Hjælp til Airport Express
Fra : Storm

Dato : 20-11-04 16:33

Jeg har anskaffet mig en AirPort Express base.
Jeg kan bare ikke få hul igennem.

Basen er sat til i en ADSL router (Unex BR 400 - den har 4
nedværksudgange) selve ADSL boxen hedder Speed Stream 5100.

Jeg har kørt Airportens medfølgende installationscd, jeg sætter op til
DHCP med dynamisk Ip.
Jeg har resat AirPort basen som foreslået i afsnittet om
troubleshooting, og forsøgt igen og igen flere gange.

Basen starter med kort grønt lys og går derefter i konstant orange.
Min Network statur påstår kækt at AirPort is connected to ...og at at
jeg er connected to the Internet via AirPort.

Hvad tror I problemet kan være?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 17:06

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Min Network statur påstår kækt at AirPort is connected to ...og at at
> jeg er connected to the Internet via AirPort.

du er hjemme og har plugget den direkte i dit DSL modem? inden da har du
haft din PB på og din lease med tilhørende binding til PB'ens MAC
adresse er ikke udløbet. korrekt?

Fra : Storm

Dato : 20-11-04 17:17

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> du er hjemme og har plugget den direkte i dit DSL modem?

Ja, jeg er hjemme jeg har plugget den i min ADSL router (Unex) -
forsøgte også direkte i ADSL modemmet (Speed Stream), men det gav ikke
nogen løsning.

> inden da har du haft din PB på og din lease med tilhørende binding til
> PB'ens MAC adresse er ikke udløbet. korrekt?

Den forstår jeg ikke Morten. I første omgang havde jeg ikke været på
nettet med netværkskabel. Jeg gik bare igang med AirPorten, sikker på at
det var pærenemt.
Om MAC adressen er udløbet - hvordan ser jeg det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 17:25

> [...]

> det var pærenemt.
> Om MAC adressen er udløbet - hvordan ser jeg det?

min diagnose gælder ikke når du har en router.

du har prøvet at konfigurere dit accesspoint med Apples Airport Admin
Utility?

Fra : Storm

Dato : 20-11-04 17:36

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> min diagnose gælder ikke når du har en router.

Når PB ikke kommer med nogen fejlmeldinger men påstår at jeg er
connected via AirPort, så er det vel ikke her problemet er - vel?
Overvejede om mit AirPort kort kunne være "for gammelt".

Når basen står og blinker gult - så er det vel her problemet er?
Eller kan man slet ikke sige det sådan?

> du har prøvet at konfigurere dit accesspoint med Apples Airport Admin
> Utility?

Ja 5-7 gange. Er der nogen fælder her?
Jeg vælger DHCP og dynamisk - burde jeg vælge PPP?

Under Base Station giver jeg den et navn "Airport_Base", men skriver
intet i Contact og Location - skal jeg det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 19:51

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Når PB ikke kommer med nogen fejlmeldinger men påstår at jeg er
> connected via AirPort, så er det vel ikke her problemet er - vel?

nej

> Overvejede om mit AirPort kort kunne være "for gammelt".

det kan det ikke være, dit accesspoint kan køre såvel 54Mbit som 11Mbit,
og WPA kryptering er ej slået til som default

> Når basen står og blinker gult - så er det vel her problemet er?
> Eller kan man slet ikke sige det sådan?

det vil jeg tro (kig i din manual), min gamle grå blinker gult når den
forsøger at forhandle sig frem til en DHCP adresse.

> Ja 5-7 gange. Er der nogen fælder her?
> Jeg vælger DHCP og dynamisk - burde jeg vælge PPP?

Nej, jeg går ud fra at din router smidder en adresse ud via DHCP til dit
accesspoint.

> Under Base Station giver jeg den et navn "Airport_Base", men skriver
> intet i Contact og Location - skal jeg det?

nej det er ligegyldigt. du vil iøvrigt have fat i "advanced" når du
konfiguerer den.

Fra : Storm

Dato : 20-11-04 23:29

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> nej

> det kan det ikke være, dit accesspoint kan køre såvel 54Mbit som 11Mbit,
> og WPA kryptering er ej slået til som default

Og jeg har ikke slået det til.
Jeg prøvede at updatere via software update, men det ændrede nu ikke
noget.

- Tak for hjælpen, selv om jeg ikke har løst det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-11-04 21:54

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Hvad tror I problemet kan være?

Har du wep-krypetring sat til? Eller anden sikkerhed? Så skal du tillade
Expressens MAC-adresse (står på den som Airport adresse)

-- det skulle jeg, men jeg har ikke samme router som du.... (og er vist
ikke ekspert påp netværksområdet)

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Storm

Dato : 20-11-04 23:29

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> Expressens MAC-adresse (står på den som Airport adresse)
>
> -- det skulle jeg, men jeg har ikke samme router som du.... (og er vist

Men det kan da lyde som om du har en pointe her.

Så skal jeg vel ind og kigge på ADSL opsætningen fra pc'en?
Det har jeg _slet ikke_ forstand på. Men hvis jeg bare skal tilføje
Airport adressen kan jeg da prøve...

Tak for forslaget.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-04 18:43

> [...]

> Så skal jeg vel ind og kigge på ADSL opsætningen fra pc'en?
> Det har jeg _slet ikke_ forstand på. Men hvis jeg bare skal tilføje

Du skal slet ikke ind i din PC, du skal ind i din router i og med at
din Airport Express ikke får en IP fra dens DHCP server er der noget
galt.

NB. Du er helt sikker på at du _ikke_ får en IP adresse? og du ikke blot
mangler at indtaste en DNS server på enten PB eller Airport Exprerss
for at kunne slå domainer op på intenettet?

Fra : Storm

Dato : 22-11-04 22:31

> [...]

> Du skal slet ikke ind i din PC, du skal ind i din router i og med at
> din Airport Express ikke får en IP fra dens DHCP server er der noget

Jeg kan ikke huske/finde pasword til at konfigurere Routeren, så jeg
strandede her.

> NB. Du er helt sikker på at du _ikke_ får en IP adresse? og du ikke blot
> mangler at indtaste en DNS server på enten PB eller Airport Exprerss
> for at kunne slå domainer op på intenettet?

Tak for bidrag.

Jasper havde løsningen - så jeg er glad

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 21-11-04 00:08

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Har du wep-krypetring sat til? Eller anden sikkerhed? Så skal du tillade
> Expressens MAC-adresse (står på den som Airport adresse)

Du tænker nok på dette:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108046

Det hjalp desværre ikke.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jasper

Dato : 22-11-04 13:44

On 2004-11-20 16:33:01 +0100, NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) said:

> [...]
> Min Network statur påstår kækt at AirPort is connected to ...og at at
> jeg er connected to the Internet via AirPort.

Kunne det tænkes at Unex routeren og AX begge forsøger at være dhcp
server for samme subnet?
Prøv engang at slå dhcp fra (Airport-hjælpeværktøj -> Netværk -> Fjern
flueben ud for Distribuer IP-adresser). Så behøver du heller ikke at
nat'e to gange, hvis der skal forwardes porte til en trådløst
tilsluttet maskine.

/Jasper

Fra : Storm

Dato : 22-11-04 22:28

Jasper <MIT-FORNAVN@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Netværk -> Fjern flueben ud for Distribuer IP-adresser). Så behøver du
> heller ikke at nat'e to gange, hvis der skal forwardes porte til en

Tusind tak - du er bare for go'.
Så enkelt var det.

Jeg ved ikke hvad det er at nat'e - men nu fungerer min trådløse.

Selv om den godt nok stadig står og blinker orange - hvad den ikke
skulle ifølge:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108045

Så måske er der stadig en issue - men måske ikke en der betyder noget.

Tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen Nina Storm