Licitation af rengøring
Fra : BT

Dato : 21-11-04 22:08

Hejsa..

Er der nogen som her i gruppen som har styr på Licitation.

Sagen er den, at der hvor min kone arbejder, skal deres rengøring udbydes i
Licitation.
Jeg går så i tankerne med, at starte et rengøringselskab op og så byde på
det..

Men spørgsmålet er bare, hvad skal der stå i sådan et bud, som skal
fremsendes til udbyderen. Her tænker jeg på, om der er en bestemt måde at
gøre det på.
Håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt igang

/Brian

Fra : Nico de Jong

Dato : 22-11-04 07:06

"BT" <et@eller.andet> skrev i en meddelelse
> Hejsa..
>
> Er der nogen som her i gruppen som har styr på Licitation.

Jeg har erfaring i EU licitation. Hvis man regner med at licitationsbeløbet
kommer over 1,6 million (varierer lidt alt efter om det er bygge og anlæg,
IT, eller andet), _skal_ udbuddet i licitation. Ellers _kan_ det.
Hvis det er det du har brug for, skal jeg gerne skrive lidt om mine
erfaringer.

Nico

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-11-04 09:12

In news:41a103b5$0$86975$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
BT <et@eller.andet> wrote:
> [...]
> måde at gøre det på.
> Håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt igang

Jeg vil formode, at når du har stiftet rengøringsselskabet, kan få
tilsendt udbuds materialet fra licitationsudbyderen. Når du så har
modtaget materialet, og fået klarlagt hvad opgaven går ud på, regner du
på tingene, og skriver et tilbud..

I tilbudet bør der stå:

Sted og datoen, tilbudets gyldighed (hvor længe dit tilbud gælder),
leveringsbetingelser - forbehold, specificer hvad det præcis er du
tilbyder, alternativt: (Hermed tilbydes rengøring, iflg.
udbudsmateriale)
pris (husk at angive at det er ex. moms, alternativt skriv pris m. moms,
samt moms satsen)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Nico de Jong

Dato : 22-11-04 10:42

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev >
> [...]
> udbudsmateriale)
> pris (husk at angive at det er ex. moms, alternativt skriv pris m. moms,

Det er en sandhed med en del modifikationer.
Nu er min erfaring jo i EU udbud indenfor IT.

EU udbud kan man finde i EU-tidende,
http://ted.publications.eu.int/official/Exec?Template=TED/home&DataFlow=XMLR
ead.dfl&Path=staticDefault.xml&Lang=DA

Her står en hel masse ting der skal opfyldes inden man overhoved kan afgive
et tilbud, der kan f.eks. være krav om dokumentation af sammenlignelige
opgaver, flere års regnskaber, dokumentation at man ikke skylder i moms,
skat og sociale udgifter, og meget mere.
Der vil også blive skrevet hvor længe man skal stå ved sit tilbud, om
varianter kommer i betragtning, osv. Der er altså ikke ret meget jeg er
enig i, bortset fra det med pris og moms.
Først når alt det er på plads, får man det egentlige udbudsmateriale, og
først _derefter_ kan man påbegynde sit egentlige bud.

Nico

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-11-04 11:37

In news:4viod.5566$Nh6.2756@news.get2net.dk,
Nico de Jong <nico@farumdata.dk> wrote:

> Her står en hel masse ting der skal opfyldes inden man overhoved kan
> afgive et tilbud,

Min pointe var, at Brian, ikke behøvede bekymre sig så stort om, _hvad_
han skulle skrive i sit tilbud. før han så udbudsmaterialet. Bemærk i
øvrigt, at jeg indledningsvist skrev "Jeg vil formode"

Fra : Nico de Jong

Dato : 22-11-04 12:12

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41a1c152$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Min pointe var, at Brian, ikke behøvede bekymre sig så stort om, _hvad_
> han skulle skrive i sit tilbud. før han så udbudsmaterialet. Bemærk i
> øvrigt, at jeg indledningsvist skrev "Jeg vil formode"

Ja, den pointe kan jeg kun give dig ret i.
Nico

Fra : BT

Dato : 24-11-04 16:42

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> meddelelse news:41a1c152$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, den pointe kan jeg kun give dig ret i.

Jeg vil da gerne takker de indlæg der har været indtil nu..
Har samtidigt et spørgsmål mere, i forbindelse med, licitation.

Jeg har fået af vide, at man skal kunne stille med en bankgaranti, til bla.
lønnen til personlanet..
Kan det være rigtig..

/Brian

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-11-04 17:35

In news:41a4abb4$0$86958$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
BT <et@eller.andet> wrote:

> Jeg har fået af vide, at man skal kunne stille med en bankgaranti,
> til bla. lønnen til personlanet..
> Kan det være rigtig..

Hvem stiller det krav?

Lønmodtagernes garantifond, skal da ikke give overskud hele tiden

Fra : Zacho

Dato : 25-11-04 19:39

> Hvem stiller det krav?

Det står i AB92

Fra : BT

Dato : 25-11-04 20:45

"Zacho" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse

> Det står i AB92

Ja nu bliver jeg så nysgerrig.. Hvad er AB92??

/Brian

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-11-04 14:07

In news:41a63634$0$56344$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
BT <et@eller.andet> wrote:

> Ja nu bliver jeg så nysgerrig.. Hvad er AB92??

Google er din ven..

Men AB 92, er handels og leveringsbetingelser for Byge og Anlæg..
B§6 må være den paragraf, der henvises til.

Fra : BT

Dato : 26-11-04 17:33

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41a72a58$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Google er din ven..
>
> Men AB 92, er handels og leveringsbetingelser for Byge og Anlæg..
> B§6 må være den paragraf, der henvises til.

> [...]

Ja ok..
Nu var det ikke lige Bygge og Anlæg, jeg skulle give bud på.
Ved ikke om jeg har skrevet det tidligere, men der er rengøring jeg tænker
at give et bud på..
Der kan jeg da ikke se, at man skulle kræve den samme økonomisk sikkerhed

/Brian

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-11-04 18:12

In news:41a75abc$0$56322$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
BT <et@eller.andet> wrote:

> [...]
> tænker at give et bud på..
> Der kan jeg da ikke se, at man skulle kræve den samme økonomisk

Jeg ved ikke hvorfor Zacho, blander AB92 ind i sagen..
kun kan jeg se at det fremgår af AB92.

I mit virke benytter jeg mine egne salgs- og leveringsbetingelser + NL92
NL92 er en pendant til AB92, men for maskiner, mekanisk, teknisk og
elektrisk udstyr.
NL92, stiller ingen økonomiske krav i den retning som AB92 §6 gør.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-11-04 18:15

BT <et@eller.andet> wrote:
> [...]
> tænker at give et bud på..
> Der kan jeg da ikke se, at man skulle kræve den samme økonomisk

Næe, men du skrev i dit forrige indlæg
citat on:
Jeg har fået af vide, at man skal kunne stille med en bankgaranti, til
bla.
lønnen til personlanet..
Kan det være rigtig..
citat off.

Og jeg spurgte hvem stiller det krav, jeg kan også omformulere, og
spørge, hvem har fortalt dig det / hvor stammer postulatet fra?

Fra : BT

Dato : 27-11-04 10:33

<KLIP>

> [...]
>
> Og jeg spurgte hvem stiller det krav, jeg kan også omformulere, og
> spørge, hvem har fortalt dig det / hvor stammer postulatet fra?

Det var nu min kusine som fortalte mig det. Men hun arbejder også indenfor
byggebranchen.
Og ja.. Der er ikke noget at sammenligne et rengøringsfirma med
byggebranchen.
/Brian

Fra : Peter

Dato : 28-11-04 17:23

> [...]
> byggebranchen.
> Og ja.. Der er ikke noget at sammenligne et rengøringsfirma med

Det er ikke helt rigtigt. Mange rengøringsfirmaer deltager også i licitationer
på byggeopgaver. Hovedentreprenører har normalt rengøring med under og
efter et byggeri. Aftalegrundlaget for disse er normalt AB92!