Kan dette være rigtigt ..?
Fra : K.

Dato : 21-11-04 03:35

En af mine venner siger at man nu kan købe køretøjer af denne type til at
køre på offentlig vej :
http://www.xn--blbr-roah.nu/ATV/fotos/Blueberry-ATV-1web.jpg

Og ydermere at de ikke kræver motorcykel kørekort, men bare kørekort til
bil.
Og oven i købet at det skulle være tilladt at køre på motorvej med dem.

Kan det være rigtigt ?
Og i såfald hvor kan man finde forhandlere ?

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 03:42

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan det være rigtigt ?

Ja da.

> Og i såfald hvor kan man finde forhandlere ?

Her ... om som alle andre motoriserede køretøjer til brug på offentligvej
..... dramatisk beskeden pris....

http://www.unicparts.dk/side.php?side=73

--
Bjørn J.

Fra : Per O.

Dato : 21-11-04 03:57

K. wrote:
> [...]
> til bil.
> Og oven i købet at det skulle være tilladt at køre på motorvej med

Ifølge tv avisen for nogen måneder siden, så må man gerne køre på motorvejen
med dem. Man skal heller ikke have styrthjelm på, da det jo i teknisk
forstand er en bil !! OM det så er særligt intelligent at køre ud på en
motorvej med den, eller køre uden hjelm, er en anden sag.

Per O.

Fra : BJ

Dato : 21-11-04 04:02

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> teknisk forstand er en bil !! OM det så er særligt intelligent at køre ud
> på en motorvej med den, eller køre uden hjelm, er en anden sag.

Det store spørgsmål er blot, hvem vil give 600.000 kr. for en motorcykel med
4 hjul..?

--
Bjørn J.

Fra : K.

Dato : 21-11-04 04:18

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det store spørgsmål er blot, hvem vil give 600.000 kr. for en motorcykel
> med 4 hjul..?

Det har jeg så lige fundet ud af at det ikke behøver at koste :

Her fås de med plader for 33.400 og opefter.
http://www.xn--blbr-roah.nu/ATV/ATV.htm

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 08:15

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse news:41a00904$0

> Her fås de med plader for 33.400 og opefter.
> http://www.xn--blbr-roah.nu/ATV/ATV.htm
Jeg har oxo hørt noget m. 60 Kkr. . Det er ikke den samme Bjørn linker til,
det er en sofistikeret version hvor man faktisk har en MC. ophængt i et
4hjuls-stel. Jeg kender ikke nærmere til den, har bare læst den omtalt, men
de er lovlige begge to.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-11-04 08:59

K. wrote:

> Og ydermere at de ikke kræver motorcykel kørekort, men bare kørekort
> til bil.
> Og oven i købet at det skulle være tilladt at køre på motorvej med
> dem.

Traktorkørekort er rigeligt : http://www.billemc.dk/atv.htm
Ja, jeg ryster også på hovedet !

> Kan det være rigtigt ?

Åbenbart.
> Og i såfald hvor kan man finde forhandlere ?
www.billemc.dk

Mvh Thomas

Fra : Leonard

Dato : 21-11-04 10:11

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote:

>Traktorkørekort er rigeligt : http://www.billemc.dk/atv.htm

Men sådan en der er registreret som traktor er begrænset til 30 km/t
og må ikke køre på motorvej. En traktor må heller ikke bruges til
persontransport, men er et arbejdsredskab, der må bruges til at
arbejde med, så en weekendtur til stranden eller bare en aftentur ned
på den lokale grillbar er ikke tilladt på disse traktorer.

De nye modeller, der registreres som biler, hvor man så skal være 18
år og have kørekort til bil, de må til gengæld bruges til det samme
som enhver anden personbil.

--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-11-04 11:16

Leonard wrote:

> [...]
> arbejde med, så en weekendtur til stranden eller bare en aftentur ned
> på den lokale grillbar er ikke tilladt på disse traktorer.

Der er derudover et krav om at du skal have landbrug for at kan registrer
disse som traktor. Dog ikke alle steder man ved det, ikke engang de som
sælger køretøjerne bekendt hermed, og fortæller lystigt at alle kan
registrere som traktor.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Elbarto

Dato : 21-11-04 12:42

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disse som traktor. Dog ikke alle steder man ved det, ikke engang de som
> sælger køretøjerne bekendt hermed, og fortæller lystigt at alle kan

Kan de også så længe der er tale om Den med rød kant på pladen nemlig
den registrede traktor som må bruges til det samme som ens egen person vogn

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Elbarto

Dato : 21-11-04 12:40

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejde med, så en weekendtur til stranden eller bare en aftentur ned
> på den lokale grillbar er ikke tilladt på disse traktorer.

Den er du så HELT gal på Der findes 3 typer traktor
1. husker jeg ikkelige hvad kaldes men den har INGEN nummerplade kun rød
trekant, Må kun bruges som arbejds redskab
2. Den godkendte -- Den har plade på med sort kant må bruges til
transport af maskiner korn dyr m.m. dog max 25 km væk hjemmefra dog til
nærmeste jernbane station
3. Den registrede traktor som må bnruges til ALT oss søndags tur til
stranden og på arbejde inde i byen mandag morgen

Elbarto
OZ3BTO

Fra : anders majland

Dato : 21-11-04 14:48

> [...]
> 3. Den registrede traktor som må bnruges til ALT oss søndags tur til
> stranden og på arbejde inde i byen mandag morgen

Hvad er den afgiftsmæssige forskel mellem de 3 typer ?
Og hvilke restriktioner er der mhs til indregistrering (kun for
erhvervsdrivende eller lign) ?

/A - der godt kunne bruge et "arbejdsredskab" på og omkring matriklen.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-11-04 19:24

anders majland wrote:

> Hvad er den afgiftsmæssige forskel mellem de 3 typer ?

Ingen afgift på nogle af dem.

> Og hvilke restriktioner er der mhs til indregistrering (kun for
> erhvervsdrivende eller lign) ?

Der er så vidt jeg er orienteret nogle af de nye firehjuler (motorcykler)
som er registreret som landbrugsredskaber, dette er ikke lovligt, der er
sket fejl ved registreringen, da de er solgt og registreret til personer som
ikke har landbrug som erhverv, hvilket er kravet for at kunne gøre det
lovligt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 22-11-04 18:44

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

>Den er du så HELT gal på Der findes 3 typer traktor

I den færdselslov jeg kan læse er der kun 2 typer traktorer, dem der
er fritaget for registrering og som kun må bruges på ejerens egne
marker og dem der er godkendt, som også må bruges til transport af
produkter osv.
Den eneste km-begrænsning jeg kan finde er at en benzindreven traktor
ikke må benyttes udover 10 km fra ejendommen (dog til nærmeste
jernbanestation).

Der mangler så den slags traktorer som benyttes af kommune, amt og
stat til vejvedligeholdelse og fx den lokale tømmerhandel har en
traktor med kran som de bruger til at køre produkter ud i byen med.
Hvilken regel disse er registreret efter kan jeg ikke finde.

Har du en henvisning til de regler du kender?

--
Leonard

Fra : Aksel

Dato : 21-11-04 10:51

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det være rigtigt ?
> Og i såfald hvor kan man finde forhandlere ?

Det er desværre rigtigt, men man må da ikke håbe at nogen er så tåbelig at
køre ud en større vej med sådan et stykke legetøj.

Hilsen Aksel

Fra : Pia

Dato : 21-11-04 12:07

> Det er desværre rigtigt, men man må da ikke håbe at nogen er så tåbelig at
> køre ud en større vej med sådan et stykke legetøj.
>
> Hilsen Aksel

Eller alt det andet tåbelige legetøj.

Nævner lige Bilere over 100 Hk
Campingvogne på 2,5 Meter
Scootere der ikke må køre over 45
Firbenede heste der danser.

Nææææ lad os få et diktatur der forlanger alle ind i en BMW.

VH KHS

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 17:54

"Pia" <KHSalvesen@fjernesget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Scootere der ikke må køre over 45
> Firbenede heste der danser.
>
> Nææææ lad os få et diktatur der forlanger alle ind i en BMW.

Nævn lige en nyere bmw der hart under 100 hk

Dannie

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 21-11-04 20:42

Pia wrote:

> [...]
> Scootere der ikke må køre over 45
> Firbenede heste der danser.
>
> Nææææ lad os få et diktatur der forlanger alle ind i en BMW.

Jeg er helt enig, hvorfor pokker kan folk blive harme over det her, de
er da ikke farligere end normale tohulere, nærmest tværtimod. Desuden
kan man så vidt jeg ved også få lov at køre normal mc uden hjelm, det
kunne man i hvert fald engang.

Normalt brokker folk sig over at fartgrænserne er for lave, men at køre
på en firehjulet mc, uha nej da det kan jo være farligt.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 21-11-04 22:26

"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> wrote in message

> Jeg er helt enig, hvorfor pokker kan folk blive harme over det her, de er
> da ikke farligere end normale tohulere, nærmest tværtimod.

HAHAHAHAHAHAHA

Desuden
> kan man så vidt jeg ved også få lov at køre normal mc uden hjelm, det
> kunne man i hvert fald engang.

Har du prøvet at køre på en ?? Det er IKKE som en bil med avanceret
styretøj, osv....
De fleste er som små traktorer, deres hjul er ikke afbalanceret eller noget,
styretøjet er som på en børnegocart... og så vil du køre rundt med 80
trafikken??
Der er INGEN rimelighed i at de tillades at køre over 30 på asfalt, i
særdeleshed når mange andre ting reguleres hårdt... jeg gentager INGEN!!!

Søren.
Der har prøvet quads... og set hvordan folk der kører på dem gebærde sig...
behøver jeg nævne: : "Doughnuts på parkeringspladsen"

Fra : Eg Egemarke

Dato : 22-11-04 08:57

Igen een der ikke VED hvad han snakker om, de har været Lovlige længe både
som knallert 45 og som alm Mc i sverige !!
Og de fungere aldeles udemærket osse med 2 personer på som de fleste er
godkendte til her !
DU kan ikke danne en mening udfra et billigt underlødigt kinesisk legetøjs
produkt. Prøv at køre en rigtig quad istedet !
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Leonard

Dato : 22-11-04 09:56

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote:

>DU kan ikke danne en mening udfra et billigt underlødigt kinesisk legetøjs
>produkt. Prøv at køre en rigtig quad istedet !

Nu er det bare det billige kinesiske produkt der kommer på gaden i DK,
de rigtige quads er deringen der vil betale afgiften af!

--
Leonard

Fra : Soren Lindholt

Dato : 22-11-04 16:02

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message

> Igen een der ikke VED hvad han snakker om,

Så er vi to.... hvis det altså er mig du taler til....

> [...]
> DU kan ikke danne en mening udfra et billigt underlødigt kinesisk legetøjs
> produkt. Prøv at køre en rigtig quad istedet !

Jeg har ikke prøvet det der kinesergøgl, jeg har prøvet forskellige
"rigtige", en yamaha 125, kawasaki 450 med automatgear, honda 400 med
elektrisk gearskifteosv... så køl lidt ned. De har allesammen været
traktoragtige. Jeg vil ikke afvise at dem med blødere affjedring beregnet
til Race og ikke skovarbejde kan have bedre køreegenskaber på asfalt... men
de hører stadig ikke hjemme i traffikken med over 30 km/h
Og hvis de "fungerer aldeles udemærket" med 2 personer, hvordan kan de så
være at alle de quads jeg har set eller prøvet har en advarsel mod at køre
med 2 personer??

Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-11-04 18:26

> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message

Hvem? Dig selv, eller...?

> de har været Lovlige længe både

Jubii, så er de jo gode nok...
I Sverige kører der hundreder af choppere rundt med mega lange forgafler og
meget begrænset bremsekraft.

> [...]
> være at alle de quads jeg har set eller prøvet har en advarsel mod at køre

Selvfølgelig er der nogle der "fungerer udmærket - fx den der Yamaha Raptor
med 660cc motor. Men jeg er helt enig med Søren, dem kommer der jo ikke
nogen på gaden af i DK, de bliver lige så dyre som R1'er.

Og fælles for alle Quads er, at de er hammer farlige når de vælter - noget
biler kun sjældent gør. Tidligere var trehjulede ATV'er også ret hotte, men
det drev over da både forbrugere, racerkørere og producenter fandt ud af
hvor farlige de var. Quads er bedre, de vælter ikke så let, men NÅR de gør,
så...

Næh, dem er der ingen grund til at tillade på andet end traktoplader.

Rittig

Fra : Torben E

Dato : 22-11-04 19:22

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> DU kan ikke danne en mening udfra et billigt underlødigt kinesisk legetøjs
> produkt. Prøv at køre en rigtig quad istedet !

Det har jeg så, og de kørte som en bedøvet konfirmand, de kan
hverken styre, dreje eller bremse, omtrent som en mc med sidevogn.

Torben E

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-04 10:28

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har jeg så, og de kørte som en bedøvet konfirmand, de kan
> hverken styre, dreje eller bremse, omtrent som en mc med sidevogn.

´

Nemlig... ... men sjovt nok er sidevogne jo tilladt... vitsen er at hvis
nogen var kommet med den opfindelse i dag var den nok ikke gået.... lissom
med sprut og tobak...

Soren

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 23-11-04 16:56

Soren Lindholt wrote:

> Nemlig... ... men sjovt nok er sidevogne jo tilladt... vitsen er at hvis
> nogen var kommet med den opfindelse i dag var den nok ikke gået.... lissom
> med sprut og tobak...

Og du ville gerne have undværet alle tre ting ?
Det er i hvert fald det indtryk man får ud fra dine indlæg.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-04 21:07

lissom

> Og du ville gerne have undværet alle tre ting ?
> Det er i hvert fald det indtryk man får ud fra dine indlæg.

Vel gør man da ej... men det er mere det filosofiske aspekt i det...

S...

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-11-04 22:00

> hvis
> lissom

> Vel gør man da ej... men det er mere det filosofiske aspekt i det...

Lidt modargumenterende er det da?

Hvis du påstår:
1 "Den livsfarlige" sidevogn er tilladt alene fordi, at opfindelsen er
gammel.
2 Sprut og tobak aldrig ville blive tilladt, hvis det blev opfundet I dag.

Hvordan er så bindeledet til, at ATV (relativ ny opfindelse) så kunne
godkendes i moderne tid?

Ellers er jeg enig. Jeg har ikke prøvekørt nogen, men på billeder der ligner
de jo næsten dém, der står i Bilkas legetøjsafdeling... AUW, AUW!

Hilsen
Lars

Fra : Soren Lindholt

Dato : 23-11-04 22:13

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message

> [...]
ligner
> de jo næsten dém, der står i Bilkas legetøjsafdeling... AUW, AUW!

Jeg påpeger netop paradokset i at det er svært at forbyde ting der har været
fremme i mange år. Og lettere at forbyde ting der er nye. Det er ikke mig
der modargumenterer, det er jo bare sådan samfundet er indrettet...

mvh Søren

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 22-11-04 18:25

Soren Lindholt wrote:

> Søren.
> Der har prøvet quads... og set hvordan folk der kører på dem gebærde sig...
> behøver jeg nævne: : "Doughnuts på parkeringspladsen"

Tjah, jeg har flere gange oplevet at blive overhalet af motorcyklister
der synes det er sjovt at køre på baghjul med 100+km/t, det er sgu langt
mere uforsvarligt. Min mening er helt klart forbyd alt sjovt i
sikkerhedens navn, forbudsdanmark længe leve!!!!

Fra : Soren Lindholt

Dato : 22-11-04 19:12

> [...]
> synes det er sjovt at køre på baghjul med 100+km/t, det er sgu langt mere
> uforsvarligt. Min mening er helt klart forbyd alt sjovt i sikkerhedens

Nå så det er det, hvem siger det, det må jo være din egen vurdering. Jeg
kender ikke mange sager af den slags, og kun få der er gået galt, f.eks.
Jason Watt.
Ulykker på quads derimod, internettet flyder over med det, jeg har samlet
lidt:

De engelske sundhedmyndigheder skriver f.eks således:

Tuesday, 2nd November 2004

The Health and Safety Authority (HSA) has produced an information sheet for
users of ATVs (All Terrain Vehicles or quad bikes), particularly
agricultural and forestry workers, to ensure they are taking the appropriate
safety measures for the safe operation of ATVs.

In recent years the number of serious work related accidents involving ATVs
has given rise to great concern. Non-fatal accidents are not well reported
but in the UK they are estimated to amount to over 1,000 serious injuries
annually.

The information sheet is available on the HSA website (www.hsa.ie)
Agriculture & Forestry section and gives advice on the safe use of sit-aside
ATVs, however it is no substitute for proper training which is a legal
requirement. Under the Safety, Health and Welfare at Work 1989 Act, an
employer must provide such instruction, training and supervision as is
necessary to the health and safety of their employees.

The most important safety issues with sit-astride ATVs are training, wearing
personal protective equipment, maintenance and a good knowledge of the
terrain.

The underlying causes of accidents are usually one or more of the following:

· Lack of structured training and/or experience

· Excessive speed

· Carrying a passenger or an unbalanced load

· Tipping on a bank, ditch, rut or bump

· A steep slope combined with other factors, e.g. ground or load conditions

· Towing excessive loads with unbraked equipment.

Her er også en del interessant læsning:
http://www.ecosa.org/csi/ecosa2003.nsf/dbassets/projects/$file/quadbikes.pdf
Uddrag:
"9. It is handled neither like a motorcar nor like a motorcycle. The
machine's reactions are sudden. The machine can easily be overturned if
insufficiently controlled when going uphill or downhill, crossing obstacles
or cornering : these manoeuvres require specific precautions and technique
which need to be developed, independent of the rider's assessment of the
nature of terrain (slippery ground, degree of slope, etc.).

10. In most cases, this kind of vehicle is not designed to carry a
passenger. In that situation, the quad bike is unbalanced and can no longer
be controlled satisfactorily. The size of the saddle, length and width, is
intended only to facilitate the rider's movement; it is not designed to be
used for a passenger, contrary to certain beginners' belief."

Det store problem for mig at se er at den er så let at køre på at for mange
"amatører" kommer galt af sted... se bare Ozzy Osbourne...

Og der er mere endnu, prøv selv at skrive "accidents involving ATV" på
google...

http://www.abc.net.au/westqld/stories/s1047728.htm

http://www.sundayherald.com/42945

Søren