Diverse ipod spørgsmål
Fra : Søren

Dato : 20-11-04 22:41

Hej

Jeg har tænkt mig at købe en ipod 40 GB til mig selv i julegave. Jeg har dog
lige et par spørgsmål inden.

Kan man slutte ipoden til ens anlæg uden videre, således at man benytter den
istedet for en alm CD spiller ?

Kan man lægge sange på den fra en PC, og så stadig bruge den til at flytte
alm datafiler mellem 2 Mac'er med OSX ?

Hvilket format er det bedst at rippe ens Cd'er ind i - MP3 eller AAC og i
hvilken kvalitet ?

På forhånd tak.

Søren

---

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-11-04 21:58

Søren <xxsrl@get2net.dk> wrote:

> [...]
> alm datafiler mellem 2 Mac'er med OSX ?
>
> Hvilket format er det bedst at rippe ens Cd'er ind i - MP3 eller AAC og i

Jeg har i onsdags modtaget min, gør det!

Ja, der er minijack (eller hvad det nu hedder) udgang

Ja (sæt den til at mounte som HD) - jeg har dog ikke prøvet med skift
ml. mac og PC

Så høj bitrate som muligt (minimum 192 kbps - gerne 320 til klassisk,
men så skal dit anlæg/hørebøffer også være af god kvalitet)

Og så alt det andet den kan: Synce adresser, kalendere, vise tekst (hent
f. eks. rss-feeds, sangtekster mv med "Pod2Go" til $12)

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-04 22:04

In article <419faacd$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Søren" <xxsrl@get2net.dk> wrote:

> Jeg har tænkt mig at købe en ipod 40 GB til mig selv i julegave.

Jeg vil også gerne have en

> Kan man slutte ipoden til ens anlæg uden videre, således at man
> benytter den istedet for en alm CD spiller ?

Ja. Man slutter den bare til en linieindgang med et passende stik. De
fleste forstærkere har phono-stik, så der skal man have et kable med
min-jack i iPod-enden og phono-stik i anlæg-enden.

> Hvilket format er det bedst at rippe ens Cd'er ind i - MP3 eller AAC
> og i hvilken kvalitet ?

Det kommer an på, hvad du vil. Der er jo fordele og ulemper ved alle
formater. Jeg fandt engang en rigtig god artikel på Macworld om det:

<http://www.macworld.com/2004/09/secrets/septemberdigitalhub/index.php>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Søren

Dato : 22-11-04 22:55

> Tak for jeres svar. Lige et lille tillægsspørgsmål:

Er det muligt at lade ipod'en sidde i Docken mens den er tilsluttet anlæget,
således at den ikke mister strøm. Hvis det er muligt skal man så flytte
Docken når man skal have nye sange over på ipoden eller kan man bare koble
den til PC/Mac med et USB/Firewire kabel ?

Søren

---

Fra : Sebastian

Dato : 23-11-04 11:18

> [...]
> Docken når man skal have nye sange over på ipoden eller kan man bare koble
> den til PC/Mac med et USB/Firewire kabel ?

Jeg købte en iPod 40Gig hos Apple (Cram&Jam tilbud). Den er bare for
lækkert. Men den er tungere end jeg havde regnet med.

En iPod 40 GB kommer med
1 iPod med "Dock connector" "hun"
1/8'' jack stik stereo "hun" (ikke fuld line level -
du skal jo ikke blive døv)
4 remote control kontakter
1 hvide ind-øre høretelefoner
1 Dock med "Dock connector" ("han" til iPod og "hun" på bagsiden)
og 1/8'' jack stik stereo (fuld line level)
1 USB - "Dock connector" ledning
1 firewire - "Dock connector" ledning
1 stikkontaktladerdims med firewire port

Du kan dered snild gøre følgende:
Sæt din Dock ved siden af dit anlæg og tilslut den med den medfølgende
firewire til laderen. Forbind dockens line level output med en
forstærkerindgang. Nu lader din iPod mens du hører musik på anlægget
(Sig til et menneske der har dig kær at du altså er nød til at få en
NaviPod iR remote i julegave.)

Sync med din Mac klarer du også med USB, såfremt den har USB2. Hvis den
ikke har det, er endnu en firewireledning en god ting at øge komforten.

Når en iPod bliver tilsluttet starter normalt automatisk iTunes med at
synkronisere. I iTunes finder du når din iPod er tilsluttet en knap, der
gør det muligt at konfigurere iPod som ekstern harddisk. Det har dog
ulempen, at du inden du hiver sikket ud af iPodden skal "skubbe den ud".

Jeg har en del musik liggede i FLAC (=AppleLossless) på min iPod, det er
et lossless format. Jo det fylder, men jeg vil altså godt høre min
kærestes sange i allerbedste kvalitet, hvis jeg nu ikke kan få dem
levende.

Hvis du brger AAC, skal du være opmærksom på at det ikke er et
standartformat, som fx. mp3. Når du bliver sur over at BeZeh bruger
WindowsMedia, skal du ikke undre dig at andre ikke er glade over at du
bruger AAC. Dersværre understøtter en iPod ikke ogg (iTunes gør dog, når
man udvider QuickTime).

til Pop/Rock bruger jeg mp3 160-192 kbit/s
til børnemusik (Kaj&Andrea mv.): mp3 128 kbit/s
klassik: alt fra mp3 192 kbit/s til FLAC
til noget jeg har på CD: AAC 92-128 kbit/s
egne indspillinger: FLAC (AppleLossless)

håber det var lidt til inspiration

hilsen
Sebastian
--