Kan man lave en 45'er om til en 30'er?
Fra : Esther

Dato : 20-11-04 17:07

Vil sælge min 45'er til foråret. En veninde er interesseret i at købe den,
MEN da hendes søn kun er 16 år, må han jo ikke køre på en 45'er.

Rent umiddelbart kan jeg ikke se, der skulle være den store forskel på en
Yamaha Néos 45 og en Yamaha Néos 30, bortset fra droslingen (eller hvad det
nu hedder - er ikke så teknisk)

Er det muligt at neddrosle min 45'er til en 30'er ? Hvad skal der i så fald
gøres, og er den så lovlig?

Hvordan er det forøvrigt mht. afmelding af 45'eren? Hvordan foregår det?

Håber på lidt hjælp fra jer kvikke hoveder
På forhånd tak.
--
Esther

*** Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50***

Fra : Allan Riise

Dato : 20-11-04 17:10

Esther wrote:
> [...]
> det?
>
> Håber på lidt hjælp fra jer kvikke hoveder

Nej, det kan man ikke.

Er den typegodkendt som 45'er, så er det, det!

--
Allan Riise
"Power is not revealed by striking hard

Fra : RpR

Dato : 21-11-04 13:09

> Nej, det kan man ikke.
>
> Er den typegodkendt som 45'er, så er det, det!

Jeg kender en der har fået en 45'er Yamaha Jog godkendt som 30'er ved at
montere de lovlige typegodkendte dele til 30'eren og så smutte en tur forbi
synshallen og lade dem se på den.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Allan Riise

Dato : 21-11-04 13:12

RpR wrote:

> Jeg kender en der har fået en 45'er Yamaha Jog godkendt som 30'er ved
> at montere de lovlige typegodkendte dele til 30'eren og så smutte en
> tur forbi synshallen og lade dem se på den.

Det var S..... , og det er *ikke* en vandrehistorie?

Fra : RpR

Dato : 21-11-04 16:52

> Det var S..... , og det er *ikke* en vandrehistorie?

Det ville han blive ked af så

Scooteren er idag blevet smidt ud da den knækkede midt på stellet under et
stunt i Nørreskoven

Fra : ib

Dato : 21-11-04 21:00

Jeg har stillet det samme spørgsmål til synshallen og fik at vide at en 45
ikke kan laves om til en 30 så den med at den Yamaha 45 er godkendt ved at
montere de lovlige dele og så en tur i synshallen dur ikke

Fra : RpR

Dato : 22-11-04 14:36

> Jeg har stillet det samme spørgsmål til synshallen og fik at vide at en 45
> ikke kan laves om til en 30 så den med at den Yamaha 45 er godkendt ved at
> montere de lovlige dele og så en tur i synshallen dur ikke

Ja det er en af mine kammerater nu engang slippet godt om med, så må der jo
åbentbart være forskel på hvor i landet det trick foretages.

Fra : Allan Riise

Dato : 22-11-04 14:49

RpR wrote:

> Ja det er en af mine kammerater nu engang slippet godt om med, så må
> der jo åbentbart være forskel på hvor i landet det trick foretages.

Der *er* desværre stor forskel på Synshaller og personale samme steder, det
er ikke lang tid siden at et synsmand blev fyret på gråt papir, han sam.
arb. med visse brugtvognsforhandlere, og *alt* blev godkendt, kan ske at
lidt af det samme er sket her!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-04 17:33

In article <Ls6od.5123$TP6.4976@news.get2net.dk>, ib wrote:
> Jeg har stillet det samme spørgsmål til synshallen og fik at vide at en 45
> ikke kan laves om til en 30 så den med at den Yamaha 45 er godkendt ved at
> montere de lovlige dele og så en tur i synshallen dur ikke

Men knallerten med knallert 30 delene er jo netop typegodkendt
som knallert 30 i DK. Det er nøjagtig samme knallert med 3 dele
skiftet.

Jeg tror ikke man kan tage en vilkårlig, men hvis man tager en
der er typegodkendt i begge udgaver kan jeg ikke se problemet.

Fra : Allan Riise

Dato : 22-11-04 18:11

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg tror ikke man kan tage en vilkårlig, men hvis man tager en
> der er typegodkendt i begge udgaver kan jeg ikke se problemet.

Den er typegodkendt med et stelnummer, når Politiet kommer og tjekker din
knallert, muligvis , så står den opført som en 45'er, jeg tror næppe at
man vil alt det roderi frem og tilbage, derfor nej, således har jeg fået det
forklaret.

Fra : RpR

Dato : 25-11-04 17:03

> [...]
> knallert, muligvis , så står den opført som en 45'er, jeg tror næppe at
> man vil alt det roderi frem og tilbage, derfor nej, således har jeg fået

Er ikke sikker på der er forskel på stelnumrene fra 30km/t til 45km/t. Jeg
blev engang kørt ned på min Yamaha Neo's 30km/t scooter som var købt helt
ny. Politiet holdte hårdnakkede på at det var en 45km/t fordi den gik mere
end 30km/t (godaw mand økseskaft, den var afdroslet då'!).

Fra : Kristian

Dato : 22-11-04 00:52

Hej !

meddelelse news:slrncq455s.14f.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
>
> Jeg tror ikke man kan tage en vilkårlig, men hvis man tager en
> der er typegodkendt i begge udgaver kan jeg ikke se problemet.

Lige meget hvordan, så kan man ikke ifølge den gældende lovgivning

Se Fx på færdsels styrelsens side :
http://www.fstyr.dk/sw4806.asp

Citat fra siden:
"Fordi det ikke er tilladt at foretage konstruktive ændringer på en knallert
er
det ikke tilladt at ændre en registreringspligtig knallert (45 km/t
knallert)
til en ikke-registreringspligtig knallert (30 km/t) eller omvendt."

At en enkelt stående synshal så mener noget andet er ligegyldig, det er
stadig ejeren af køretøjet der får lov at betale , hvis politiet snupper
den.

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-11-04 17:35

In article <41a27b98$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Kristian wrote:
> [...]
>
> At en enkelt stående synshal så mener noget andet er ligegyldig, det er
> stadig ejeren af køretøjet der får lov at betale , hvis politiet snupper

Når jeg har pillet pladerne af, så må jeg lave alle de ændringer
på den jeg ønsker, men må dog ikke køre på den. Så ombygningen
så den er identisk med en knallert 30 er lovlig.

herefter er det bare at få den typegodkendt.

Fra : Tony Karlsson

Dato : 30-11-04 21:32

Jeg har stået i samme situation. Det kræver at den type knallert eksistere
og er typegodkendt som en 30 knallert. Og fordi den er det skal man blot en
tur forbi synshallen som så omskriver stelnummeret til en 30'er. Det gjorde
de på den jeg solgte. Problemet er hvis du bliver stoppet med over 30. så
giver de dig en bøde for at køre på en 45 uden plader/kørekort. Det sker
også på en typegodkendt neos 30.

Kontakt politiet hvis du er i tvivl, de er flinke til at hjælpe.

Tony