Input til rejse
Fra : Pernille og Kennet

Dato : 21-11-04 20:11

Hej

vi overvejer at rejse 4 uger til sommer, men har flere valgmuligheder.

1. Malaysia, herunder en tur til den Malaysiske del af Borneo.
2. Indonesien, gerne en tur til Øst Timor
3. Uganda, Kenya og Tanzania.

Det rejse jo et par spørgsmål:

1. Med udgangspunkt i, at vi lander i Singapore - hvilken rute kan man så
med fordel følge, således at vi får set både kultur og natur. Hvordan er
mulighederne for at arrangere ture på Borneo når man ankommer dertil og hvad
er prisen?

2. Hvor lang tid tager det at komme rundt på Indonesien? Hvad kan man nå på
4 uger? Er der indenrigsfly, eller er det ud og hjem samme vej? Kan man
overhovedet komme til Østtimor over land, eller er det via Bali? Hvad er
priserne for fly tur-retur til Østtimor fra Bali?

3. Er det muligt at se gorillaer? Og hvad vil det koste? Arrangeres det
hjemmefra eller når man kommer derned? Er det realistisk at se f.eks.
Serengetti og stadig nå et par dage på Zanzibar på 4 uger? Det vil være
billigere at flyve til Nairobi, men hvor lang tid tager det så at komme fra
Nairobi til Uganda? Vi kan spare i omegnen af 1.000,- pr. person. Og skal
man samme vej tilbage, eller kan man tage syd om Lake Victoria til Tanzania?

Generelt så er vi ikke ude efter strand og vand, og vi er slet ikke til
dykning. Et par dage på en strand er OK, men ellers er det ikke det vi
søger.

Jeg håber, at nogen har været de pågældende steder og kan give lidt input.

Kennet
--
Besøg os på:
www.pernille-kennet.dk

Fra : Jakob K

Dato : 21-11-04 21:23

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med fordel følge, således at vi får set både kultur og natur. Hvordan er
> mulighederne for at arrangere ture på Borneo når man ankommer dertil og

Da jeg kun er kvalificeret til at svare på det første spørgsmål vil jeg
nøjes med det. Da jeg var der ( i 3 uger) startede jeg med at flyve fra
Singapoore til Kuching i Sarawak, her kan man sagtens bruge 4-5 dage,
herefter tog jeg med hurtig-skib til Sibu (Husk at tage en varm trøje med og
lange bukser, da der er virkeligt koldt på disse hurtigskibe). Her kan man
så have udgangspunkt mens man evt. kan tage på nogle flodture ind i landet
eller de (tror jeg) to national parker der ligger tæt ved Sibu. Herefter kan
man så, ligesom jeg gjorde det, sejle videre til Miri, den by er der dog
ikke meget sjov ved, men man kan evt. bruge den som udgangspunkt hvis man
vil et smut ind i Brunei og kigge sig omkring. Fra Miri fløj jeg til Kota
Kinabalu i Sarawak, en hyggelig lille by, som man enten kan bruge som
udgangspunkt for nogle dagture ud til eksempelvis Manukan Island, en dejlig
badeø, eller man kan bestige Mount Kinabalu. Jeg anbefaler begge dele.
Herefter tog jeg (med fly) til Sandakan, dette er udgangspunktet for Turtle
Island (Kæmpeskilpadder - bestil i forvejen) og Sepilok (orangutanger). Den
sydøstlige del af Sabah nåede jeg aldrig til, men den ville jeg nok have
taget til i stedet for Sandakan, hvis jeg kunne gøre det om. Sandakan er dog
meget lidt turistet, og her mærker man virkeligt at der ikke kommer så mange
'hvide' mennesker normalt, hvilket er ret sjovt.

Når men tilbage til spørgsmålet så er mulighederne for at arrangere ture
ideelle, og priserne er meget rimelige. Jeg brugte vel 30 000 kroner på en
mpneds tid, men jeg fløj så også cirka 6-8 gange med indenrigsfly på Borneo.
Evt. kan i afslutte jeres tur i Kota Kinabalu med fly til Singapoore, så i
ikke skal tilbage til Kuching.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 22-11-04 19:24

"Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse
> Da jeg kun er kvalificeret til at svare på det første spørgsmål vil jeg
> nøjes med det. Da jeg var der ( i 3 uger) startede jeg med at flyve fra
> Singapoore til Kuching i Sarawak, her kan man sagtens bruge 4-5 dage,

Hvad bør man se mens man er der? Hvor lang tid vil det tage at komme til
Sepilok, og hvordan gør man det nemmest/billigst? Skal man også bestille i
forvejen til at se orangutanger? Hvad er prisen for det?

> [...]
> ikke meget sjov ved, men man kan evt. bruge den som udgangspunkt hvis man
> vil et smut ind i Brunei og kigge sig omkring.

Kan man besøge Brunei i et par dage, eller kræver det et dyrt visum?

> [...]
> mange
> 'hvide' mennesker normalt, hvilket er ret sjovt.

Vi regnede egentlig med at flyve fra Kuala Lumpur til Kota Kinabalu og
tilbage til Singapore. Måske kunne vi istedet flyve til Kuching og så rejse
videre til Sepilok.

Kennet
------------

Fra : Jakob K

Dato : 24-11-04 19:34

> [...]
> Sepilok, og hvordan gør man det nemmest/billigst? Skal man også bestille i
> forvejen til at se orangutanger? Hvad er prisen for det?

Det meste er en oplevelse værd, selv en tur gennem slumkvarterene på den
modsatte side af floden kan anbefales, jeg blev budt på en sodavand (den
havde angiveligt kostet en dagsløn) indenfor hos nogle malayer i et slumhus
og fik en snak med beboerne der levede af at sælge lodseddler på gaden! -
Prøv også at spis på de lokale 'restaurenter' det kan eksempelvis være en
parkeringsplads, hvor der bliver kørt madvogne, plasticstole og borde frem.
Det er super hyggeligt og maden er genial.

> Kan man besøge Brunei i et par dage, eller kræver det et dyrt visum?

Jeg mener kun at man kan få 1-dages visum, men jeg er ikke sikker, prisen
husker jeg hellere ikke.

> Vi regnede egentlig med at flyve fra Kuala Lumpur til Kota Kinabalu og
> tilbage til Singapore. Måske kunne vi istedet flyve til Kuching og så
rejse
> videre til Sepilok.

Ja, bare husk på at turistattraktionerne er det mindst interessante på
Borneo, giv jer selv tid til at komme 'off-the-beaten-track' og så vil i få
nogle rigtig store uforglemmelige oplevelser. Jeg hyrede eksempelvis en
guide til at tage mig på cave-climbing, og efterfølgende blev jeg så
inviteret med hjem i hans Iban-langhus, detsværre blev min bil røvet mens
jeg var indenfor, om det var planlagt ved jeg ikke, men hvis det var så er
det 100 % atypisk for folkene på Borneo som netop er kendt for at være
hæderlige mennesker hele vejen igennem.

Der findes nogle huler hvor de lokale høster svalereder ved at klatre på de
vildeste stejle klippevægge, det sker jævnligt at de slår sig selv i hjel
ved det, men at se deres klatreteknik er virkeligt imponerende, det skal i
prøve at opleve. For dem der ikke ved det så er svalereder en delikatesse
der koster rigtigt mange penge og specielt er populære i Kina.

Fra : Stig Nordskov Nielse~

Dato : 23-11-04 01:43

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> wrote in message
> [...]
>
> 1. Malaysia, herunder en tur til den Malaysiske del af Borneo.
> 2. Indonesien, gerne en tur til Øst Timor

Hej Pernille & Kennet

Her kommer lige et par tips.

Jeg kan fortælle en del om jeres punkt 1 og lidt om 3, hvorimod jeg er helt
blank på 2.

1. Lad os lige slå fast med det samme at Kota Kinabalu ligger i Sabah og
ikke Sarawak som en af de andre skrev.
KK (kay-kay) som den hedder i daglig tale er ikke speciel spændende, men en
by som de nu ser ud derude.
Jeg var der selv i 1998 og prisniveauet er helt i orden (billligt)

Der er masser af lokalbusser henover Sabah til Sandakan og et af de stops
som I kan tage er Mount Kinabalu.
Bjerget er 4,1 km højt og her kravler man op uden de store problemer (god
kondi og ingen højdeskræk er et must) gennem de forskellige former for
regnskov, indtil man når op til over trægrænsen hvor der kun er sten og
hundekoldt.
Man går ikke op til toppen i et stræk men akklimatiserer sig i 3,3 kms højde
og går så resten om natten for at nå op og se solen stå op.
Undervejs er der masser af orkideer og kødædende planter plus at man kan
finde verdens største blomst her.
Vær opmærksom på at I skal have en certificeret guide med op, I må ikke gå
der selv

Fra Mount Kinabalu tager man til Sandakan som jo er udgangspunkt for et
besøg hos Orangutangerne (eller hedder det tængerne - en tang flere tænger
))
Entreen til Sepilok der ligger ca. 10 km uden for Sandakan var dengang 10
kr. og der er garanti for masse af "skovmennesker" og turister.
Man kan efterfølgende tage på et trek fem timer (ikke en turist i sigte) ind
igennem reservatet og være heldig at møde de "tænger" der er sat ud, men
sørg for at få arrangeret afhentning i båd ved den lodge som man ender ude
ved i mangroveskoven eller gå tilbage igen.

Man kan også tage til Turtle Island som der også er nævnt i en anden tråd,
har ikke selv været der, da vores guide fik arrangeret at vi kom ud på en af
de øer hvor turisterne ikke kommer, og her var der masser af skildpadder.
Vær opmærksom på at der kun lukkes ca. 35 turister ind i døgnet, så her vil
det være en god ide med en forhåndsreservering.

Efter Sandakan tager man til Sukau og ser på Kinabatangan-floden og
dyrelivet her omkring med næseaber og andet eksotisk, dette foregår på
flodsejladser døgnet rundt.
besøg evt. også Gomantong-grotterne, hvis man bare vil se millioner af
flagermus og folk der kravler på skrøbelig stiger for at pille svalereder
ned til japansk eksport.

Dykning og snorkling foregår på Sipadan, der er en af verdens bedste
koral-steder, har dog ikke selv været der.

Vi fløj tilbage til KK fra Sandakan med Silk Air, og jeg kan huske at det
kostede den latterlige pris af 190 kr, men her skulle der vist også
reserveres i god tid for ellers var der udsolgt.

Tioman ud for fastlandet er også en ø som folk anbefaler hvis man vil slappe
af med strand og vand.

3. Lad os slå fast med det samme at så vidt jeg har hørt det, så er
gorilla-besøg hundedyrt. (400 $ for et besøg) og der skal søges om
tilladelser og jeg ved ikke hvad før man får lov at komme i nærheden af
nationalparkerne hvor de findes
Nu ved jeg ikke hvor sociale I er, men har i overvejet at tage med
overland-trips rundt i Afrika.
Jeg kan kun anbefale det varmt, da det er fedt at rejse rundt med andre der
har samme interesse, plus at det hele bliver serveret og arrangeret for en,
så man ikke skal bruge tid på at arrangere det selv, og der er rig mulighed
for også at være lidt for sig selv hvis man vil det.
tjek www.exodus.co.uk og indtast de tripcodes der hedder AYK og AYU.
AYK skulle være en fantastisk tur der går fra Nairobi til Serengeti,
Ngorongoroo og slutter på Zanzibar (den skal jeg på næste gang) og AYU går
fra Nairobi til Kigali med besøg hos gorillaerne i Uganda.

Begge ture er hovedsageligt ture på campingniveau men også med overnatninger
på lodges og guesthouses.
Turene er med helpension og koster henholdsvis AYU 1300 Euro for 15 dage og
AYK 12-1300 Euro for ligeledes 15 dage.
Hvis I udfylder den formular der kommer når I klikker på Trip notes, (jeg
har endnu ikke modtaget spam for at gøre det) så er der masser af god
information om hvad man skal se og hvordan man skal gebærde sig med blandt
andet besøg hos gorillaerne (sjove og nødvendige regler om hygiejne og
toiletbesøg)

Det var sådan lige hvad jeg kunne diske op med, spørg hvis der evt. er mere
jeg skal forsøge at svare på.

Venlig hilsen

Stig