg faldt over denne gruppe, og blev lidt nysgerrig efter at se hvilket type
>folk der debattere i denne gruppe.

Hejsa Brian

Det nemmeste er nok bare at læse lidt i gruppen, evt. at gå tilbage via
Google Groups og læse nogle af de gamle indlæg. Men kanhænde at folk er
villige til at skrive et par linier om dem selv i denne tråd.

Jeg kan da selv lægge ud:
Jeg er 25 år og læser religionsvidenskab ved Århus Universitet. Jeg er
ikke kristen, eller i det hele taget religiøs i nogen konventionel
forstand, men var det en overgang, da jeg gik i gymnasiet. Når jeg
deltager her i gruppen skyldes det, at jeg finder fænomenet religion,
herunder ikke mindst kristendommen, meget interessant. Dertil
interesserer jeg mig for en del sprog, herunder særligt hebræisk, som
det gamle testamente jo er skrevet på.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Med kristendommens komme blev med et slag alle menneskets åndelige
hjælpere fredløse. Den sorte præst uddrev med held ånden af verden,

Fra : Brian Knudsen

Dato : 22-11-04 20:44

hmm lyder interressant, de gamle skrifter indeholder en del sandhed i det
samfund de var skrevet til.
Samfundsvidenskab, hvad indebære det egentligt?? sidder i og analysere på
hvad alle de mange ældre religioner har medført af viden og samfundsgrundlag
eller hvad?
"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:53c2q05blkogciju44ngskpt91nfrfs9s5@4ax.com...

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-11-04 23:08

> [...]

>hvad alle de mange ældre religioner har medført af viden og samfundsgrundlag

Religionsvidenskab, ikke samfundsvidenskab. Det er det akademiske
studium af religion, såvel fænomenet som sådan som de forskellige
historiske religioner. Religionsvidenskaben kan vel anskues som en art
antropologi/etnografi, blot med et mere snævert sigte og en lidt anden
tradition. Religionsvidenskaben inddrager både historie, filosofi,
sociologi, psykologi og sprogvidenskab til at belyse forskellige
aspekter af fænomenet religion og de forskellige religioner.

Du kan læse lidt mere om studiet her:
<http://www.teo.au.dk/html/uddannelse/Religionsvidenskab/religionsvidenskab_intro.htm>

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"How useful is the spork!"

Fra : TBC

Dato : 22-11-04 04:04

"Brian Knudsen" <brislingf@hotmail.com.com> skrev i en meddelelse

> Ville helst høre fra folk som ikke har tilhørsforhold til indremission
> eller ligende, men nærmere "normale" danskere.

Jeg troede bare du ville høre om *hvem* der deltager i gruppen, uanset hvem
du så betragter som "normale" danskere eller ej.

Jeg har været lidt med i gruppen igennem et stykke tid, sådan lidt on & off.
Mit indtryk er at der er mange forskellige med i gruppen: Alt fra ateister
og "normale" folkekirkefolk, til mormoner, folk med tilknytning til diverse
frikirker, (nogle mere karismatiske end andre), folk med tilknytning til
katolicismen, folk med tilknytning til Jehovas Vidner, folk med tilknytning
til syvende dags adventisterne, og sågar fra tid til anden folk med
tilknytning til Jødedommen eller buddisme, for at nævne de retninger jeg
umiddelbart kan huske og associere til som værende "repræsenterede" i støre
eller mindre grad i gruppen.

Selv er min nærmeste religiøse tilknytning til Jehovas Vidner, hvis man
tænker i religiøse grupper, selv om det retfærdigvis i forhold til dem skal
siges at jeg ikke selv er hverken et aktivt eller døbt Jehovas vidne, og som
slet ikke et rigtigt Jehovas Vidne, ifølge Jehovas Vidners antagelse.

Selv om jeg er opvokset i en relativt religiøst hjem, hører det paradoksalt
nok med at min egen religiøse konsolidering i særlig grad skete i
forbindelse med at jeg på et tidspunkt eksperimenterede en med LSD i min
private søgen efter verificering af eksistensen af åndelige domæner. If you
believe in the light, it is because of obscurity; If you believe in joy, it
is because of sadness; And if you believe in god--it is because of the
devil, som Enigma har omskrevet Father X (Church of Notre Dame, Paris). Det
har jeg så godt nok ikke kunne bruge til noget der kunne bringe mig videre i
nogen specifik eller særlig grad, men det stadfæstede om ikke andet min tro
og overbevisning om åndelige eksistenser, i en sådan grad at jeg ikke
længere er i stand til at afvise det, hvis jeg skal være ærlig over for mig
selv (hvilket ellers ville være nemmest og på nogle måder "rarest" for mig,
i forhold til de "krav" min tro stiller, og den bedømmelse jeg må give mig
selv).

I dag er jeg dog glad og taknemmelig for de værdier min tro har givet mig,
og opøver hos mig (Galaterne 5:22-24), selv om jeg langt fra er blevet noget
særligt frelst forbillede i nogen forstand, men blot en elendig synder. Man
kan sige at jeg langt fra er alt hvad jeg aspirerer til at være, men jeg dog
er blevet mere end jeg ville have været uden at prøve. ...Og det kan jeg
jo kun glædes over.

Af fællestræk for folk i gruppen er nok at de fleste har stor interesse for
religion, og nogle også især særlig stor interesse i bibelen. Deltagerne har
ofte stærke meninger om-, og for deres religion, andre har stærke følelser
imod bestemte religioner, eller bare religion i det hele taget.

Håber det gav dig et indtryk af mig og ikke mindst gruppen du kunne bruge.
Men som Rasmus siger er det bedste nok bare at læse lidt selv i gruppen. Det
er også forskelligt fra tid til anden, hvem der er særligt aktive.

TBC

Fra : Brian Knudsen

Dato : 22-11-04 20:49

hejsa..
lyder interressant, jeg har fundet ud af at folk kan have stærke følelser
for deres religion og respekterere og acceptere at folk kan have en anden
tro.
Mine forældre har dog aldrig givet mig kristent opdragelse, men holdt fast i
at besøge kirken d. 24.
Kender en del med forskellig tro så som pinsekirken, jehovas vidner, og har
altid gerne ville lærer mere om de andre religioner uden at skulle kvæles i
dem..
/Brian Knudsen