Kan man fryse risengrød?
Fra : MAG

Dato : 21-11-04 17:03

Hej!

Ville lige høre om man kan fryse risengrød, så den senere kan bruges enten
som den er eller til klatkager.

På forhånd tak for svar!

med venlig hilsen

Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-04 17:15

"MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse

> Ville lige høre om man kan fryse risengrød, så den senere kan bruges enten
> som den er eller til klatkager.

Det kan du da godt - men når man tager prisen på risengrød i betragtning,
ville jeg ikke ofre strøm og fryserplads på det.
Det er vel lige så hurtigt at koge en ny portion som at tø den frosne grød
op.

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 18:43

"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville jeg ikke ofre strøm og fryserplads på det.
> Det er vel lige så hurtigt at koge en ny portion som at tø den frosne grød

Vi er nogle der hader at smide mad ud. Genoptøet frossen grød er nær-perfekt
Kun friske bær og visse sprøde, vandholdige grønsager er der rigtig store
smagsproblemer med at fryse.
Køb-og-smid-væk industrierne har markedsført løgne om at man kan blive syg
af noget genoptøet.
Det sludder bunder i at ganske få tåber i køleskabets barndom troede at
engang-frosset-altid-steril.
Smagsperfektionister kan fnidre i %-forringelser , men sundhedsfare er der
aldrig, så alle bør kaste sig ud i at afprøve selv og ikke lægge vægt på
ekspert- incl venne- incl usenet-råd.
Japanere kan smage forskel på to hundred typer fisk og om sashimaen til
sushi har været frosset hvad den HELST IKKE bør være, men ingen er
hysteriske som europæiske madsnobber - det er en helt uvæsentlig
smagsforringelse som kun luksusrestauranter og vestlige journalister kan gå
op i - og de viser i dette saglighedens land en for os ukendt
proportionssans og lægger vægt på væsentligere ting.

( "Fugu me" siger Homer Simpson og beder om kuglefisk, der kan være dødelig,
når tilberedt vildt forkert.
Men de få dødsfald skyldes nok altid ulykkesfugle og populariteten af denne
kedeligt smagende dyre fisk skyldes en tradition for at leve livet farligt
hos en ganske lille atypisk gruppe kult-gourmeter )

Fra : Peter Westh

Dato : 21-11-04 19:39

> Hej!
>
> Ville lige høre om man kan fryse risengrød, så den senere kan bruges enten
> som den er eller til klatkager.

Det kan man godt. Jeg synes konsistensen ændres lidt, grynene smatter mere
ud og det hele bliver lidt vandet i det. en absolut spiseligt, og i
klatkager betyder det nok ingenting.

/P

Fra : Jørgen Hess

Dato : 22-11-04 23:48

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kan man godt. Jeg synes konsistensen ændres lidt, grynene smatter mere
> ud og det hele bliver lidt vandet i det. en absolut spiseligt, og i

En mente at de ville tage lang tid at tø en portion risengrød op, men man
behøver jo ikke at fryse den i en klump. Sørg for den er bredt ud på et stykke
papir i en flad tallerken. Dagen efter kan man smutte grøden i en plasticpose og
tage tallerkenen op.

Risengrynsklatter (Otto Mønsteds Kogebog, Mad og Kvadrater)

300 g Risengrød
30 g Mel
1 Æg
40 g Margarine
10 g Sukker
60 g Margarine

Risengrøden røres op med Mel, Æg, Sukker og den smeltede Margarine.
Bages derefter paa Pande i Margarine. Til hver Risengrynsklat bruges to
Spiseskefulde Dejg.

Teksten er som ovenstående og ønsker derfor ikke diskutere om der skulle være
brugt smør. I dette frie land kan man jo bare gøre som man behager.

mvh
Jørgen

Fra : Peter Westh

Dato : 23-11-04 10:00

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stykke
> papir i en flad tallerken. Dagen efter kan man smutte grøden i en

Det tør ret hurtigt i microovnen, men også her er det en fordel at posen er
lidt flad i det.

/P