Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hjælp!!! WinFast GEForceFX 5700 -
Fra : Peter Willkan

Dato : 20-11-04 15:04

Davs.

Efter råd fra flere har jeg nu købt et mellemklassekort til min søns PC -
WinFast GEForceFX 5700 -

Efter forretningens udsagn er den stærk nok til at køre Rome/Total War, så
jeg installerer den glad og regner med at det virker første gang.

Jeg kommer aldrig forbi boot's første bip - og skærmen er sort.

Hans computer er Intel P4 - 1.8GHz - 256MB RAM og har masser af diskplads.
Det er en Mycom 69111003320-S1 maskine. Shuttle MV42N motherboard og et
onboard S3 Savage4 Grafikkort.

Jeg har prøvet at kigge efter jumpere mm. Jeg har sat parametrene op efter
bedste evne og jeg har også set mig nødsaget til i desperation at resette
C-MOS - alt uden at det hjælper.

Der er een parameter der kan styre hvor meget spænding der tilføres kortet,
men jeg kan ikke se hvad de enkelte værdier dækker over, så jeg har sat
parameteren til "Auto".

Har I nogen råd til hvad jeg skal gøre for at maskinen kan
"genkende"/acceptere det ny AGP-kort så den passerer boot?

P.f.t.

Peter Willkan

Fra : jk

Dato : 20-11-04 16:07

"Peter Willkan" <Willkan@mail.tele.dk> wrote in message
> Efter råd fra flere har jeg nu købt et mellemklassekort til min søns PC -
> WinFast GEForceFX 5700 -

hmm... jeg går ud fra, at der også sad et andet AGP kort i maskinen i
forvejen ? - i dette tilfælde tror jeg det nye WinFast er defekt - har du
iøvrigt mulighed for at sætte WinFast kortet i en anden PC - bare så vi lige
kan være sikre på om det dur' eller hvad.

/JK

Fra : K E Nielsen

Dato : 20-11-04 18:41

Følgende fra Shuttles hp:
Please follow the following steps to avoid the problems :

1 Disable AGP 4x mode or change to 2x mode in Bios

2 Install O.S

3 Install VIA 4-in-1 drivers (4.29V or later)

4 Install NVidia VGA driver

5 Enter to O.S

6 Restart the system and go back to Bios Setup to enable AGP 4x mode

Fra : Peter Willkan

Dato : 21-11-04 09:10

Hej KE.
Har du mulighed for at sende mig linket til hvor du fandt dette - jeg har
været ret meget rundt hos Shuttle inden jeg skrev til gruppen - men fandt
aldrig det du fandt - og heller ikke efter at have fået dine tips.

M.v.h. og p.f.t.

Peter

Fra : Peter Willkan

Dato : 21-11-04 11:17

Har fundet det selv via en Google-henvisning.

PW

Fra : Peter Willkan

Dato : 21-11-04 12:05

Har prøvet det anviste.
Fungerer ikke - da jeg ikke kan installere driverne når AGP-kortet ikke
sidder i.
PC'en kan stadig ikke boote - den kommer ikke til første bip.

Jeg har nu trawlet ganske meget igennem på Nettet - og jeg kan se, at jeg
ikke er den eneste der har/har haft disse problemer, men ingen steder kan
jeg se en anvisning til hvordan problemet i praksis er blevet løst.

M.v.h.
PW

Fra : Bo Olesen

Dato : 20-11-04 21:07

Måske du skulle afinstallerede onboard driverne, og slå grafikken fra i
bios, så den booter op med agp-porten ????

Fra : claus b. p.

Dato : 20-11-04 22:00

"Bo Olesen" <boole@sol.dk> wrote in message
> Måske du skulle afinstallerede onboard driverne, og slå grafikken fra i
> bios, så den booter op med agp-porten ????

Dette er ikke et driverproblem, for den når aldrig at initialisere bios,
hvis jeg læser det korrekt.
Hvis Bios kan ændre på AGP hastigheden så kan det være en vej. Men det
kræver at kortet skiftes med det originale først, ellers kan du vel ikke
komme i setup? Men 3 forslag: Tag kortet ud, og sæt det i igen. Prøv det i
en anden maskine, - og ikke mindst - kig i dokumentationen/på æsken eller
hvor det nu står, hvilken AGP hastighed skal kortet køre. 1x 2x 4x 8x, og
sammenlign med specs for computeren. Der findes grafikkort med krav på 4x
eller 8x, og hvis computeren kun understøtter fx. 1x og 2x så vil det ikke.
Efter disse forsøg er der ikke andet at gøre end at få det byttet, hvis det
stadig ikke funker.

/Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 20-11-04 22:19

//
Se iøvrigt linket længere nede i tråden "Palit Daytona GeForce4 Ti4200 8x"

/Claus

Fra : Bo Olesen

Dato : 21-11-04 02:19

Kunne du ikke lave ændringerne i bios inden du sætter det nye kort i?

Fra : Peter Willkan

Dato : 21-11-04 09:06

Hej med jer - og tak for alle rådene.

Jeg har allerede været den vej rundt som I beskriver.
Jeg kan heller ikke se at det er et driverproblem - den når aldrig at komme
igennem BIOS'en.

1) Jeg er af den type der ALTID læser brugsvejledningen først. Når de nu har
haft besværet med at skrive den så synes jeg også at jeg skylder dem at
forholde mig til hvad de synes er bedste vej frem. Så RTFM er jeg helt enig
i og bekendt med. (RTFM = Read The Fucking Manual")

2) Der er ikke noget tidligere kort i maskinen. Den kører på egen onboard
driver. Har prøvet at afinstallere den.

3) BIOS'en angiver 1,2,4x og jeg har prøvet alle indstillingerne.

4) Jeg har haft kortet inde og ude flere gange - hvor jeg har forsøgt
forskellige opsætningsparametre.

5) Jeg mangler bare nu at smide kortet i en anden maskine og se om det
fungerer der - ellers er det vel den tunge vej tilbage til forhandleren.

M.v.h.

Peter Willkan